کد خبر: 15699| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۶ دی سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۱:۳۹:۰ | تعداد بازدید: ۲۱۵۱

دکتر غلامحسین رحیمی، در اولین جلسه شورای مدیریت آموزش عالی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه دانشگاه‌ها وظیفه اساسی پیشبرد علم را برعهده دارند گفت: سیاست آمایش آموزش عالی در راستای کاهش کمیت و افزایش کیفیت است.
اولین جلسه شورای مدیریت آموزش عالی استان خراسان جنوبی با حضور رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رؤسای دانشگاه‌های خراسان جنوبی به میزبانی دانشگاه بیرجند برگزار شد. 
رحیمی، در این جلسه با اشاره به تصویب طرح آمایش در سال ۱۳۹۵ توسط شورای انقلاب فرهنگی، گفت: طرح آمایش دارای هشت زیرمجموعه، منطقه‌بندی، مدیریت منطقه‌ای، ساماندهی و متناسب‌سازی رشته‌ها، مأموریت‌گرایی، نظام جامع سنجش و پذیرش، رتبه‌بندی و تنظیم کیفیت است که مدیریت منطقه‌ای و منطقه‌بندی پیش از اجرای این طرح در وزارت علوم انجام شده است. 
وی به تصویب و ابلاغ سند جامع نقشه علمی کشور که براساس آن در هر استان یک شورای مدیریت با حضور رؤسای دانشگاه‌های استان و در رأس آن دانشگاه جامع استان قرارداد اشاره کرد و افزود: متناسب‌سازی رشته‌ها با نیازها، مأموریت‌گرایی و طراحی و برنامه‌ریزی ۴ تا ۱۰ واحد درسی متناسب با برنامه‌های استان و پتانسیل‌های منطقه از وظایف این شورا خواهد بود. 
وی در بخش دیگری از سخنانش وظیفه اساسی دانشگاه‌ها را پیشبرد علم ذکر کرد و گفت: دانشگاه‌های استان باید با برنامه‌ریزی از امکانات و فضای فیزیکی مازاد یکدیگر به‌صورت مشارکتی برای حرکت به سمت تحقیقات اثرگذار استفاده نمایند. 
رحیمی افزود: برنامه‌ریزی، تأیید و اجرای برنامه‌ها به‌صورت کلان برعهده استان خواهد بود که اجرای این طرح مستلزم ایجاد بستر مناسب است. 
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ساماندهی مؤسسات آموزش عالی را یکی از سخت‌ترین طرح‌های آموزش عالی دانست و تصریح کرد: برای اجرای این طرح دوسال برنامه‌ریزی و کار مداوم انجام شده است. 
وی سفر خود به خراسان جنوبی را دو منظوره نامید و اضافه کرد: در این سفر علاوه بر بررسی و بازدید از امکانات و قابلیت‌های پژوهشی استان مسأله ساماندهی آموزش عالی خراسان جنوبی نیز پیگیری شد. 
رحیمی ادامه داد: در دوره‌ای مراکز آموزش عالی ایجاد شده است که با کف استاندارهای لازم فاصله دارند که لازم است با ساماندهی آموزش عالی حرکت از سوی کمیت را به کیفیت منتقل نماییم. 
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم به سیاست آمایش آموزش عالی برای کاهش کمیت و افزایش کیفیت تأکید کرد و گفت: صنعت آموزش عالی در استان خراسان جنوبی لازم است بر مبنای کیفیت پایه‌گذاری شود تا متقاضیان از تمام کشور و کشورهای منطقه براین اساس وارد دانشگاه شوند. 
خامسان، رئیس دانشگاه معین خراسان جنوبی نیز در این جلسه با اعلام پیگیری‌های انجام شده در طول سنوات گذشته برای برگزاری جلسات شورای مدیریت آموزش عالی استان، گفت: این شورا به‌منظور هم‌افزایی و مشورت کلان در سطح دانشگاه‌ها و مراکز آموش عالی و رسیدن به اهداف مندرج در آیین‌نامه مربوطه تشکیل شده است. 
وی با اعلام اینکه در سطح آموزش عالی استان خراسان جنوبی روابط صمیمانه و برادرانه‌ای حاکم است، گفت: پس از ابلاغ آیین نامه شورای مدیریت آموزش عالی، دبیر شورا تعیین و دبیری آن به دکتر رضایی، عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند و رئیس سابق دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست محول گردید. 
