کد خبر: 16383| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۲ اسفند سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۴:۱۸:۰ | تعداد بازدید: ۱۷۱۸

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جایزه کتاب سال، با اشاره به رویداد مهمی چون نمایشگاه مجازی کتاب گفت: این نمایشگاه فرصت جدی‌تری برای اقتصاد حوزه نشر، اندیشه و فرهنگ مکتوب فراهم کرد.
دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،  در آیین پایانی سی و هشتمین جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب که صبح امروز در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با ارایه گزارشی از نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: در این رویداد فرهنگی ۱۰۰ هزار عنوان کتاب داخلی عرضه شد. حدود یک و نیم میلیارد تومان کتاب فروش رفت. ۸۵۴ هزار مرسوله پستی به سراسر کشور ارسال شد. هم اکنون ۹۷ درصد این مرسوله‌ها به سراسر کشور ارسال شدند.
وی افزود: در حاشیه برگزاری این رویداد تسهیلاتی از جمله ارسال رایگان کتاب و ۵۰ درصد تخفیف اینترنتی و یارانه کتاب با تخفیف کامل به مخاطبان و تخفیف ۲۵ تا ۱۰۰ درصدی هزینه پست کتاب به ناشران ارائه شد.
صالحی با اشاره به تاکید دکتر روحانی، برشکل گیری دولت الکترونیک، اظهار داشت: این موضوع درعین حال که می‌تواند آسیب‌هایی داشته باشد، در نمایشگاه مجازی کتاب تهران ویژگی‌های مثبت آن مشهود بود و دولت الکترونیک، در حوزه فرهنگ هم مانند اقتصاد تاثیر گذاشت.
وی با بیان این که نمایشگاه فیزیکی کتاب ساحت خاص خود را داشت، ادامه داد: در نمایشگاه مجازی کتاب تهران امکان تهیه کتاب به صورت ۲۴ ساعته وجود داشت و آمارها می‌گویند که حدود ۳۰ درصد کتاب‌ها، از ساعت ۹ شب تا ۶ صبح سفارش داده شده است. 
وزیر فرهنگ افزود: در نمایشگاه فیزیکی ما همیشه مشکل فضا داشتیم و در آخرین نمایشگاه حدود ۸۰۰ ناشر حضور یافتند اما در نمایشگاه مجازی کتاب تهران این میزان تقریبا ۲ برابر شد و هزار و ۷۰۰ ناشر در نمایشگاه شرکت کردند.
وی کم شدن هزینه های برگزاری نمایشگاه را از دیگر ویژگی های نمایشگاه مجازی کتاب برشمرد و افزود: کاهش هزینه‌های بالاسری مسئله دیگری بود که در نمایشگاه مجازی کتاب تهران رخ داد و شاهد کاهش حدود ۵ تا ۷ درصدی هزینه‌های بالاسری برگزاری نمایشگاه بودیم، بیشتر این کاهش هزینه‌ در بخش زیرساخت‌ها دیده می‌شود. 
صالحی با اشاره به ارسال بیش از ۱۸ هزار مرسوله پستی به روستاهای کشور، گفت: در تمام این سال‌ها، بخش بزرگی از کشور عملا نمی‌توانستند در نمایشگاه مجازی کتاب تهران حضور داشته باشند اما نمایشگاه مجازی کتاب این قاعده را تغییر داد.
وزیر فرهنگ ادامه داد: یکی از ناشران به من اعلام کرد ۶۰ درصد مراجعانش در نمایشگاه مجازی کتاب تهران در استان‌ها و ۴۰ درصد خارج از مراکز استان‌ سکونت داشتند. در نمایشگاه فیزیکی ۱۰ تا ۱۲ درصد مراجعانش خانم‌ها بودند و این میزان در نمایشگاه مجازی کتاب تهران به ۳۵ درصد افزایش یافت.
صالحی با اشاره به جنبه فروشگاهی نمایشگاه مجازی کتاب، اضافه کرد: اولین نمایشگاه مجازی کتاب را با ویژگی فروشگاهی برگزار کردیم، البته نواقصی در این مسئله دیده می‌شد اما فرصت جدی تری برای اقتصاد حوزه نشر، اندیشه و فرهنگ مکتوب فراهم کرد.
در مراسم اختتامیه جایزه کتاب سال، حسن روحانی رئیس جمهوری، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایوب دهقانکار مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران حضور داشتند و برگزیدگان جوایز خود را از دست رییس جمهوری دریافت کردند.

منبع:ایرنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7