کد خبر: 16442| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۶ اسفند سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۲:۵۲:۰ | تعداد بازدید: ۲۱۱۸

جلسه 266 کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستور اول جلسه «گزارش احصاء مفاخر و مشاهیر اسلام و ایران» بود که دکتر محمدرضا شمس اردکانی دبیر کمیته فرهنگ و تمدن در سخنانی اظهار داشت: باید مفاخر و دانشمندان کشورمان را برحسب موضوع، رشته، محل جغرافیایی و تاریخ طبقه بندی کنیم تا تبدیل به یک مدل مفهومی شود که از این طریق سیر تطور علوم مثل فلسفه، نجوم، ریاضی، مهندسی و غیره را به دست آوریم.
وی ادامه داد: با توجه به گستردگی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، می‌توان با استفاده از ظرفیت این دانشگاه، مشاهیر کشورمان را در کل جغرافیای ایران احصاء کنیم.
دکتر شمس اردکانی ادامه داد: یکی از رسالت‌های ما در کمیته فرهنگ و تمدن صیانت از دانشمندان ایرانی است، با توجه به اینکه در دهه‌های اخیر کشورهای همسایه در صدد مصادره مشاهیر و دانشمندان کشورمان بودند، لذا لازم است در این زمینه کار اثباتی، به جای برخوردهای سلبی انجام دهیم و در همین راستا تهیه این مجموعه مشاهیر و مفاخر و چاپ آن بسیار کمک کننده است.
وی افزود: اولین گامی که در این زمینه برداشته شد تهیه کتاب سه جلدی تقویم تاریخ فرهنگ و تمدن ایران و اسلام بود.
در ادامه دکتر خیرخواهان کارشناس کمیته فرهنگ و تمدن به ارائه گزارشی از احصاء مفاخر و مشاهیر اسلام و ایران پرداخت.
وی در این گزارش با اشاره به مصوبه 242 کمیته فرهنگ و تمدن تصریح کرد: در جلسه مذکور، تهیه فهرست مشاهیر و مفاخر عرصه فرهنگ و تمدن کشور به منظور ساخت بنای یادبود و  نصب سردیس و مجسمه ایشان در میادین و فضاهای فرهنگی آن شهر، تصویب شد.
همچنین دکتر خیرخواهان در ادامه گزارش، به روند پیشرفت کار و برخی اقدامات انجام شده اشاره کرد و گفت: از معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، از انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و از موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس استعلاماتی صورت گرفته است.
بعد از ارائه این گزارش دکتر محمود گلابچی چهره ماندگار معماری و عضو کمیته فرهنگ و تمدن با بیان اینکه احصاء دانشمندان کار بسیار ضروری و مهمی است، اظهار داشت: لازم است دانشمندان حوزه‌های  مختلف علم به صورت جداگانه طبقه بندی شوند تا مرجعی گردد برای علاقمندان هر حوزه، زیرا احصاء مشاهیر و دانشمندان کشورمان تاثیر زیادی در شناخت فرهنگ و تمدن ما خواهد داشت.
 در ادامه دکتر علی ایرانمنش عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در سخنانی گفت: برای تهیه یک فهرست جامع و فاخر از مشاهیر و مفاخر کشور، باید منابع مختلف را به دقت مورد مطالعه قرار داد تا منبعی باشد برای علاقمندان، تا اطلاعات جامعی از دانشمندان در حوزه‌های مختلف داشته باشند.
وی ادامه داد: بعنوان مثال در حوزه ریاضی کارهای زیادی انجام شده و دانشمندان این حوزه احصاء شده‌اند که می‌تواند در تکمیل این کار مورد استفاده قرار گیرد.  
در ادامه دکتر فرزاد جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در سخنانی گفت: در مقاطع مختلف تاریخ در کنار تعدد دانشمندان، تنوع دانشمندان را هم در رشته‌های مختلف داریم و در این زمینه ارتباط مستقیمی بین مدل حاکمیت، حاکم بر جامعه علمی و اینکه چه رشته‌هایی مورد توجه قرار گیرد وجود داشت.
وی تصریح کرد: در احصاء مشاهیر و دانشمندان اسلام و ایران، تاثیراتی که مدل عقلانیت برتنوع رشته‌ها در حوزه‌های مختلف دارد، باید مورد توجه قرار گیرد که این قضیه برای شرایط جامعه امروز ما هم موثر است.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستور دوم جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران «نسبت خیام با ابن سینا» بود، که دکتر حسن بلخاری رییس انجمن آثار و مفاخر گزارشی در این زمینه ارائه کرد.
وی بیان کرد: یکی از مهمترین و قابل تأمل‌ترین نکات زندگی سراسر ایهام و ابهام غیاث الدین ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیامی مشهور به عمرخیام نیشابوری، نسبت او با ابوعلی سینا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین عقل‌های فلسفی در جهان اسلام و بلکه جهان است.
دکتر بلخاری اضافه کرد: تبیین این رابطه بر بنیاد مستدل‌ترین دلایل عقلی و تاریخی تا حدود زیادی می‌تواند در زدودن ابهامات از حیات و اندیشه‌های عمرخیام به ویژه در باب ارزیابی برخی اشعار منسوب به وی مؤثر باشد.   

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7