کد خبر: 15206| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۲۰ آبان سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۹:۵۶:۰ | تعداد بازدید: ۲۴۷۷

جلسه 138 ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور به ریاست دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
به ‌گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ دکتر منصور کبگانیان قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه این جلسه، در جمع خبرنگاران طی سخنانی گفت: در این جلسه، دو بحث مطرح شد که دستور اول، طبق روال همیشه گزارش علمی ارائه شد و نتیجه نظام رتبه‌بندی QS که اخیراً منتشر شده و ۱۰ دانشگاه برتر معرفی شدند، مورد ارزیابی قرار گرفت.  
وی با بیان اینکه در این نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران جایگاه نسبتاً خوبی دارند ادامه داد: روسای دانشگاه‌های حاضر در جلسه آسیبی را مطرح کردند، که علی‌رغم توانایی علمی و فناوری بالا، اطلاع‌رسانی بین‌المللی دانشگاه‌های ما کم است و این توانمندی‌ها به اطلاع مجامع عمومی نرسیده است.
دکتر کبگانیان اضافه کرد: ۵ دانشگاه ایران در سطح کل قاره آسیا، در رتبه 11 قرار دارند؛ دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه تهران و دانشگاه شیراز در این مجموعه نقش به‌سزایی داشته‌اند.
قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در حوزه کرونا، تولید علم و ارجاعات علمی در جهان و تعداد مقالات بسیار گسترده شده است که نشان می‌دهد جهان و دانشمندان به این موضوع علاقه خاصی داشتند.
وی با بیان اینکه مقالات علمی کاربردی‌تر شده‌اند تصریح کرد: در سال ۲۰۲۰ در جهان تعداد ۶۷ هزار و ۷۱۲ مقاله  در حوزه کرونا، منتشر شده است در حالیکه در سال‌های قبل تعداد مقالات بسیار کم بود و طبق آمار در ایران تعداد یک هزار و ۸۸۴ مقاله در حوزه ویروس کرونا داشتیم.
دکتر کبگانیان: طبق وظیفه مصرح در نقشه جامع علمی کشور، حتماً شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور باید به موضوع کنکور وارد می‌شدند و سیاست‌های اجرایی آن باید طراحی و تدوین می‌شد.
دکتر کبگانیان ادامه داد: دستور دوم جلسه موضوع ساماندهی نظام سنجش و پذیرش و اصطلاحاً بحث کنکور بود.
وی اضافه کرد: طبق وظیفه مصرح در نقشه جامع علمی کشور، حتماً شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور باید به موضوع کنکور وارد می‌شدند و سیاست‌های اجرایی آن باید طراحی و تدوین می‌شد.
قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: خوشبختانه در چند سال گذشته اقدامات کارشناسی متعددی در خصوص این موضوع انجام شد و ما در زمینه اطلاع‌رسانی پرهیز داشتیم و هنوز هم داریم مگر اینکه این بسته به طور کامل ارئه شود.
وی با انتقاد از برخی نهادها که با اخبار نادرست ذهن داوطلبان کنکور را مشوش می‌کنند گفت: حتماً این موضوع وقتی به‌صورت یک بسته کامل سیاستی به تصویب رسید، وارد محتوای آن می‌شویم و اطلاع‌رسانی می‌کنیم.
قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی: در این جلسه جدا شدن فرآیند سنجش از پذیرش در کنکور مسئله مهمی بود که مطرح شد که در این طرح دانش‌آموز و داوطلب بعد از برگزاری کنکور پذیرش شده و نمره و رتبه فرد هم مشخص می‌شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه ۸ سیاست در کمیسیون علم و آموزش برای ساماندهی کنکور ارائه و روی یک سیاست بحث و بررسی شد، ادامه داد: در این جلسه جدا شدن فرآیند سنجش از پذیرش در کنکور مسئله مهمی بود که مطرح شد که در این طرح دانش‌آموز و داوطلب بعد از برگزاری کنکور پذیرش شده و نمره و رتبه فرد هم مشخص می‌شود.
وی افزود: جدا بودن سنجش از پذیرش یعنی سطح و رتبه علمی فرد جدا می‌شود و بر اساس یک پیشنهاد، این رتبه تا یک بازه زمانی مثلاً ۲ ساله معتبر است تا فرد بتواند با آزادی عمل بیشتری برای انتخاب رشته و دانشگاه اقدام کند.
دکتر کبگانیان اضافه کرد: در این جلسه برای پرهیز از جنگ روانی که در دوران کنکور رخ می‌دهد، بر برگزاری بیش از یک بار آزمون در سال تاکید شد؛ البته علاقه داریم تعداد بیشتری امتحان برگزار شود اما حداقل ۲ بار در سال پیشنهاد شد.
وی افزود: در کنکور فعلی یا بهتر است بگوییم مسابقه‌ای که با مشترک بودن سنجش و پذیرش توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود، داوطلب بعد از قبولی در آزمون بلافاصله با رتبه کسب کرده در کنکور پذیرش هم می‌شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد:  با جدا شدن طرح سنجش از پذیرش علاوه بر رتبه فرد در کنکور سطح علمی و رتبه علمی طی فرآیندی تعیین می‌شود و نتیجه عمل هر فردی در کنکور باید قابل مقایسه باشد.
وی افزود: در این طرح اجتناب از ارزیابی محفوظات و اندازه گیری عمق یادگیری داوطلبان در کنکور مورد بررسی و تاکید قرار گرفت و در برخی از زمینه‌ها داشتن کف نمره در کنکور نیز پیشنهاد داده شد.
قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در این جلسه روی این امر بحث شد که سیاست سنجش تک بعدی و مسابقه‌ای در کنکور کنار گذاشته شود و سنجش به سمت سطوح بالای شناختی پیش برود و از محفوظات فاصله پیدا کنیم و حفظ محوری اصلاح شود، تا بتوانیم خلاقیت و عمق یادگیری را چک کنیم.
دکتر کبگانیان:  بعد از نهایی شدن این موضوع که فعلاً در قالب طرح در حال بررسی است، فاصله زمانی حداقل یک ساله را برای خانواده ها و داوطلبان کنکور خواهیم گذاشت تا بتوانند خودشان را با سیاست‌های جدید تطبیق دهند.
وی اظهار داشت: این موضوع هنوز در دست بررسی است و ممکن است فرآیند ساماندهی سنجش و پذیرش چند ماه در جلسات ستاد نقشه جامع علمی کشور طول بکشد و بعد از آن با سازمان سنجش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شورای سنجش و پذیرش مکاتباتی خواهیم داشت تا بر مبنای این سیاست ها، طرح جامع سنجش و پذیرش را اعلام کنند.
دکتر کبگانیان اضافه کرد: بعد از نهایی شدن این موضوع که فعلاً در قالب طرح در حال بررسی است، فاصله زمانی حداقل یک ساله را برای خانواده ها و داوطلبان کنکور خواهیم گذاشت تا بتوانند خودشان را با سیاست‌های جدید تطبیق دهند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی اعلام آمادگی کرده است که اگر در این روند براساس این سیاست‌ها، مصوبه قانونی مورد نیاز بود همکاری‌های لازم صورت گیرد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: ساماندهی نظام سنجش و پذیرش به نحوی خواهد بود که داوطلبان باز هم به صورت سراسری آزمون دهند، ولی شکل و نوع آن تغییر خواهد کرد و سوابق تحصیلی با همکاری وزارت آموزش و پرورش در این روند و در پذیرش و سنجش نقش خواهد داشت.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7