مصوبه شماره:236 (شماره ابلاغ :4999)

  • جلسه: 917
  • |
  • تاریخ تصویب: 16 اردیبهشت 1404
  • |
  • تاریخ ابلاغ: 4 خرداد 1404
  • |
  • شماره مصوبه: 236
  • |
  • شماره ابلاغ: 4999

«اساسنامه دانشگاه بین­‌المللی علامه عسکری(ره)»


وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
دانشگاه بین المللی علامه عسکری(ره)

مصوبه «اساسنامه دانشگاه بین­المللی علامه عسکری(ره)» که بر اساس مصوبه جلسه 523 مورخ 19/1/1404 شورای معین در جلسه 917 مورخ 16/02/1404 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ به شرح ذيل براي اجراء ابلاغ می­گردد:
مقدمه:
«دانشکده اصول‌الدین» به عنوان یک نهاد مهم علمی و آموزشی پس از تأسیس در دهه 40 و تثبیت فعالیت در کشور عراق به زعامت مؤسس فقید علامه سید مرتضی عسکری(ره)، متأسفانه تحت تأثیر تحولات سیاسی این کشور با موانع و مشکلاتی در ادامه مسیر و استمرار فعالیت خود روبه‌رو گردید. در این راستا؛ مرقومه مبارک مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) خطاب به علامه عسکری به منظور حفظ و گسترش و توسعه دامنه فعالیت این دانشکده در پهنه کشور جمهوری اسلامی تحت اشراف علامه؛ به رفع موانع و استمرار فعالیت آن در داخل کشور انجامید و این دانشکده با سابقه­ای دیرینه و پشتوانه محکم علمی و آموزشی در سطح منطقه و فعالیت مؤثر در چهار شهر مهم تهران، قم، ساوه و دزفول تحت زعامت علامه، تاکنون منشأ خدمات ارزنده بسیار در تأمین نیازهای علمی و فرهنگی جامعه اسلامی و ایجاد پیوند مستحکم با دیگر زمینه‌های فرهنگی، علمی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در راستای تقویت و گسترش فرهنگ حوزه و دانشگاه اسلامی و مقابله با انواع هجمه‌های فرهنگی ناشی از مبانی اومانیستی و مکاتب انحرافی بوده است.
تربیت علمی صدها فارغ‌التحصیل موفق در ایران و دیگر کشورهای اسلامی به‌‌ویژه شمار چشمگیری از دولتمردان و نخبگان سیاسی و علمی در کشور عراق و مراکز آموزشی این کشور و نیز استمرار فعالیت آن در زمینه تربیت متخصصان متعهد برای ارتباط و تعامل فعال با سایر مذاهب اسلامی از جمله مصادیق و دلایل ملموس توفیق و تأثیرات گسترده این نهاد مهم دینی و علمی به شمار می‌رود که در پرتو ظرفیت‌های گسترده‌ و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های آموزش حضوری، نیمه‌حضوری و غیرحضوری و امکانات فضای مجازی، توانسته است در انتقال دانش و فرهنگ اسلامی به سایر کشورها به نحو مؤثری اقدام نماید.
اکنون به‌شایستگی و به پشتوانه تجارب و دستاوردهای موفق و مستند به آیین‌نامه تأسیس مؤسسات آموزش عالی غیردولتی (مصوب 23 مهرماه 1364 شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصلاحات و الحاقات بعدی) و ضوابط کلی صدور مجوز تأسیس مؤسسات آموزش عالی غیردولتی (مصوب جلسه 546 مورخ 31 شهریور 1383 شورای عالی) و در اجرای ماده واحده اصلاح موادی از اساسنامه دانشكده غيردولتي و غيرانتفاعي اصول‌الدين (مصوب جلسه 873 مورخ 24/08/1401 شورای عالی)؛ «دانشکده اصول الدین» به «دانشگاه بین‌المللی علامه عسکری(ره)» ارتقاء می­یابد و اساسنامه آن به شرح مواد آتی احصاء و تبویب می‌گردد:
ماده 1- ماهیت دانشگاه
«دانشگاه بین‌المللی علامه عسکری(ره)»، که از این پس در این اساسنامه به اختصار «دانشگاه» نامیده می‌شود؛ يك نهاد آموزشي غيردولتي است که داراي شخصيت حقوقي، استقلال اداري، تشکیلاتی، مالي و معاملاتی است و بر اساس مفاد این اساسنامه و ساير قوانين و مقررات نظام آموزش عالی فعالیت می­نماید.
ماده2- اهداف

