کد خبر: 16301| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۲۶ بهمن سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۴:۱:۰ | تعداد بازدید: ۲۹۵۹

وزیر آموزش و پرورش در دیدار رئیس، مدیران و کارکنان سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه زیستن مسالمت آمیز ازکارکردهای ضروری آموزش در جامعه است، گفت که هیچ کارکردی در جامعه، راهبردی تر، ضروری تر، تعیین کننده تر، حیاتی تر و تاثیرگذارتر از کارکرد تعلیم و تربیت نیست.
پیش از ظهر امروز محسن حاجی میرزایی در دیدار رئیس، مدیران و کارکنان سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور که در سالن جلسات سازمان برگزار شد، با تقدیر از تلاش های انجام شده در حوزه استثنایی، اظهار کرد: باید ببینیم کارکرد آموزش در مجموع کارکردهای ضروری جامعه چیست؟ جامعه کارکردهایی را برای ادامه حیاتش نیاز دارد و همه اندیشمندان نیاز جامعه به کارکرد آموزش و پرورش را اذعان کرده اند.
وی افزود: وقتی در مورد این کارکرد تامل می کنیم متوجه می شویم هیچ کدام از کارکردهای موجود در جامعه به اندازه کارکرد آموزش دچار بدفهمی نشده است.
حاجی میرزایی تصریح کرد: کارکرد آموزش این است بسیاری از عدم تعادل هایی که به جهات مختلف در زندگی شکل می گیرد را حذف کند و نابرابری ها را در جامعه از بین ببرد و به انسان ها امکان بروز و ظهور بدهد تا انسان ها سهم شان را از زیستن دریافت کنند و از ارزش ها و باورهایشان دفاع کنند.
وی ادامه داد: در جامعه بسیاری از منابع به صورت نابرابر توزیع شده است اما فرض بر این است که نهاد تعلیم و تربیت این نابرابری ها را سامان دهد و افراد را به جایگاهی برساند که بتوانند به عنوان یک عنصر فعال و موثر در زندگی جمعی مشارکت کنند. پدیده های تلخی مانند؛ انزوا، استیصال، درماندگی، انفعال و ... محصول وضعیت هایی است و فرض بر این است که نهاد آموزش این مشکلات را تدبیر کند زیرا معتقدیم هیچ موجود به اندازه انسان توانا نیست و تواناترین موجودات هستی انسان ها هستند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس آیات قرآن هرچه در عالم هستی وجود دارد در تسخیر انسان است و خداوند نقش حیاتی برای انسان تعیین کرده است، و برای رسیدن انسان به نقش اساسی خود، پیامبران را همراه با وحی برای تحقق نقش انسان مبعوث کرده است و هدف از فرستادن پیامبران، تعلیم تربیت جامعه است، بنابراین هیچ کارکردی در جامعه، راهبردی تر، ضروری تر، تعیین کننده تر، حیاتی تر و تاثیرگذارتر از کارکرد تعلیم و تربیت نیست.
وی ادامه داد: اینکه چرا این کارکرد مهم و حیاتی دچار بدفهمی شده و هیچگاه و یا اغلب اوقات در جایگاه رفیع و واقعی خود قرار نداشته است دلیلش این است که ما در لایه های مقدماتی در مسیر رسیدن به اهداف نهایی متوقف شدیم و تمام تمرکز، توجه وادبیاتمان معطوف به مقدمات و اقدامات شده است.
حاجی میرزایی اظهار کرد: کرونا یک مخاطره جدی برای همه ماموریت های ما ایجاد کرده است و ما برای گذر از این مخاطره، شبکه شاد را ایجاد کردیم و بیش از ۱۲ونیم میلیون را پوشش دادیم و محتواهای بسیاری را تولید کردیم حال باید دید آیا اهداف تعلیم و تربیت محقق شده است.اما تحقق اهداف تنها با فراهم کردن مصالح و مقدمات آن امکان پذیر نیست. بنابراین اگر تا قادر نشویم این خط را به انتها ببریم اثرگذار نخواهیم بود.
وی ادامه داد: اگر در حوزه استثنایی ۱۵۰هزار نفر دانش آموز تحت پوشش آموزش ها هستند باید دید وضعیت شان چگونه است؟ آیا مجموعه تمهیدات ما قادر است به این افراد که یک محرومیت مضاعفی نیز دارند مجال زیستن بدهد و چقدر از رنج آنها کاسته است. و همچنین این تعداد چه نسبتی از همه آنهایی که باید این خدمات به آنها ارائه شود را تشکیل می دهند آیا می شود با اطمینان گفت هیچ کس محروم از تعلیم و تربیت نیست.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به قابل تحقق بودن برنامه ها در آموزش و پرورش، تصریح کرد: بسیاری از کارها ارزش واسطه ای و تمهیدی و مقدمه ای دارد و برای رسیدن به ارزش های نهایی باید تلاش کرد اما آنچه باید در برابر خداوند پاسخگو باشیم تحقق شایسته ماموریت و ادای مناسب امانت است.
گفتنی است؛ در این دیدار تعدادی از مدیران و کارکنان گزارشی از وضعیت موجود و برنامه های ارائه شده در حوزه استثنایی را ارائه کردند.
در پایان جلسه از دو جلد کتاب با موضوع آموزش احکام مناسب سازی شده برای دانش آموزان استثنایی توسط حوزه علمیه قم، با حضور وزیر آموزش و پرورش رونمایی شد.

منبع:مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7