کد خبر: 11024| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۲:۴۴:۰ | تعداد بازدید: ۳۰۲۱

صد و هشتمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین استفاده از بسترهای فضای مجازی برای حضور اعضاء به ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید محمدی، قائم مقام و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید محمدی، قائم مقام و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان گفت: مهمترین دستور جلسه امروز بررسی شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآنی است که بحث‌های زیادی در این خصوص در صحن شورای توسعه فرهنگی نیز صورت گرفته است.
انتشار سه کتاب وضعیت حوزه "علم و فناوری"، "فرهنگ" و "قرآنی" کشور
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی افزود: بحث شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآنی در جلسه آینده این شورا بررسی و نهایی ‌می‌شود.
وی از انتشار سه کتاب در حوزه علم و فناوری، فرهنگ و قرآنی از سال 1399 در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: آخرین وضعیت این حوزه‌ها در کشور به تفصیل در این کتب گزارش می­‌شود.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به بحث ارزیابی دستگاه‌ها گفت: در صورت به تصویب رسیدن شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآنی، می‌توانیم از امسال برترین‌ نهادهای قرآنی کشور را معرفی کنیم.
طبقه‌بندی شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآنی در دو سطح
در ادامه جلسه رضا سلامت‌پناه، دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به بحث شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآنی گفت: سابقه تدوین این شاخص‌ها مربوط به 15 سال قبل است که در آن زمان کمیسیون پژوهش قرآنی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مستقر بود.
وی ادامه داد: طی جلسات متعددی در سال 94 مقرر شد این شاخص‌ها به تصویب نهایی برسد که به این منظور شاخص‌ها را بر اساس یک مدل پیش بردیم.
سلامت‌پناه با اشاره به انجام مکاتبات با دستگاه‌ها و صاحبنظران به منظور دریافت نظرات، گفت: بر این اساس مجموعه نظرات را با حضور دستگاه‌های اصلی قرآنی در چند جلسه کارشناسی در سال گذشته و امسال بررسی و بازپیرایی مجددی در برخی مسائل انجام شد.
وی تصریح کرد: توسعه فرهنگ قرآنی به معنای تعمیم و تعمیق ایمان و شناخت قرآن، تعمیم و تعمیق ارتباط و انس با قرآن و تحقق آموزه‌های قرآنی در رفتار فردی و اجتماعی به عنوان کارکرد اصلی نظام توسعه فرهنگ قرآنی مبنای تعیین شاخص‌ها قرار گرفت.
دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه بسیاری از شاخص‌های کارکردی، عملیاتی و ارزیابی نهایی فعلاً کنار گذاشته شده است، گفت: شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآنی در دو سطح طبقه‌بندی شده است.
سلامت‌پناه افزود: شاخص‌های سطح یک که عیار تعیین کننده میزان تمسک افراد جامعه به قرآن کریم هستند و عبارتند از درصد افراد با سواد قرآنی پایه، سرانه تلاوت روزانه قرآن، تعداد حافظان قرآن و میزان استفاده روزانه از رسانه های قرآنی.
وی ادامه داد: شاخص‌های سطح دو ملاک تعیین وضعیت نظام سازی قرآنی است که شامل میزان انس و ارتباط خانواده ها با قرآن، میزان پایبندی به آموزه های قرآنی در رفتار مسئولان، سهم وام‌های قرض‌الحسنه در نظام بانکی کشور و درصد تولید فیلم‌ها با محتوای قرآنی است.
سلامت‌پناه با اشاره به نظر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر عدم نیاز پژوهش‌های جدید و کفایت پژوهش‌ها برای تعیین شاخص‎ها، ابراز امیدواری کرد: امسال یک یا دو شاخص مورد ارزیابی و پایش ملی قرار گیرد.
لزوم تشکیل بانک جامع قرآنیان
در ادامه جلسه مجتبی ایزدی، مدیر رادیو قرآن با تأکید بر لزوم اندازه‌گیری شاخص‌ها به منظور سنجش و ارزیابی مدیریت عملکرد، خاطر نشان کرد: با توجه به نامگذاری سال به عنوان سال جهش تولید، باید اشکالات موجود در جامعه قرآنی برطرف و جهش خدمات داشته باشیم.
ایزدی با تأکید بر اینکه بودجه قرآنی باید برای موارد ساختاری هزینه شود، تصریح کرد: بهتر است هر نهاد قرآنی بر اساس میزان تأثیر خود بودجه قرآنی دریافت کند.
وی با اشاره به عدم استقبال خیرین قرآنی در مشارکت‌های گسترده حوزه قرآن گفت: باید سازوکاری فراهم شود تا مسیر هزینه و توزیع پول شفاف باشد و در اختیار خیرین قرار گیرد.
مدیر رادیو قرآن بر لزوم تشکیل بانک جامع قرآنیان تأکید کرد و گفت:‌ تا زمانی که این بانک ایجاد نشود، نمی‌توان سنجش دقیقی انجام دهیم.