  1. گسترش آموزش، پژوهش و تربیت متخصصان در علوم انسانی اسلامی و ارتقاء علوم و معارف قرآنی و حدیثی به ویژه در میان طلاب علوم دینی
  2. توسعه و تقويت پژوهش‌هاي بنيادي، راهبردی، کاربردی و تطبيقي جهت نظريه‌پردازي و تولید علم در رشته‌هاي مختلف از جمله علوم انسانی و اجتماعی، علوم و معارف قرآن و حدیث و علوم اسلامي موردنياز جهان اسلام به‌ویژه در عرصه نظام‌سازي بر اساس معارف دینی
  3. بومی‌سازی علوم انسانی بر اساس منابع اسلامی با تأکید بر رهیافت­ها و گشایش­های نظری مبتنی بر ایده فقه نظام و معارف قرآن و حدیث در پاسخ به مسائل جامعه و نظام اسلامی و جهان اسلام
  4. ارتقاء شناخت و معرفی فرهنگ شیعی و تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) و توسعه و ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی، هنر و معماری اسلامی با تأکید بر بسط و ترویج گفت وگوی دینی و استفاده از ظرفیت كرسي‌هاي نقد و نظریه‌پردازی
  5. تبلیغ، ترویج و نشر فرهنگ اسلامي و معارف اهل‌بيت(ع) با رویکرد تقریب و تقویت همبستگی اسلامی با دیگر مذاهب اسلامی با رویکرد تمدن‌سازی
  6. تربیت نیروی انسانی صالح و عالم مورد نیاز بخش­های تخصصی و مدیریتی ایران و دیگر کشورهای اسلامی
  7.  تقویت مبانی دینی نسل جوان جهت مقابله با جریان‌های انحرافی نظیر عرفان‌های کاذب و مکاتب انحرافی
  8.  تقویت و توسعه جذب دانشجویان فراملی به صورت حضوری، نیمه حضوری، غیرحضوری، الکترونیکی و آموزش‌های آزاد به منظور تأمین نیازهای جوامع اسلامی و مسلمانان جهان
  9. پرورش نخبگان تمدن‌ساز و تربیت دانش‌آموختگان مسلط به زبان‌های خارجی و ایجاد آمادگی برای تبلیغ و نشر اندیشه ناب اسلامی و تأمین نیازهای جوامع اسلامی در سراسر جهان
10- ایجاد رشته‌های جدید در حیطه علوم ومعارف اسلامی ناظر به مسائل روز در سطح ملی و بین‌المللی متناسب با تحولات گسترده در حوزه‌ علوم و فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی و فضای مجازی در راستای رفع خلاء‌های موجود
ماده3- وظايف و اختيارات
1- پذيرش دانشجو از داخل و خارج از کشور در مقاطع مختلف تحصیلی شامل: کاردانی، كارشناسي، كارشناسي ارشد، دكتري (آموزشي - پژوهشي و پژوهش محور) و برگزاری فرصت‌های مطالعاتی و پسا دکتری در چارچوب ضوابط و مقررات آموزش عالي كشور
2- همكاري با مراكز علمي و پژوهشي داخل و خارج از کشور براي گسترش و اعتلاء آموزش، پژوهش و تولید علم و نظریه‌پردازی
3- ایجاد و توسعه دانشكده‌ها، پردیس­ها، پژوهشگاه‌ها و پژوهشكده‌‌های وابسته، مراکز رشد، شعب، مراکز دانش‌بنیان و اندیشکده‌ها و سایر واحدهای آموزشی و پژوهشی و مدارس غیرانتفاعی وابسته به دانشگاه در داخل و خارج کشور در چارچوب ضوابط و مقررات
4- توسعه و بروزرسانی انتشارات، راه‌اندازی فصلنامه‌ها، مجلات، كتابخانه‌ها، مراكز اسناد و ايجاد شبكه‌هاي آموزشي و پژوهشي و خدمات اطلاع‌رساني در علوم انسانی و معارف اسلامي و سایر حوزه‌های دانشی به صورت فیزیکی و الکترونیکی
5- برگزاري دوره‌هاي مشترك آموزشي و انجام فعاليت‌ها و فرصت‌های مطالعاتی و پژوهشي با همكاري و مشاركت مراكز علمی، آموزشي و پژوهشي، نهادها و مؤسسات داخل و خارج از کشور
ماده4 - اركان دانشگاه
  1. هيأت مؤسس
  2. هيأت امنا
  3. رئيس دانشگاه
  4. هیأت رئیسه
  5. شوراي دانشگاه
ماده 5- هيأت مؤسس
هیأت مؤسس؛ متشکل از عالمان حوزوی، چهره‌های دانشگاهی و شخصیت‌های فرهنگی و اجتماعی مؤثر دارای روحیه انقلابی و معتقد به مبانی اسلام ناب محمدی(ص) و تفکرات امامین انقلاب اسلامی با ترکیب اعضای ذیل می‌باشد:
1- آیت الله محسن محمدی عراقی (اراکی)
2- آیت الله محمدحسن اختری
3- حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالکریم بی‌آزار
4- حجت الاسلام و المسلمین محمد سعید نعمانی
5- دکتر سیدکاظم عسکری مجد