حجت هاشمی، رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند نیز با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی این امکانات فراهم گردیده که در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار دانشجو و ۳۶۰ عضو هیئت علمی در دانشگاه بیرجند حضور داشته باشند، گفت: در خراسان جنوبی یک درصد جمعیت کشور و ۱.۷ درصد از مراکز آموزش عالی حضور دارند و این استان از گذشته تاکنون در زمینه فرهنگ پیشتاز بوده است و امیدوارم با اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی بازدهی و علم‌افزایی بیش از پیش ایجاد شود. 
ناصری، دبیر کانون صنفی اساتید، آموزش عالی را مهم‌ترین صنعت استان خراسان جنوبی نامید و گفت: این صنعت از ۱۵۰ سال پیش همزمان با دارالفنون در خراسان جنوبی پاگرفت. 
وی در بخش دیگری از سخنانش به رتبه‌های ورودی و خروجی و اهتمام دانشگاه‌های این استان در تربیت دانشجویان اشاره کرد. 
لزوم بالندگی علمی در تولید مقالات
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، همچنین در نشستی که با حضور رئیس، معاون و مدیران حوزه پژوهش، فناوری و نوآوری و رؤسای پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه بیرجند برگزار شد، 
علم را عامل پیش بردن مرزهای دانش دانست و با اشاره به لزوم بالندگی علمی در تولید مقالات اظهار داشت: حضور اساتید برجسته در گروه‌های پژوهشی عامل بالندگی و رشد و ارتقای این گروه‌ها است. 
رحیمی علم را همچون چراغی دانست که جلوی پای ما را روشن می‌کند و با ارائه مقالات و کار تحقیقاتی می‌توانیم تولیدات خود را در معرض داوری افراد ذی‌صلاح قرار دهیم. 
مسئول طرح آمایش آموزش عالی در استان خراسان جنوبی علم را عامل پیش بردن مرزهای دانش نام برد و گفت: جذب دستیار پسادکتری، جذب دستیار پژوهشی و برگزاری دوره‌های کوتاه مدت و فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری می‌تواند از عوامل جذب دانشجو در دوره دکتری باشد. 
وی به استعداد تحصیلی بسیار مشهود منطقه اشاره کرد و انتشار مقالات علمی، اجرای طرح‌های پژوهشی برون دانشگاهی در حوزه فناوری و مراکز رشد و نوآوری را سه بخش مهم در حوزه پژوهش و فناوری نامید. 
حمیدرضا نجفی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند نیز با ارائه گزارشی از روند اقدامات حوزه پژوهشی و سهم درآمدهای اختصاصی ناشی از فعالیت‌های پژوهشی گفت: این حوزه در بروزرسانی زیرساخت‌های شبکه دانشگاه، خرید تجهیزات و توسعه زیرساخت‌های دانشگاه عملکرد مناسبی داشته است. 
نجفی به مقایسه تعداد مقالات ISI بین سال ۱۳۹۷ و سال جاری و همچنین پیش‌بینی سال پایان برنامه ۱۴۰۲ پرداخت و افزود: طرح‌های منعقده در سال ۹۷ تعداد ۲۹ طرح بوده است و پیش بینی سال ۹۹ تعداد ۳۸ طرح است. 
وی به حضور دانشگاه بیرجند در کمیته پژوهش استان و انجام ۶۰ درصد طرح‌های پژوهشی استان توسط دانشگاه و ایجاد تعامل با دستگاه‌های اجرایی به همت ریاست دانشگاه اشاره نمود و ادامه داد: ۲۲ طرح برون دانشگاهی تا آذرماه جاری منعقد شد که حجم ریالی بیشتری نسبت به سال گذشته داشته است. 
معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند، بیان داشت: سال ۱۳۹۷ در دانشگاه بیرجند هیچ هسته علمی و فناوری وجود نداشته است، اما هم اکنون در سال ۱۳۹۹ تعداد ۲۹ هسته در بخش‌های مختلف حضور دارند. 
نجفی با برشمردن تعداد گروه‌های پژوهشی دانشگاه گفت: تصویب آیین‌نامه علمی و پژوهشی در دانشگاه، راه‌اندازی سامانه علم‌سنجی و پیاده‌سازی سامانه‌های کاربردی بخش دیگری از اقدامات این حوزه است. 
