کد خبر: 10457| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۱۹ اسفند سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۱:۵۹:۰ | تعداد بازدید: ۲۶۴۳

معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: بیشتر فعالیت‌های نوآورانه دنیا در سایه محدویت ایجاد شده و تنها برون رفت از شرایط فعلی اقتصادی کشور نیز حمایت از ایده‌ها و نوآورهای جدید است.
سورنا ستاری امروز دوشنبه در مراسم افتتاح طرح جامعه پردیس و ساختمان شماره یک پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس که در محل دانشکده کشاورزی این دانشگاه انجام شد، افزود:‌ همه نوآوری های و امور خلاقانه در دنیا در محدویت‌ها و شاید از یک گاراژ شکل گرفته اند و تا زمانی که محدویت نباشد، نوآوری نیز شکل نمی‌گیرد.
وی افزود: شرایط اقتصادی کشور نیز به نحوی است که دیگر منابع نفتی قابل اتکا نیستند و کشوری که ۳۴ میلیون جوان و دانشگاه‌های متعدد دارد، باید از تمام ظرفیت خود برای نوآوری بدون اتکا به نفت استفاده کند.
معاونت علمی رییس جمهوری با تقدیر از اکوسیستمی که برای نوآوری در دانشگاه تربیت مدرس ایجاد شده، اظهار داشت: اینکه بخش های خصوصی و شرکت‌های مختلف در شرایط تحریم فعالیت‌های موثری در حوزه نوآوری و دانش بنیان انجام می‌دهند، جای خوشحالی دارد.
ستاری ادامه داد:  بیشتر شرکت‌های دانش بنیان موفق به ساخت تجهیزات داخلی شدند که نمونه آن ساخت ماسک‌های نانو و مواد ضدعفونی است تا در حوزه بیوتکنولوژی، ایران در منطقه بی نظیر باشد. همچنین همین شرکت های دانش بنیان برای تولید داروهای جدید علیه ویروس کرونا تلاش می‌کنند.
معاونت علمی رییس جمهوری با تاکید بر اینکه در حوزه درمان تولیدات قابل توجهی توسط شرکت های دانش بنیان صورت گرفته، افزود: این تلاش برای مقابله با ویروس کرونا نیز فرصت جدیدی برای فرهنگ سازی در کشور، جامعه و دانشگاه ایجاد کرده که بسیار ارزشمند است.
وی افزود: پایه اقتصاد کشور، تاثیرگذاری دانشگاه‌ها هستند و باید این تاثیرگذاری در اجتماع، ‌فرهنگ و سایر بخش‌های جامعه نیز دیده شود. اما اینکه این تعداد دانشگاه کشاورزی در کشور وجود دارد، ولی کشاورزی همچنان به شیوه قدیمی فعالیت می‌کند، جای سوال دارد که دلیل وجود این تعداد متخصص در حوزه کشاورزی برای چیست؟
ستاری با بیان اینکه محصول حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش است، یادآور شد: دولت تولید کننده محصول نیست؛ همان طور که هیچ دانشگاهی در دنیا دارو و یا واکسن نمی سازد. هر دولتی هم باید با سرمایه گذاری در پژوهش های پایه، زیر ساخت‌های لازم را فراهم کند تا بخش خصوصی موفق به تولید و ساخت دارو شود.
وی  خاطرنشان کرد: اما همان طور که گفتم تولید محصول بخش خصوصی است و دانشگاه نیز باید محیطی فراهم کند تا بخش خصوصی بتواند سرمایه گذاری کند. در جهان نیز موفقیت‌های  مختلف در زمینه‌های علمی توسط شرکت‌های دانش بنیان محقق شده و در مرحله نخست پایه آنها توسط دولت مطبوع  محکم شده است.
ستاری ابراز امیدواری کرد که جهت‌گیری دانشگاه تربیت مدرس به سمت نوآوری ادامه یابد تا کشور در آینده شاهد موفقیت‌های چشمگیر این دانشگاه در عرصه نوآوری و فناوری  شود.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7