6- دکتر محمدعلی آذرشب
تبصره 1- سمت عضويت در هيأت‌ مؤسس؛ قائم به شخص بوده و قابل واگذاري به غیر نيست. چنانچه تعداد اعضای هیأت مؤسس به هر دلیلی از جمله فوت، استعفاء، یا از دست دادن شرایط عضویت، به تشخیص اکثریت اعضای هیأت مؤسس از حدنصاب مقرر در مصوبات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کمتر شود، فرد یا افراد واجد شرایط با رأی اکثریت اعضای هیأت مؤسس انتخاب و جهت تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می‌شوند.
تبصره 2- رئیس هیأت موسس با رأی اکثریت اعضای هیأت مؤسس انتخاب می‌شود.
تبصره 3- دبیر هیأت مؤسس از بین اعضا یا خارج از اعضا با رأی اکثریت اعضای هیأت مؤسس تعیین می‌گردد.
ماده 6- وظايف و اختيارات هيأت مؤسس
1- کمک به تأمین امكانات لازم اعم از فضاي كالبدي، تجهيزات، اعضاي هيأت علمي، منابع مالی و سرمایه‌ای و سایر منابع مورد نیاز
2- تعيين آن عده از اعضاي هيأت امنا كه بايد توسط هيأت مؤسس انتخاب و معرفي شوند. این افراد با رأی اکثریت اعضای هیأت موسس انتخاب و تعیین می‌گردند.
3- ثبت اساسنامه دانشگاه نزد مرجع قانونی ذی‌ربط پس از ابلاغ اساسنامه
4- بررسی پیشنهاد هرگونه تغییر در مواد اساسنامه دانشگاه
5- پیشنهاد انحلال دانشگاه با رعایت ضوابط شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
6- نظارت بر فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در راستای تحقق وظایف و اختیارات مندرج در اساسنامه
ماده 7- تركيب هيأت امنا
هیأت امنا متشکل از افراد حقیقی و حقوقی به شرح ذیل می‌باشد:
1- دو نفر روحانی موجه (از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه)
2- نماینده شورای عالی حوزه‌های علمیه
3- رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی
4- نماينده تام‌الاختيار وزير علوم، تحقيقات و فناوري
5- استاندار قم
6- سه نفر از اعضای هیأت مؤسس
7- رئیس دانشگاه به عنوان دبیر هیأت امناء
8- سه نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی در مرتبه استادیار به بالا و یا صاحب‌نظران با 5 سال سابقه کار مدیریتی مرتبط (ترجیحاً یک نفر از شخصیت­های بین المللی)
تبصره 1- اعضای مذکور در بندهای 1 و 6 و 8 با رأی اکثریت اعضای هیأت مؤسس انتخاب و با حکم رئیس هیأت مؤسس برای مدت چهارسال منصوب می‌شوند و معرفي و انتصاب مجدد آنان بلامانع است
تبصره 2- رئيس هيأت امناء با رأی اکثریت اعضاي هيأت امنا انتخاب مي‌شود و مسئولیت ابلاغ مصوبات و نظارت و پیگیری اجرای مصوبات و سایر وظایف محوله را برعهده دارد.
ماده 8- هيأت امنا حداقل سالانه در دو نوبت و به دعوت رئيس هيأت امنا تشكيل جلسه مي‌دهد.
تبصره - درصورت لزوم؛ به پيشنهاد وزير علوم، تحقيقات و فناوري (يا نماينده وي) يا رئيس دانشگاه يا سه تن از اعضای هیأت امناء پس از تأييد رئيس هيأت امنا،‌ جلسه فوق‌العاده تشكيل مي‌شود.
ماده 9- جلسات هيأت امنا با حضور اكثريت (بيش از نصف كل اعضا) هيأت امنا رسميت مي‌يابد و مصوبات آن با رأي اكثريت اعضاي حاضر در جلسه و امضای آنها؛ معتبر و لازم الاجرا است.
تبصره- سمت عضويت در هيأت‌ امناء قائم به شخص بوده و قابل واگذاري به غیر نيست و جلسات آن به صورت حضوری و مجازی تشکیل می‌شود.
ماده 10- وظايف و اختيارات هيأت امنا
1- تصویب دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه داخلی هیأت امنا بر اساس ضوابط و مقررات
2- تصويب کلیه آيين‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های اجرایی دانشگاه، شعب، دانشکده‌ها و واحدهای تابعه در چارچوب ضوابط و آیین‌نامه‌های لازم الاتباع
3- انتخاب رئیس دانشگاه و اعلام آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت تأیید
4- تصويب نمودار سازماني و ساختار تشکیلاتی دانشگاه، شعب، دانشکده‌ها و واحدهای تابعه