همچنین در این نشست مدیران حوزه پژوهش و فناوری و رؤسای پردیس‌های دانشگاه نقطه نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کردند. 
خراسان جنوبی جزو ۵ استان برتر کشور در حوزه آموزش عالی
معاون پژوهش و فناوری وزرات علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری با موضوع تببین وضعیت آموزش عالی و اجرای طرح آمایش آموزش عالی در خراسان جنوبی، گفت: خوشبختانه خراسان جنوبی جزو ۵ استان برتر کشور در حوزه آموزش عالی است و لازم است برای ارتقای کیفی آموزش عالی با توجه به پتانسیل و ظرفیت بالای استان اهتمام بیشتری شود. 
غلامحسین رحیمی با اشاره به اینکه ساماندهی آموزش عالی در دستور کار است و در این زمینه ارتقای کیفی دانشگاه‌ها اولویت دارد، افزود: آموزش عالی در خراسان جنوبی رشد کمی زیادی داشته است و اکنون به ارتقای کیفی نیاز دارد. 
وی با بیان اینکه توقف فعالیت هیج موسسه آموزش عالی فعال را در استان خراسان جنوبی نخواهیم داشت، ادامه داد: با تجدید ساماندهی همه دانشگاه‌ها به ادامه فعال خواهند پرداخت. 
رحیمی با اشاره به اینکه در این بخش باید با ساماندهی از رشد کمی با کیفیت ضعیف جلوگیری و رشد کمی را متوقف کنیم، عنوان کرد: همچنین موسساتی که به تنهایی نمی‌توانند ادامه فعالیت داشته باشند با موسسه‌های قوی تجمیع می‌شوند. 
معاون وزیر علوم، تاکید کرد: با الحاق به دانشگاه بزرگ این موسسات را در وضعیتی قرار می‌دهیم که ادامه کار آن‌ها توجیه‌پذیر باشد. 
وی گفت: در ۱۰ سال اخیر روند ورود دانشجویان کاهشی بوده به طوری که نسبت به هشت سال قبل ۱.۵ میلیون دانشجو در دانشگاه‌های کشور کمتر داریم. 
وی با اعلام اینکه ارتقای کیفی در برخی رشته‌ها در سطح بین‌المللی در کنار کمیت نام‌آور بوده است یادآور شد: در خراسان جنوبی موسساتی داشتیم که تعطیل شده هرچند کوچک بوده اما نباید این مشکل ایجاد می‌شد و دلیل اصلی آن نبود بررسی در جای‌گذاری درست بوده است. 
وی با تاکید به اینکه هیچ دانشگاه و مرکز آموزش عالی تعطیل نخواهد شد، افزود: سعی می‌کنیم در نوع وابستگی‌ها در شهرستان‌های فردوس، قاینات و سرایان اقدام کنیم که ممکن است چند رشته را متوقف و موسسه را فعال نگاه داریم. 
رحیمی تصریح کرد: ظرفیت‌های خوبی در خراسان جنوبی برای ایجاد مراکز پژوهشی همچون انار و زرشک وجود دارد اما لازمه آن متقاضی بودن کشاورزان و همراهی در این زمینه است. 
وی تاکید کرد: پژوهشکده دو رویه علمی و بازار تولید دارد و اگر در استان تولیدکننده انار و زرشک و سازمان جهاد کشاورزی به خدمات این پژوهشکده نیاز نداشته باشد نیازی به تاسیس این پژوهشکده نیست و اگر این احساس نیاز باشد وزارت علوم آمادگی همکاری دارد. 
رحیمی خاطرنشان کرد: چند سال است که برنامه مهم وزارت علوم، مهارت‌آموزی و افزایش قابلیت اشتغال‌پذیری دانشجویان است که در جامعه دانش و مهارت به کمک هم بیاید. 
وی گفت: دانشگاه با مراکز فنی و حرفه‌ای قرارداد دارد و علاوه بر این مراکز و کانون‌هایی ایجاد شده که مهارت‌های دانشجویان افزایش یابد و قبلاً این کمبود وجود داشته که این برنامه رو به گسترش است. 
رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه سفر ۲روزه خود به استان خراسان جنوبی که در راستای اجرای طرح آمایش و مدیریت آموزش عالی این استان صورت گرفت از بخش‌های مختلف و امکانات پژوهشی، فناوری و نوآوری دانشگاه‌های بیرجند، صنعتی بیرجند و بزرگمهر قائنات بازدید کرد.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7