کد خبر: 15535| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۲۲ آذر سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۱:۵۶:۰ | تعداد بازدید: ۲۰۱۲

مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با تعبیه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ساختار علم و فرهنگ کشور شاهد هستیم که در عمر ۳۶ ساله این شورا؛ علم و فرهنگ، مهجورنبوده و کشور از این حوزه غافل نباشد و این موارد، همواره در اولویت سیاست‌گذاری قرار گیرد.
عباس میرزاحسینی، مدیرکل روابط عمومی و بین‌الملل شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به ‌مناسبت سالگرد تشکیل این نهاد انقلابی با حضور در برنامه زنده تلویزینی"تهران20" در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر ضرورت تداوم فعالیت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی پس از حدود 40 سال، گفت: در ابتدای انقلاب، ستادی تحت عنوان ستاد انقلاب فرهنگی برای ساماندهی وضعیت دانشگاه‌ها تشکیل شد اما از سال 1363 بر اساس پیشنهاد مقام معظم رهبری که آن زمان، رئیس‌جمهور بودند به حضرت امام(ره)، شورای عالی انقلاب فرهنگی در ساختار علم و فرهنگ کشور طراحی شد.
وی افزود: موضوعاتی غیر از علم و فرهنگ همواره در اولویت مجلس‌ها و نهادهای سیاست‌گذار به دلایل متعدد بوده است و با تعبیه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ساختار علم و فرهنگ کشور شاهد هستیم که در عمر ۳۶ ساله این شورا؛ علم و فرهنگ، مهجورنبوده و کشور از این حوزه غافل نباشد و این موارد، همواره در اولویت سیاست‌گذاری قرار گیرد.
میرزاحسینی با بیان اینکه، زمانی‌که جشن چهل سالگی انقلاب را می‌گرفتیم، بیشترین افتخارات ما در حوزه علم و فناوری بود و دانشمندان جوانی که امروز در کشور داریم، حاصل تدبیری است که در سال‌های آغازین انقلاب توسط مقام معظم رهبری در این حوزه اتخاذ شد، ادامه داد: مقام معظم رهبری در احکامی که در ادوار مختلف برای شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر کرده‌اند، چندین ماموریت جدید را برای این شورا تعریف کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به، طراحی و تدوین، سند نقشه جامع علمی کشور، سند مهندسی فرهنگی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اشاره کرد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت پیدا شدن سند 2030 گفت: یکی از ماموریت‌هایی که مقام معظم رهبری برای شورای عالی انقلاب فرهنگی برشمرده‌اند، تدوین سند بنیادین تحول آموزش و پرورش بود که در سال 1390 رونمایی شد؛ ایشان تاکید کرده‌اند که "سند تحول یک چیز دفعی‌الوجود نبوده و از اوایل انقلاب جزو آرزوها بود" و این سند نسخه‌ای شفابخش خوانده شد.
مدیر کل روابط عمومی و بین‌الملل شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اجرایی‌سازی و پیگیری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به شورای‌عالی آموزش و پروش سپرده شد؛ اتفاقاتی نیز در این راستا افتاد و تحولاتی در حوزه اجرایی‌سازی سند شاهد بودیم که مواردی نظیر سند2030 غفلت‌هایی است که متاسفانه بعضا پیش می‌آید و مقام معظم رهبری و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز نسبت به اجرایی شدن این سند هشدار داده بودند. 
میرزاحسینی تاکید کرد: اکنون نیز در میان مدیران و کادر آموزش و پرورش، تمایلی برای اجرای این سند وجود ندارد؛ چیزی که در برنامه آموزش و پرورش قرار دارد، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و زمانی که نسخه‌ای نظیر این سند برخورداریم، می‌توانیم سند2030 را کنار بگذاریم و این شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است که این سند را طراحی کرده است و امروز دستمان پر است که اگر بیگانگان در پی تجویز نسخه‌ای هستند ما در برابر آن نسخه‌ای بومی برای تعلیم و تربیت خود داریم.
مدیر کل روابط عمومی و بین‌الملل شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور در ماه‌های اخیر برای اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین، احیاء شده و چند مصوبه خوب نیز داشته است. مواردی نظیر ساماندهی جذب منابع انسانی در آموزش و پرورش که اخیرا به تصویب رسید، یکی از اقدامات این شورای تخصصی است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ساماندهی فضای مجازی نیز گفت: اهمیت فضای مجازی به حدی است که شورایی مستقل و هم‌وزن با شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به‌نام شورای‌عالی فضای مجازی به این منظور تشکیل شد؛ اما برخی موضوعات میان این دو شورا مشترک است؛ یکی از این موارد، آموزش‌های مجازی است که در ایام کرونا شاهد توسعه آن هستیم.
میرزاحسینی تصریح کرد: یکی از کارهایی که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در حوزه آموزش مجازی در دستور کار دارد؛ طراحی پلتفرمی ملی برای آموزش و پژوهش در کشور است که این سکوی ملی شامل چهار زیرمجموعه خواهد بود و با هم‌افزایی دستگاه‌هایی نظیر آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری ما می‌توانیم در فعالیت‌های مجازی در حوزه آموزش و پژوهش پیشرفت‌های قابل توجهی داشته باشیم.
مدیرکل روابط عمومی و بین الملل شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سوال که وظیفه این شورا طراحی اپلیکیشن است یا سیاست‌گذاری، گفت: وظیفه شورا؛ سیاستگذاری و طراحی کلان است؛ این شورا هم در موضوعات علم و فناوری و هم موارد مرتبط با فرهنگ، تصمیم‌گیر است و شورا اپلیکیشن طراحی نمی‌کند بلکه هم‌افزایی ایجاد خواهد کرد که تمام این نرم‌افزارها و زیرساخت در یک سکوی ملی حرکت رو به رشد داشته باشند و تمام امور اجرا توسط ذی‌تفعان عملیاتی خواهد شد.
وی تصریح کرد: موضوع آموزش نیز یکی از مواردی است که شورا برای اینکه در آن، برنامه‌ریزی و سیاست کلانداشته باشد و امیدواریم با طراحی و اجرایی شدن این سکوی ملی؛ کشور ما در حوزه آموزش مجازی در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد البته این مصوبه هنوز به تصویب نرسیده است اما با تصویب آن، در سال‌های آینده خواهید دید که چه مزایایی برای کشور دارد.
میرزاحسینی همچنین، تشکیل ستاد مهندسی فرهنگی در دوره اخیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را از اتفاقات خوب در این حوزه برشمرد و گفت: شورای عالی انقلاب فرهنیگ علاوه بر صحن اصلی شورا شورهای تخصصی مهمی دارد که با حضور اعضای حقیقی شورا، وزرا، معاونین رئیس جمهور و... تشکیل می‌شود و این ستاد که از ستادهای تخصصی زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی است در یک سال اخیر 21 مصوبه داشته است و ان‌شاءالله در سال آینده خواهید دید که در حوزه فرهنگ نیز شاهد مصوبات بسیار خوبی خواهیم بود.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7