5- بررسی و تصویب بودجه جاري، ‌عمراني و تحقيقاتي سالانه دانشگاه بنا به پیشنهاد رئیس دانشگاه
6- تصویب طرح‌هاي ایجاد، توسعه و انحلال واحدهاي دانشگاه در داخل يا خارج كشور در چارچوب ضوابط و مقررات نظام آموزش عالی کشور
7- بررسی و ارزیابی عملکرد سالیانه رئیس دانشگاه و ارائه گزارش آن به هیأت مؤسس
8- تعيين خزانه‌دار و حسابرس رسمي دانشگاه و همچنين تعيين اشخاصي كه حق گشايش حساب‌هاي دانشگاه نزد بانك‌ها، مؤسسات مالي و اعتباري و صندوق‌هاي قرض‌الحسنه و حق برداشت از آن حساب‌ها را دارند
9- تأييد حساب‌ها و ترازنامه ساليانه دانشگاه با توجه به گزارش حسابرس دانشگاه و ارسال آن به هيأت مؤسس
10- اتخاذ تمهیدات و اقدامات لازم برای جلب و جذب كمك‌هاي مالي و سرمایه ای و امكانات از اشخاص حقيقي، حقوقي و دولت جمهوری اسلامی ایران
11- تصويب آیین‌نامه استخدامي اعضای هیأت علمی و غیرهیأت علمی در چارچوب ضوابط و مقررات نظام آموزش عالی کشور
12-تعيين ميزان آموزانه، پژوهانه، نويسانه، ترجمانه و نظاير آن با رعايت ضوابط و مقررات ذی‌ربط
13-تصویب توسعه يا انحلال رشته‌هاي آموزشي دانشگاه با رعايت ضوابط و مقررات مربوطه
14- تصويب ظرفيت پذيرش دانشجو كه توسط رئيس دانشگاه براي هر سال و دوره تحصيلي پيشنهاد مي‌شود و اقدام مقتضی در این خصوص
15- تصویب ميزان شهريه دانشجويان و آيين‌نامه چگونگي دريافت آن بر اساس ضوابط مورد عمل در نظام آموزش عالی کشور
16- تصويب اخذ تسهيلات بانكي از بانك‌ها و مؤسسات مالي و اعتباري و اخذ قرض‌الحسنه از اشخاص حقيقي و حقوقي
17- تصویب عزل رئيس دانشگاه و اعلام آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی
18- پيشنهاد هرگونه تغيير و اصلاح در مواد آن اساسنامه به هيأت مؤسس برای تأیید و ارائه آن جهت تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی
19- پيشنهاد انحلال دانشگاه ‌به هيأت مؤسس براي تصويب و پس از تصویب این هیأت؛ ارائه آن جهت اطلاع وزارت علوم، ‌تحقيقات و فناوري و نهاد های ذی‌ربط و نیز در نهایت به شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت تصویب نهایی
20- بررسی و تأیید برنامه‌های پذیرش دانشجو توسط دانشگاه مبتنی بر بودجه، درآمد و امکانات دانشگاه، در راستای اجراء تکالیف مندرج در برنامه‌های توسعه کشور و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، با رعایت ضوابط قانونی و مقررات نظام آموزش عالی کشور
21- پیشنهاد و تصویب برنامه‌های پیشنهادی آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی کوتاه مدت و پودمانی
22- بررسی گزارش تحلیلی و کارشناسی ارائه شده توسط واحدهای ذی‌ربط در خصوص مشکلات تربیتی، فرهنگی، آموزشی، دانشجویی، پژوهشی و فناوری، پشتیبانی و خدماتی به منظور ارائه راهکارهای سازنده و علمی برای رفع آنها
23- بررسی سالانه امکانات علمی و پژوهشی از جمله نیروی انسانی و تجهیزات و امکانات دانشگاه و تعیین کمبودها و طبقه‌بندی نیازها و اقدام برای تأمین آنها
24- ارجاع برخی از موضوعات دانشگاه برای بررسی و اظهارنظر به یکی از کارگروه‌های شوراهای تخصصی دانشگاه حسب مورد
25- پیشنهاد و معرفی منابع مالی پایدار و عواید اعانات و موقوفات و سایر برای پشتیبانی و توسعه زیرساخت‌ها در دانشگاه به هیأت مؤسس
26- موافقت با راه‌اندازی مدارس غیردولتی، پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، اندیشکده‌ها، مراکز دانش‌بنیان و سایر مؤسسات وابسته تحت اشراف دانشگاه به منظور تربیت نیروی انسانی متدین، دانا و توانا و تولید علم و گسترش دانش وفق ضوابط و مقررات نظام آموزش عالی کشور
27- سایر وظایف و مسئولیت‌های محوله از سوی هیأت مؤسس
تبصره 1- هيأت امنا در انجام وظايف خود؛ در چارچوب مقررات و ضوابط قانونی نظام آموزش عالی كشور و به وي‍ژه مقررات ابلاغی وزارت علوم، تحقيقات و فناوري؛ عمل خواهد كرد.
