معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مجازی معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور اظهار داشت: فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها در ماه های اخیر هیچگاه متوقف نشده و با قدرت و گستردگی قبل در فضای مجازی دنبال میشود.
نشست مجازی معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت و جمعی از مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاههای سراسر کشور و مدیران ستادی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با موضوع «دانشگاه اجتماعی؛ مسائل امروز، افق فردا» عصر (سهشنبه) در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد.
در ابتدای این نشست دکتر غلامرضا غفاری، با اشاره به اینکه عمده فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی صورت گرفته دانشگاهها در ماههای اخیر به سمت فضای مجازی رفته گفت: در ماههای اخیر فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها تعطیل نبوده بلکه صرفاً نوع فعالیتها تغییر کرده است. عرصه فعالیتهای فرهنگی با فعالیتهای جمعی و داوطلبانه تعریف میشود. تلاش ما این بود که این فعالیتهای جمعی و داوطلبانه در شکل دیگر خود یعنی در فضای مجازی ادامه و استمرار داشته باشد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به تغییر ماهیت شکل فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی در ماههای اخیر خاطرنشان کرد: تأثیر شیوع بیماری کرونا در حوزه فرهنگی و اجتماعی همچون حوزه آموزشی مهم و تأثیرگذار بوده است.فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی صورت دیگری به خودش گرفته و در فضای مجازی با قدرتی بیش از پیش ادامه پیدا میکند.
وی در ادامه افزود: مدیران محترم لطفاً این نکته را به یاد داشته باشید که مهر ۱۳۹۹ شباهتی به مهر ۱۳۹۸ ندارد. چه در ساحت عملی و چه در ساحت ذهنی امروز کرونا تبدیل به معیار موفقیت کشورهای مختلف شده است. ما نیز باید این مسیر را ادامه دهیم. برای کسب جایگاه مناسب جهانی در این خصوص به تغییر فاز و بازنگری نیاز داریم.
دکتر غفاری در پایان سخنان خود یادآور شد: اولین الزام در این تغییر نگرش، در نسبت با مسئله سواد رسانهای بوده و باید همگی اطلاعات و تکنولوژیهای لازم را به شکل وسیع و گسترده استفاده کنیم. در همین خصوص اندیشکدهای در فضای مجازی تشکیل شده که نقطه عطف خوبی در این زمینه میتواند باشد. حوزه فرهنگی حوزه پویایی است. باید فعالیت خود را با شرایط و وضعیتی که پیش رو داریم و با نگاهی به آینده تنظیم کنیم. نکته پایانی اینکه نهاد دانشگاه نهادی فرهنگی است و اگر این هستی را از آن بگیریم میشود مؤسسهای شبیه دیگر مؤسسات موجود در بازار.
در ادامه نشست مدیران و رؤسای شورای هماهنگی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی مناطق کشور به ارائه نظرات و پیشنهادات خود در حوزههای مختلف فرهنگی و اجتماعی پرداختند.
*لزوم ریل گذاری جدید در حوزه فرهنگی و اجتماعی
دکار وحید شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و دبیرشورای هماهنگی فرهنگی دانشگاههای منطقه یک در این نشست با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی دانشگاههای این منطقه گفت: در زمینه مسائل موجود در زمینه بخش فرهنگی و اجتماعی اموزش عالی باید گفت که چالشهای جدی برای رسالت خود در فرهنگ دانشگاهها داریم. اگر تعریف سیاستگذاری تحت عنوان گذر از وضع موجود به وضع مطلوب را بپذیریم باید دید وضع موجود چگونه بوده و برای حرکت به سوی وضع مطلوب چکار باید کرد. فلسفه پیدایش دانشگاه در نظام ما بر مبنای سه رکن آموزش، پژوهش و تربیت انسان و شهروند قرار دارد. به نظر من هرچقدر در دو زمینه اول یعنی آموزش و پژوهش اقدامات خوبی صورت گرفته اما نسبت به بخش سوم یعنی تربیت انسان کاستیهایی را داریم.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم ریل گذاری در زمینه فرهنگی و اجتماعی اظهار داشت: برای پیشبرد اهداف مد نظر در این بخش به ریل گذاری جدید و تقویت ساختارها نیاز داریم. برای بهبود وضعیت فرهنگی اجتماعی به بررسی ۴ حوزه نیاز داریم. نخست ایدهها، دوم نیروی انسانی، سوم منابع مادی و چهارم اختیارات تقیینی. در خصوص این ۴ بخش باید گفت که در زمینه نیروی انسانی متأسفانه نیروی انسانی لازم برای کار فرهنگی در دانشگاهها مسئله زا است. تحلیل من این است که پس از کرونا، بحرانهای جدیدی خواهیم داشت. در زمینه بودجه نیز باید گفت که متأسفانه در شرایط کنونی کشور به نظر میرسد در صورت انقباظی شدن بودجه، بخش فرهنگی و پژوهشی از قربانیهای این انقباض هستند.
دکتر شالچی در پایان سخنان خود افزود: در حوزه اختیارات تقیینی نیز ذکر این نکته ضروری است که در دانشگاهها، بخش فرهنگی و اجتماعی پاسخگوی مسائلی هستند که تأثیر حداقلی در آنها دارند. همچنین این بخش در رأی گیری های مربوطه نیز حق رأی حداقلی دارند. متأسفانه شیوه تربیت استاد به گونهای پیش رفته است که استاد را تبدیل به کسی که معطوف به تولید مقاله است کردهایم. استاد گاهی وقت کمی برای دانشجو میگذارد چرا که ما اغلب تکنسینهای خوبی را جذب کردهایم تا استادان خوبی که بتواند با دانشجو ارتباط برقرار کند. استاد دغدغهمند فرهنگی، دانشجوی دغدغه مند فرهنگی تربیت میکند.
طاهری، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد و رئیس شورای هماهنگی منطقه ۹ در این نشست در خصوص ایجاد دانشگاه شبکهای، تنوع بخشی به راههای ارتباطی با دانشجویان و انجام پویشهای دوران کرونا مثل پویش عدالت آموزشی سخن گفت. ابرهیم نوری، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه سیستان و بلوچستان و نیز رئیس شورای هماهنگی منطقه ۸ نیز در خصوص مسائلی همچون ارتباط با ارگانها و سازمانهای فرهنگی و اجتماعی خارج از دانشگاه و بررسی آسیبهای فرهنگی و اجتماعی در دنیای واقعی و مجازی سخن گفت.
هوشمند، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز، گلیجانی مقدم، دبیر شورای هماهنگی فرهنگی دانشگاههای دخترانه، واعظی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شیراز، حجت الاسلام حجت شاه نظری، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اصفهان، شیرخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ایلام، بهرامی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اراک، علی جو، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ارومیه، جانعلیزاده، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران، ناجی، دبیر دانشگاههای ستادی فنیحرفهای، فرهنگیان، علمی کاربردی و پیام نور، عسگری، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه باهنر کرمان، صالحی، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه هنر و دهقان نژاد، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علم و صنعت از دیگر مدیرانی بودند که به ارائه نقطه نظرات خود در این نشست پرداختند.
منبع: اداره کل روابط عمومی وزارت علوم