تشکیل کارگروهی برای بررسی بیشتر و تعیین شاخص‌ها
در ادامه، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» در محفل انس با قرآن طلیعه ماه مبارک رمضان امسال، گفت: مقام معظم رهبری در این جلسه تأکید کردند که مشکل ما این نیست که قرآن نمی‌خوانیم بلکه مشکل این است که می‌خوانیم، اما عمل نمی‌کنیم.
وی با تأکید بر اینکه شاخص‌های سطح دو یا همان شاخص‌های کیفی تأثیرگذارتر هستند، افزود: باید شاخص‌های کیفی که حاکی از میزان نفوذ ارزش‌های مورد تأکید قرآن در فعل، رفتار و اخلاق جامعه است را مورد اهمیت بیشتری قرار دهیم،‌ هرچند که سنجش آن سخت و پیچیده است.
قائم مقام شورای عالی قرآن ادامه داد: در شاخص‌های سطح دو که حاکی از میزان پایبندی به آموزه های قرآنی در قول و رفتار مسئولان است، باید مردم و مسئولان با هم دیده شوند و به صورت عام مورد ارزیابی قرار گیرند.
 پس از بیان نظرات و پیشنهادهای اعضاء جلسه، مقرر شد برای بررسی بیشتر شاخص‌ها، جلسات کارشناسی در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شود تا در جلسه بعدی شورای توسعه فرهنگ قرآنی ابهامی در این زمینه وجود نداشته باشد.
بررسی ضوابط عضویت دستگاه‌ها در جلسات و کمیسیون‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستور دوم جلسه بررسی ضوابط عضویت دستگاه‌ها در جلسات و کمیسیون‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی بود، که مورد بحث و بررسی اعضاء جلسه قرار گرفت.
دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد شرایط عضویت دستگاه‌ها گفت: برای این منظور مدلی با دو رویکرد مأموریت‌گرایی و سلسله‌مراتبی تهیه شده است.
سلامت‌پناه افزود: در رویکرد مأموریت‌گرایی دستگاه عضو باید مأموریت و تخصص قرآنی و تولیت در امور قرآنی داشته باشد.
وی ادامه داد: در رویکرد سلسه‌مراتبی با توجه به اینکه شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای تخصصی شورای عالی بوده و کمیسیون‌های تخصصی بازوهای تخصصی شورای توسعه هستند،  لازم است دستگاه‌هایی در تصمیم‌گیری‌های شورا شرکت کنند که متولی فعال در امور قرآنی باشند.
سلامت‌پناه با اشاره به افزایش درخواست‌ها برای عضویت در شورای توسعه فرهنگ قرآنی، گفت: یکی از این دلایل بهره‌مندی از اعتبارات قرآنی بوده است.
تولید برنامه‌های قرآنی در شبکه‌های مختلف سیما
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دستور سوم این جلسه بررسی برنامه‌های قرآنی ماه رمضان و فصل تابستان بود که مورد بررسی اعضا قرار گرفت.
در ادامه جواد شیخ اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌های این شبکه در شرایط خاص کشور و شیوع کرونا گفت: توالی بحران‌ها و وجود این شرایط خاص باعث شد که رسانه در خط مقدم قرار گیرد.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما به تعطیلی اماکن مذهبی و مساجد اشاره کرد و افزود: با توجه به این شرایط بحث ایمان، استقامت و پیروزی را شعار خودمان قرار دادیم و مقرر شد برنامه‌های معارفی متمرکز بر تبیین قرآنی این شعار شوند.
وی ادامه داد: همچنین مقرر شده است هر شبکه سیما، یک برنامه قرآنی شاخص تولید کند و بحث‌های قرآنی تنها متمرکز بر شبکه قرآن نباشد و همه شبکه‌های سیما به این موضوع ورود پیدا کنند.
شیخ اکبری در پایان سخنان خود گفت: پیشنهاد می‌کنم در دهه آخر ماه مبارک رمضان نمایشگاه قرآن در مصلی راه‌اندازی شود و شبکه قرآن آن را برای مخاطبان در منازل پوشش دهد و مردم از این طریق و به صورت مجازی از نمایشگاه بازدید کنند.
در پایان جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی زارع رئیس مرکز بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مورد موضوع تبلیغ گفت: طرح «تبلیغ دین در فضای مجازی» با شروع ماه مبارک آغاز شده است.
وی با اشاره به برنامه های عملیاتی در حوزه‌های قرآنی ادامه داد: برگزاری تلاوت‌های قرآنی، وبینارها با موضوع قرآنی، جلسات پرسش و پاسخ قرآنی، کارگاه‌های آموزش دین و قرآنی و اجرای گروه‌های تواشیح در ایام ماه مبارک رمضان توسط مبلغین قرآنی در ایران، ارمنستان، تانزانیا، زیمباوه و... به اشتراک گذاشته شده و همچنین در کشورهای افغانستان، پاکستان، هند، ترکیه، آذربایجان، روسیه، کشورهای عربی و آفریقایی و همچنین در جنوب شرق آسیا ژاپن آغاز شده است.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7