تبصره 2- هیأت امنا حق واگذاری هیچ یک از اختیارات خود به فرد یا گروه خارج یا داخل این هیأت را ندارد.
تبصره 3- دریافت کمک از اشخاص حقیقی و حقوقی غیرایرانی با تصویب هیأت امنا و با رعایت قوانین و مقررات ذی‌ربط بلامانع است.
ماده 11- رئيس دانشگاه
رئیس دانشگاه به‌عنوان نماینده قانونی دانشگاه نزد مراجع حقیقی و حقوقی، از میان اعضای هیأت علمی واجد شرایط يا مدرسين سطوح عالی حوزه كه به تأييد شوراي عالي حوزه علميه رسيده‌اند، به پیشنهاد رئیس هیأت امنا، تأیید هیأت امناء، هماهنگی با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، برای تأیید به شورای عالی (یا کمیته منتخب تأیید صلاحیت رؤسای دانشگاه­ها) معرفی و پس از تصویب با حکم رئیس هیأت ‌امنا برای مدت ۴ سال منصوب می‌شود. پیشنهاد و انتصاب مجدد و متوالی وی، بلامانع است.
تبصره 1- پذیرش استعفا و یا عزل رئیس دانشگاه پس از تصویب هیأت امناء و با حکم رئیس هیأت امنا صورت می­پذیرد.
تبصره 2- در صورت درگذشت، بیماری مزمن و صعب‌العلاج، استعفا، عزل و هر نوع علت دیگری که مانع ادامه فعالیت رئیس دانشگاه شود، رئیس هیأت امنا می‌تواند حداکثر تا مدت شش ماه، برای دانشگاه، سرپرست تعیین کند؛ و طی این دوره، رئیس جدید را در هیأت امنای دانشگاه، انتخاب و برای تصویب نهایی مطابق فرایند ماده 11 معرفی نماید.
ماده 12- وظايف و اختيارات رئيس دانشگاه
1- اداره كليه امور دانشگاه در چارچوب اهداف، شرح وظايف مندرج در اساسنامه با تأكيد بر مباني ارزشي انقلاب اسلامي
2- اجرای كليه مصوبات، آيين‌نامه‌ها، بخشنامه­ها، ضوابط و مقررات و برنامه‌هاي آموزشي، پژوهشي و فرهنگي نظام آموزش عالی کشور و مصوبات مرتبط شورای عالی انقلاب فرهنگی
3- پيشنهاد ظرفيت پذيرش دانشجو براي هر سال و دوره تحصيلي به هيأت امنا
4- تهيه، تنظيم و پيشنهاد بودجه تفصیلی سالیانه دانشگاه با رعایت مفاد آیین‌نامه مالی و معاملاتی و ارائه به هیأت‌امنا و همچنین نظارت بر نحوه هزینه‌کرد بودجه تخصیصی به دانشگاه مبتنی بر بودجه تفصیلی و نظارت و هماهنگی در خصوص هزینه دانشکده‌ها، شعب و واحدهای تابعه
5- نظارت بر حسن اجراء امور آموزشي، پژوهشي، فرهنگي، اداري، مالي و معاملاتي، توسعه‌اي و استخدامي دانشگاه بر اساس ضوابط و مقررات مربوطه
6- پيشنهاد طرح‌ها و برنامه‌هاي راهبردی، آموزشي، پژوهشي، مالی و معاملاتی و اجرايي برای تصویب در هیأت رئیسه یا شورای دانشگاه
7- استخدام، انتصاب و عزل مدیران و كاركنان آموزشي، اجرایی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، اعضای حقیقی شورای دانشگاه و رؤسای شعب، دانشکده‌ها، مؤسسات و واحدهای وابسته، با رعایت مفاد آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و با رعايت ضوابط، مقررات، آيين‌نامه‌ها و شيوه‌نامه‌هاي مصوب مراجع ذي‌‌صلاح
8- امضاء كليه اسناد و اوراق بهادار وتعهد‌آور دانشگاه و مسئولیت در قبال کلیه امور دانشگاه و حسن اجراء کلیه مصوبات هیأت امنا در حدود مقررات مصوب و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های صادره از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ابلاغ آن به واحدهای ذی‌ربط حسب مورد
9- انعقاد قرارداد با اشخاص حقيقي و حقوقي به نام و حساب دانشگاه در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه
10- پيشنهاد آيين‌نامه مالي ومعاملاتي، اداری و استخدامی و تشکیلاتی نمودار سازمانی و تشکیلات دانشگاه و همچنین تغییر و اصلاح آن‌ها در چارچوب ضوابط و مقررات دانشگاه و نظام آموزش عالی و پیشنهاد شیوه‌های اجرایی آنها به هيأت امنا براي تصويب
11- ارسال گزارش عملكرد ساليانه دانشگاه شامل: فعاليت‌هاي آموزشي، پژوهشي، فرهنگي و اجرايي و...) دانشگاه به همراه ترازنامه مالي دانشگاه به هيأت امنا و سایر مراکز ذی‌ربط
