کد خبر: 11501| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۱۸ خرداد سال ۱۳۹۹ | ساعت ۹:۱۷:۰ | تعداد بازدید: ۲۴۰۰

نشست میان دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و دکتر خاوازی وزیر جهاد کشاورزی با حضور جمعی از معاونان و مسوولان هر دو دستگاه برگزار شد. ستاری در این نشست از ورود محصولات ایران ساخت حوزه امنیت غذایی به بازار خبر داد.
ایجاد بازار برای شرکت‌های دانش بنیان و فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری در بخش کشاورزی در این نشست دنبال شد. زیرا بعد از حوزه دارو، امنیت غذایی یکی از حوزه های استراتژیک برای کشور محسوب می شود که در بحران کرونا هم اهمیت خود را نشان داد.
 
دی ماه سال 98 بود که رییس جمهوری ابلاغیه ای را به تمام دستگاه‌های دولتی برای استفاده از ظرفیت علمی و فناورانه کشور و توان متخصصان صادر کرد تا رفع نیازهای داخل از این مسیر انجام شود، از همان زمان جهاد کشاورزی و معاونت علمی و فناوری همکاری های مشترک خود برای تحقق این هدف آغاز کردند.
 
توسعه اقتصاد دانش بنیان؛ اولویت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این نشست گفت: معاونت علمی و فناوری و جهاد کشاورزی در 6 سال گذشته کاری های علمی و فناورانه خوبی داشته اند. توسعه اقتصاد دانش بنیان در حوزه کشاورزی یکی از اولویت های اصلی در معاونت علمی و فناوری است.
 
دکتر ستاری ادامه داد: از 2 سال پیش پروژه های مرتبط با امنیت غذایی به عنوان مبحثی مهم در معاونت علمی آغاز شد. واردات در حوزه محصولات مرتبط با امنیت غذایی عدد قابل توجهی را شامل می شود این واردات هم در حوزه های فناورانه مانند واکسن های دام و طیور و پروبیوتیک ها و هم در حوزه های غیر فناورانه همچون ذرت مشاهده می‌شود.
 
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به ایجاد کارگروه های تخصصی در مدیریت جدید وزارت کشاورزی گفت: البته اقدامات تاثیرگذار خوبی در این حوزه انجام شده و بر اساس میزان واردات محصولات برنامه های جدیدی در حال آماده سازی است تا امنیت غذایی با استفاده از تولیدات ایران ساخت تامین شود. در این صورت خودکفایی و استقلال کشور را در این حوزه شاهد خواهیم بود. در صورت برزو بحران ها نیز می توانیم مقابله خوبی با این بحران ها داشته باشیم.
 
دکتر ستاری همچنین گفت: برنامه‌های مفصلی تدوین شده و محصولات به زودی از طریق شرکت‌های دانش بنیان و فناور به بازار وارد می‌شود که می توان به محصولاتی در حوزه واکسن های دام و طیور و اشاره کرد.
 
همکاری‌ها با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال گسترش است
همچنین کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی نیز در این نشست بیان کرد: بخش کشاورزی دارای مسائل زیادی است که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افق خوبی پیش روی این حوزه قرار دارد. هوشمندسازی یکی از مباحث مهم در این حوزه است که با فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها توسعه می‌یابد.
وی ادامه داد: برنامه کاملی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه یکپارچه سازی اطلاعات و هوشمندسازی داریم و برای خرید کودهای شیمیایی و زیستی آماده انعقاد قرارداد با شرکت‌های فناور و فعال در این حوزه هستیم. استفاده از سرشاخه‌های نیشکر نیز یکی از برنامه‌های خوبی است که وجود دارد تا با استفاده از این سرشاخه‌ها در بخش کشاورزی واردات کاهش یابد.
 

منبع: مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7