کد خبر: 15873| تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، ۱۸ دی سال ۱۳۹۹ | ساعت ۸:۱۵:۰ | تعداد بازدید: ۲۵۵۹

جلسه 263 کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه گزارشی از برخی اقدامات ضروری کمیته فرهنگ و تمدن و همچنین گزارشی از جلسه‌ای که اخیرا با دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند، توسط برخی از اعضای این کمیته ارائه شد.
در ابتدای جلسه دکتر محمدرضا شمس اردکانی دبیر کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران طی سخنانی با بیان اینکه ضروری است تولید محتواهای غنی، فرهنگ و تمدنی کشورمان را به زبان روز داشته باشیم، اظهار داشت: در حوزه فرهنگ و تمدن محتواهای بی‌نظیری داریم که متاسفانه به زبان امروزی نیست، لذا برای اکثریت مردم قابل استفاده نمی‌باشد.
وی افزود: باید ساز و کارهای لازم را فراهم کرد که کتاب‌ها و مقالات و پژوهش‌های علمی ما به سمتی هدایت شوند که ملموس و قابل استفاده برای پژوهشگران، دانشگاهیان و نسل جوان و تحصیل‌کرده ما باشند.
دکتر شمس اردکانی تاکید کرد: به روز رسانی محتواهای قدیمی به زبان امروزی مانند کتاب شفای ابن سینا، در دانشگاه‌های مختلف دنیا در حال انجام است، و آنها روی آثار قدیمی ما کار و تحقیق می‌کنند.
دبیر کمیته فرهنگ و تمدن اضافه کرد: صرفا اگر به دانشمندان، اندیشمندان و آثار و به کتاب‌هایشان افتخار کنیم کاری آنچنانی انجام نداده‌ایم، ولی اگر از آثار و کتب آن بزرگان استفاده کنیم و در مدارس و دانشگاه‌های ما آن آثار به کار گرفته شود، در این صورت کاری فرهنگی، انجام شده است.
 
در ادامه دکتر محمدعلی کی‌نژاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنانی با اشاره به اینکه ویژگی شاخص کمیته فرهنگ و تمدن این است که در حوزه اجرا و کاربرد ورود پیدا کرده است، گفت: باید به حوزه نوآوری و فضای مجازی که بر جامعه حاکم شده فکر کنیم و فقط به مصوبات گذشته اکتفا نکنیم.
رئیس هیئت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: لازم است حوزه‌های علمیه را هم در کمیته فرهنگ و تمدن درگیر و فعال کرد و باید افرادی از حوزه علمیه که علاقه‌مند به موضوع فرهنگ و تمدن هستند، در جلسات این کمیته حضور داشته باشند.
در ادامه دکتر حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در سخنانی گفت: در جلسه‌ای که با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتیم مقرر شد، وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فرهنگ و ارشاد اسلامی که مرتبط با حوزه فرهنگ و تمدن اسلام و ایران هستند، در حوزه تشکیل و تاسیس کمیته‌های تمدنی در داخل وزارتخانه‌های متبوع خود اقدام کنند.
وی افزود: همچنین مقرر شد، جلسه‌ای با حضور دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر علی اکبر ولایتی رییس کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام و وزاری چهار وزارتخانه مذکور تشکیل، و این موضوع پیگیری شود.
در ادامه این جلسه دکتر غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  به بحث مواریث پژوهی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: هدف اصلی این برنامه توجه به مواریث علمی، فرهنگی، فنی و تمدنی کشورمان به اتکاء مطالعات علمی و پژوهش‌های دانشگاهی است.
در ادامه دکتر محمود گلابچی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و  چهره ماندگار معماری در سخنانی اظهار داشت: ضروری است جامعه و نسل جوان ما با ارزش‌هایی که در سابقه تمدنی خود داریم به خوبی آشنا شوند و این امکان فراهم شود که این ثروت‌های عظیم فرهنگی در همه حوزه‌ها به صورت کاربردی مورد استفاده مردم قرار گیرد.
دکتر گلابچی افزود: یکی از وظایف کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران به متن جامعه آوردن ارزش‌هایی است که در طول تاریخ در ثروت‌های فرهنگی کشورمان داشتیم و باید این مسئله را تثبیت و ارتقا دهیم تا سابقه درخشان تمدنی ما در جامعه امروز منشا تاثیر باشد.
وی تاکید کرد: ما در حوزه فرهنگ و تمدنی کشورمان، درس‌های زیادی برای دنیا داریم و جهانیان نیز منتظر هستند، از یافته‌های تمدنی ما در دنیای امروز استفاده کنند.
دکتر محمود امانی طهرانی دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مباحث فرهنگ و تمدن از مباحث کلان جامعه است که در همه دستگاه‌ها و تصمیمات ساری و جاری است پیشنهاد داد: باید این کمیته، در حیطه‌ها و عرصه‌های مختلف حوزه فرهنگ و تمدنی، نقش مرجعیت داشته باشد و رویکردها و پیشنهادات مربوطه را به دستگاه‌های مختلف ارائه دهد.
در ادامه دکتر علی ایرانمنش رئیس دانشکده ریاضی دانشگاه تربیت مدرس در سخنانی اظهار داشت: بحث ورود مطالب مرتبط با حوزه فرهنگ و تمدن ایران و اسلام  به کتب درسی، مسئله بسیار مهمی است که در جلسه اخیر مورد تاکید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم قرار گرفت.
وی افزود: با توجه به اهمیت مسئله آموزش باید در هر یک از وزارتخانه‌های علوم، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دفاتر فرهنگ و تمدن مجددا احیا شود و این مسائل در آن دفاتر به طور ویژه پیگیری شود.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7