12- تعيين خط مشی اجرايي دانشگاه بر اساس برنامه‌هاي راهبردي مصوب هيأت امناء، برنامه‌ريزي و هدايت فعاليت‌هاي فرهنگي، تربيتي، آموزشي، پژوهشي، دانشجویي، بهداشتي و درماني، خدماتي و اداری و مالی دانشگاه در چارچوب برنامه‌‎های راهبردی تعیین شده
13- نظارت دقيق و مستمر بر حسن اجراء امور تربيتي، فرهنگي، آموزشي، پژوهشي، دانشجويي، بهداشتي و درماني، اداري،‌ مالي، عمراني و خدماتي، استخدامی، انتصاب، مأموریت، اخراج و ترفیع و ارتقاء اعضای هیأت علمی و امور اداری و مالی، استخدام، جذب، مأموریت، ارتقاء و اخراج کارکنان و کلیه ارتباطات داخلی و بین‌المللی و هماهنگی واحدهای مختلف و پاسخگویی به مراجع ذی‌صلاح و پیگیری شکایات و تخلفات احتمالی و ارجاع آنها به مراجع ذی‌صلاح حسب قوانین ذی‌ربط
14- ارائه پيشنهاد تأسيس، توسعه، انحلال و ادغام شعب، دانشکده‌ها، مؤسسات و واحدها با هماهنگی شورای دانشگاه به هیأت امنا
15- ارائه پيشنهاد همكاري‌هاي علمي با ساير مؤسسات آموزشي يا پژوهشي داخلي و خارجي به شوراي دانشگاه برابر ضوابط و مقررات ذی‌ربط
16- استيفاء منافع و حقوق دانشگاه در مراجع قانوني اعم از قضايي، اجرايي، اداري و... به عنوان نماینده قانونی دانشگاه
17- نظارت بر امور انضباطي دانشگاه (هيأت علمي، دانشجويان، كارمندان و...) در چارچوب ضوابط و مقررات
18- تشکیل شوراي مشورتی متشكل از پنج تن از اساتید مؤسسات شاخص و برجسته در حوزه‌های مختلف آموزشي، پژوهشي، فرهنگي و اجرايي ترجیحاً با مرتبه علمی حداقل استادیار و استفاده از مشاوره و هم‌اندیشی افراد ذی‌صلاح برای پیشبرد وظایف مدیریتی
19- پیشنهاد و معرفی منابع مالی پایدار به هیأت امنا
20- پیگیری و اقدامات لازم برای تامین منابع مالی و سرمایه‌ای دانشگاه از طریق اشخاص حقیقی و حقوقی و صیانت از کلیه اموال و دارایی‌های دانشگاه و انجام سایر وظایف محوله از سوی هیأت امنا و هیأت مؤسس
تبصره 1- در شرایط خاص و اضطراری، با تصویب هیأت امنا، رئیس دانشگاه می‌تواند وظایف محوله را در قالب دورکاری انجام دهد.
تبصره 2- رئیس دانشگاه می‌تواند بخشی از اختیارات خود را به یکی از معاونین خود واگذار نماید.
ماده 13- شوراي دانشگاه
تركيب اعضاي شوراي دانشگاه و شوراهاي تخصصي (آموزشي، پژوهشي، دانشجويي و فرهنگي، مالی و اداری، بین‌الملل) و وظايف و اختيارات آنها طبق آيين‌نامه جامع مديريت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي، پژوهشي و فناوري مصوب جلسه 684 مورخ 10/12/1389 شوراي عالي انقلاب فرهنگي و اصلاحات بعدی آن می­باشد.
ماده 14- نحوه جذب داوطلبان عضويت در هيأت علمي دانشگاه و تعيين صلاحيت علمي و عمومي آنها تابع ضوابط و مقررات نظام آموزش عالی، مصوبات هيأت عالي جذب اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي شوراي عالي انقلاب فرهنگي و ابلاغیه‌های مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مي‌باشد.
ماده 15- فعاليت آموزشي دانشگاه از نظر دوره‌ها و رشته‌هاي تحصيلي با مجوز شوراي گسترش آموزش عالي وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امكان‌پذير است.
ماده 16- پذيرش دانشجو بر اساس نظام مقاطع و شيوه آموزش در دانشگاه با مجوز وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و سایر نهادهای ذی‌ربط و با آزمون عمومي يا اختصاصي صورت مي‌پذيرد.
ماده 17- دانشگاه؛ تابع كليه قوانين، مقررات، ضوابط و آيين‌نامه‌هاي مربوط به مؤسسات آموزش عالي غيردولتي مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي و اصلاحات و الحاقات بعدي آن و ساير مقررات نظام آموزش عالی و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري است.
تبصره- دانشگاه با رعایت حکم این ماده مي‌تواند ضوابط و شرايط اختصاصي خود را پس از تصويب هیأت امناء دانشگاه به اجرا بگذارد.
ماده 18- برنامه‌هاي آموزشي و آيين‌نامه‌هاي مربوط به امور آموزشي، امتحاني و انضباطي و شرايط علمي پذيرش دانشجو و مدت دوره تحصيلي و نوع دانشنامه‌اي كه به دانش‌آموختگان دانشگاه اعطاء مي‌شود، طبق ضوابط و مقررات نظام آموزش عالی کشور است.
ماده 19- سال مالی دانشگاه عبارت است از یک سال شمسی که از اول فروردین ماه هر سال شروع و تا پایان اسفند همان سال ادامه می‌یابد.
ماده 20- شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر نهادهای ذی‌ربط بر کلیه فعالیت‌های دانشگاه در چارچوب مقررات به لحاظ امور آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، اجرایی، مالی و معاملاتی و... نظارت می‌نمایند.
ماده 21- ضوابط و شاخص‌ها، فضا، امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی دانشگاه مطابق ضوابط نظام آموزش عالی کشور می‌باشد.
ماده 22- منابع مالی دانشگاه عبارت است از:
1- سرمایه دانشگاه
2- شهریه‌های دریافتی از دانشجویان
3- منابع عمومی دولتی و نهادها (در قالب کمک)
4- درآمدهای حاصل از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه و سایر فعالیت‌ها با رعایت ضوابط و مقررات مربوط
5- وجوهات شرعی، موقوفات، هدایا و کمک‌های دریافتی از اشخاص حقیقی و حقوقی، خیرین و سایر عوائد و درآمدهای ملی و بین‌المللی، با رعایت ضوابط و مقررات مربوط
6- سایر منابع مالی
تبصره- همه امکانات و دارایی‌های موجود دانشکده اصول‌الدین، جزء اموال دانشگاه محسوب می‌گردند.
ماده 23- انحلال دانشگاه
دانشگاه در موارد زیر؛ پس از موافقت شوراي عالی انقلاب فرهنگی منحل می‌شود:
1- تصویب اکثریت اعضاء هیأت مؤسس
2- تخلف دانشگاه از مفاد اساسنامه، مصوبات و ضوابط نظام آموزش عالی کشور و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی
3- با تصویب هیأت امنا و ارائه درخواست انحلال از سوی هیأت مؤسس به شورای عالی انقلاب فرهنگی
ماده 24- با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر موافقت با انحلال دانشگاه، دانشگاه موظف است اقدامات زیر را انجام دهد:
1- کلیه تعهدات مربوط به دانشجویان خود را تا اتمام دوره تحصیلات و فارغ‌التحصیلی آنها به نحو مطلوب طبق مصوبات و ضوابط مربوط اجرا نماید.
2- کلیه امتیازات، اموال منقول و غیرمنقول و منابع درآمدي مربوط به فعاليت‌هاي آموزشي، دانشجويي و پژوهشي را در اختیار ولی فقیه قرار ‌دهد.
3- کلیه تعهدات خود در برابر وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها، سایر اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی را با رعایت ضوابط و توافقات لازم و اولویت استفاده از ظرفیت حقیقی و حقوقی دانشگاه انجام دهد.
ماده 25- پس از احراز اجراء تعهدات مذکور در ماده فوق و حل و فصل امور آموزشی و حقوقی دانشگاه و تصویب نهایی انحلال دانشگاه توسط شورای گسترش آموزش عالی، اقدامات زیر انجام می‌گیرد:
1- هیأت تصفیه‌ای مرکب از اعضاء ذیل تشکیل و با رعایت مقررات قانونی امر تصفیه دانشگاه را برعهده خواهد داشت:
الف- رئیس هیأت مؤسس یا نماینده حقوقی ایشان
ب - رئیس هیأت امنا یا نماینده حقوقی ایشان
ج - رئیس وقت دانشگاه یا نماینده حقوقی ایشان
د - نماینده حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
2- مراتب تصویب انحلال دانشگاه توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر نهادهای ذی‌ربط به مرجع قانونی ذی‌ربط اعلام می‌شود تا انحلال دانشگاه طبق مقررات مربوط؛ ثبت و اعلام شود.
تبصره 1- انحلال دانشگاه تا زمانی که در مرجع قانونی ذی‌ربط به ثبت نرسیده و اعلام نشده باشد، نسبت به اشخاص ثالث بی‌اثر است.
تبصره 2- هیأت تصفیه موظف است پس از انجام امور موضوع اين ماده، صورت جلسه‌ای که به امضاء کلیه اعضای هیأت می‌رسد را در چهار نسخه تنظیم و به هيأت مؤسس، هیأت امنا، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر نهادهای ذی‌ربط یک نسخه تسلیم نماید.

ماده 26- مواردی که در این اساسنامه پیش‌بینی نشده است تابع ضوابط و مقررات قانونی کشور و مصوبات ذی‌ربط شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبات نظام آموزش عالی کشور و سایر مراجع قانونی می‌باشد.

ماده 27- نشانی
محل استقرار سازمان مرکزی دانشگاه؛ شهر قم می­باشد.

ماده 28- هرگونه تغيير و اصلاح اين اساسنامه مطابق راهكارهاي ذيل انجام مي‌شود:
1- بنا به پيشنهاد هيأت مؤسس و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی
2- به پيشنهاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی

ماده 29- این اساسنامه که در 29 ماده و 18 تبصره در جلسه 917 مورخ 16/02/1404 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید؛ جایگزین اساسنامه دانشکده غیردولتی و غیرانتفاعی اصول‌الدین مصوب جلسه 367 مورخ 19/10/1374 و اصلاحات بعدی آن می­گردد و از تاریخ ابلاغ، معتبر و لازم‌الاجرا است.

مسعود پزشکیان
رئیس ­جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی



رونوشت به انضمام يك نسخه مصوبه، به:
  1. دفتر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)
  2. دفتر رئیس جمهور
  3. مجلس شورای اسلامی
  4. شورای نگهبان قانون اساسی
  5. قوه قضائیه
  6. دیوان محاسبات کشور
  7. معاونت امور مجلس ریاست جمهوری
  8. معاونت حقوقی ریاست جمهوری
  9. اداره کل تدوین و تنقیح و مقررات نهاد ریاست جمهوری
  10. دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور
  11. وزارت دادگستری (برای درج در روزنامه رسمی کشور)
  12. دبیرخانه شورای معین و امور شورای عالی انقلاب فرهنگی
  13. اداره کل حوزه ریاست دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
  14. و اداره کل امور حقوقی و تدوین مقررات ابلاغ می‌شود.



آخرین مصوبات

  • «اساسنامه دانشگاه بین­‌المللی علامه عسکری(ره)»
  • «تأیید انتخاب رئیس جهاد دانشگاهی»
  • «الحاق یک تبصره به ماده واحده اصلاح و تکمیل مصوبه سیاست­‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)»
  • «تکمیل ترکیب اعضای شورای عالی نوجوانان و جوانان»
  • «تایید انتخاب رئیس بنیاد ایران­شناسی»
  • «حذف تبصره 2 مصوبه الزام کلیه مؤسسات آموزشی، تحقیقاتی و حرفه­ای در حوزه تخصصی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کسب مجوز فعالیت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»
  • «ابقاء نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیأت­های عالی تجدیدنظر وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی»
  • «آیین­‌نامه ستاد راهبری و نظارت سلامت»
  • «اصلاح و تکمیل مصوبه سیاست­ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش­عالی (پس از پایان متوسطه)»
  • «انتخاب نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای ستاد راهبری و نظارت سلامت»
  • «انتخاب عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی جمهوري اسلامي ايران»
  • «اصلاح تبصره 2 الحاقی ماده 37 آیین­‌نامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی»
  • «اصلاح و تکمیل موادی از آیین­نامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی»
  • «تعیین تکلیف ظرفیت پزشکی و دندان­پزشکی در مقطع عمومی»
  • «تعیین روز شهدای خدمت در تقویم رسمی کشور»
  • «تشکیل ستاد راهبری و نظارت سلامت شورای عالی انقلاب فرهنگی»
  • ماده واحده «لزوم عدم مغایرت مفاد مقررات پشتیبان مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی با اصل مصوبات»
  • «اساسنامه بنیاد بین‌المللی شهید رئیسی
  • «تعیین الزامات اعمال صلاحیت­های سنجش، پذیرش، ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش کشور»
  • ماده واحده «اصلاح و تکمیل موادی از اساسنامه ستاد مرکزی اعتکاف»
  • آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

    اطلاعات تماس

    تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

    کدپستی: 1591814313
    (+9821) 66976601 - 7