مصوبه شماره:236 (شماره ابلاغ :7806)

  • جلسه: 901
  • |
  • تاریخ تصویب: 29 خرداد 1403
  • |
  • تاریخ ابلاغ: 30 تیر 1403
  • |
  • شماره مصوبه: 236
  • |
  • شماره ابلاغ: 7806

«اساسنامه خانه ملی گفت‌وگوی آزاد»


نهاد ریاست جمهوری
مجلس شورای اسلامی
قوه قضائیه
خانه ملی گفت و گوی آزاد
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی


 مصوبه «اساسنامه خانه ملی گفت‌وگوی آزاد» که در جلسه 901 مورخ 29‏‏/03‏‏/1403 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌گردد:
مقدمه:
«نبايد از آزادي ترسيد و از مناظره‌ گريخت‌ و نقد و انتقاد را به‌ كالاي‌ قاچاق‌ و يا امري‌ تشريفاتي‌، تبديل‌ كرد؛ چنانچه‌ نبايد به‌ جاي‌ مناظره‌، به‌ جدال‌ و مراء، گرفتار آمد و به جاي‌ آزادي‌، به‌ دام‌ هتاكي‌ و مسئوليت‌‌گريزي‌ لغزيد. آن‌ روز كه‌ «سهم‌ آزادي»، «سهم‌ اخلاق» و «سهم‌ منطق»، همه‌ يكجا و در كنار يكديگر اداء شود، آغاز روند خلاقيت‌ علمي‌ و تفكر بالنده‌ ديني‌در اين‌ جامعه‌ است». «بدون‌ فضاي‌ انتقادي‌ سالم‌ و بدون‌آزادي‌ بيان‌ و گفت‌وگوي‌ آزاد با حمايت‌ حكومت‌ اسلامي‌ و هدايت‌ علماء و صاحب‌نظران‌، توليد علم‌ و انديشه‌‌ ديني‌ و در نتيجه‌، تمدن‌سازي‌ و جامعه‌پردازي‌، ناممكن‌ يا بسيار مشكل‌ خواهد بود». مقام معظم رهبری(مدظله العالی)
نهادینه­سازی جریان مستمر بازنگری انتقادی و ارتقاء کیفیت حکمرانی، مبتنی بر عقل‌ورزی جمعی، اخلاق اسلامی و قوانین کشور از طریق گفت‌وگو و تبادل آزاد اندیشه نخبگان، از اصول قانون اساسی و دغدغه‌های مهم امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) برای تکمیل نظام‌سازی و تحقق فزون‌تر حکمرانی اسلامی و مردم‌سالار در پرتو خلاقیت فکری اقشار جامعه بوده است. ایشان پرهیز جدی از رکود و تحجر اندیشه‌ها و تکرار دعواهای بی‌فایده و دعوت مستمر به تحرک و تولید فکر و زاد و ولد فرهنگی؛ با اعتقاد راسخ به عقل جمعی و ایمان قوی به اثربخشی مناظره و گفت‌وگوی آزاد؛ تأمین فضاي‌ نقد و انتقاد و مناظره سالم‌، ‌آزادي‌ بيان‌ با حمايت‌ حكومت‌ اسلامي را بستری شگفتی‌ساز و تحول‌آفرین در تحقق تمدن‌سازی و جامعه‌پردازی می‌دانند.
در این راستا و به منظور ارتقاء سطح «مردم‌سالاری دینی» در تدبیر امور فرهنگی و مدیریتی کشور و در اجرای اصول حکمرانی اسلامی و تأکیدات حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و سپس تأکید مکرر آیت الله دکتر رئیسی؛ رئیس جمهور شهید و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 891 مورخ 16/09/1402 شورای عالی انقلاب فرهنگی، مبنی بر تسریع به‌روزرسانی و نهایی‌سازی اساسنامه خانه ملی گفت‌وگوی آزاد و آغاز فعالیت این نهاد با هدف مشارکت بیشتر مردم در حکمرانی و تأمین فضای قانونی برای اعتراضات و مطالبات و با استناد به مصوبه ماده واحده «تأیید کلیات اساسنامه خانه ملی گفت‌وگوی آزاد و انتخاب مدیرآن»؛ «اساسنامه خانه ملی گفت‌وگوی آزاد» (مصوب جلسه 596 مورخ ۰۵/۱۰/۱۳۸۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی) در جلسه 483 شورای معین و بر اساس تفویض جلسه 901 مورخ 29‏‏/03‏‏/1403 شورای عالی انقلاب فرهنگی به شرح ذیل اصلاح و تکمیل گردید:
 ماده ۱- تعریف و جایگاه حقوقی
«خانه ملی گفت و گوی آزاد» که به‌اختصار «خانه گفت‌وگو» نامیده می­شود؛ جهت ارتقاءسطح «مردم سالاری دینی»، تکامل شیوه‌نامه­های «حکمرانی اسلامی» و در تداوم مراتب نظام‌سازی و حل حداکثری مشکلات عمومی و شفاف‌سازی حقوق متقابل مردم و نهادهای حاکمیتی با هدف تعمیق روابط دوجانبه و ایجاد محملی برای طرح منطقی و قانونی اعتراضات و مطالبات اجتماعی و تحلیل زمینه‌های آن و پاسخ‌گویی به آنها، تأسیس می‌گردد. شورای عالی انقلاب فرهنگی که به فرمایش امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در عرصه فرهنگ، برای نهادهای حاکمیتی، حکم ستاد برای صف را دارد، مؤسس و مسئول این نهاد است.
 ماده ۲- موضوع فعالیت
نهادسازی با اختیارات نافذ قانونی برای توسعه گفت‌وگوهای صریح، منطقی، آزاد، نتیجه‌بخش و عمل‌گرا در چارچوب قانون و اخلاق و با مشارکت مسئولانه و پاسخ‌گویانه نمایندگان تام الاختیار سران محترم سه قوه و نهادهای حاکمیتی به تناسب موضوعات در جهت اصلاح امور کشور و حل ابهامات، معضلات و اختلاف نظرهای نخبگانی در درون و بیرون حاکمیت، به‌ویژه مرتبط با شیوه‌های مدیریت کشور در مسائل بحران‌خیز اجتماعی و در جهت اجرای قانون اساسی و تحقق ارزش‌های انقلاب اسلامی.
 ماده 3- اهداف:

  1. درک به­موقع و دقیق فرصت­ها و تهدیدهای ملی، واقعیت­ها، مطالبات اجتماعی و حساسیت­های فرهنگی و اجتماعی؛
  2. هم‌افزایی همه نهادهای حاکمیتی و اجتماعی جهت حل منازعات فرهنگی و مطالبات اجتماعی؛
  3. ایجاد فضایی آرام، اخلاقی و منطقی برای اعتراضات قانونی و شنیده شدن و دریافت پاسخ آنها؛
  4. ارتقاء کارآمدی و پاسخ‌گویی در حکمرانی؛
  5. فرصت‌سازی برای دیده شدن خدمات و مشکلات نهادهای حکمرانی و شنیده شدن توضیحات مدیران کشور.
ماده 4- وظایف
  1. ایجاد فرصت قانونی و عادلانه برای عرضه علمی و آزاد دیدگاه‌های کارشناسانه و نوآورانه همه طیف‌های نخبگانی در نقد و اصلاح نظامات و ساختارهای مدیریت محلی و ملی کشور و شنیده شدن پیشنهادهای منتقدان و و معترضان؛
  2. زمینه‌سازی برای ظهور ظرفیت‌ها و خلاقیت‌های اجتماعی و رقابت سالم در بهره‌گیری از این مناظرات برای کارآمدی و شفافیت بیشتر در عرصه‌های حکمرانی؛
  3. ترغیب نهادهای تصمیم‌گیر کشور به گفت‌و‌گوهای آزاد انتقادی و تقویت روح پاسخ­گویی و انعطاف (بدون انفعال) مدیران کشور، اعتمادسازی نزد افکار عمومی، نهادینه‌سازی «امربه‌معروف و نهی ازمنکر» و متقابلاً «جهاد تبیین» خدمات نظام در هندسه «فرهنگ عمومی» و شنیده شدن توضیحات مسئولان، رفع سوء تفاهم‌ها و تبلیغات سوء دشمنان امنیت و اتحاد کشور و خنثی‌سازی سیاه‌نمایی‌ها و یأس‌پراکنی‌ها؛
  4. فعال‌سازی و هم‌افزایی حداکثری مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی و متخصصان درون و بیرون حاکمیت و تمرکز پژوهش‌‎ها و پایان‌نامه‌ها و مقالات علمی برحل واقع‌بینانه‌تر، سریع‌تر، دقیق‌تر و کم‌هزینه‌تر مشکلات کشور و عطف توجه به نیازهای واقعی مردم به جای مرجعیت‌بخشی به مجلات و نهادهای غربی؛
  5. تقویت زمینه فرهنگ مباحثه در مسائل بزرگ ملی و محلی و جلوگیری از قطبی شدن جامعه و اصلاح امور در فضای تفاهم و تعامل و نتیجه‌بخش کردن گفت‌وگوهای پراکنده جاری تا رسیدن به برنامه‌های کارآمد و عملی از طریق منطقی‌تر و اخلاقی‌تر کردن فضا و طرح بدون تنش و تحریک و تحریف دیدگاه‌ها در شیوه‌های اداره کشور.
 ماده 5- سطوح گفت‌وگوهای آزاد
گفت‌وگوهای آزاد در سه سطح به شرح ذیل طراحی می‌شود:
  1. سطح عمومی
  2. سطح نخبگانی
  3. سطح امور اجرائی و شیوه‌های حکمرانی
تبصره- جزئیات و نحوه طراحی سطوح سه‌گانه فوق و اجرای آنها، به موجب آیین‌نامه‌ای است که به تصویب شورای سیاست‌گذاری خواهد رسید.
ماده 6- ارکان
  1. شورای سیاست‌گذاری
  2. شوراها و کارگروه‌های موقت علمی و اجرایی به تناسب هر موضوع
  3. مدیر خانه گفت‌وگو
  4. دبیرخانه خانه گفت‌وگو
 ماده 7- اعضای شورای سیاست‌گذاری
  1. نمایندگان رسمی و تام‌الاختیار سران قوا
  2. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
  3. دو نفر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به انتخاب شورای عالی
  4. نمایندگان رسمی و تام‌الاختیار سایر نهادهای حاکمیتی حسب موضوع بحث در هر میز گفت‌وگو
تبصره - نمایندگان رسمی و تام‌الاختیار قوای سه‌گانه و سایر نهادهای حاکمیتی از سوی رؤسای محترم سه قوه و نهادهای مزبور به مدیر خانه گفت‌وگو معرفی می‌شوند.
 ماده 8- وظایف شورای سیاست‌گذاری
  1. تعیین ضوابط اجرای کرسی‌های گفت‌وگو در سطح ملی و محلی
  2. پیشنهاد اعضای شوراهای مشورتی اجرایی یا کارگروه‌های تخصصی به مدیر خانه گفت‌وگو
  3. ارائه روایتی از نظام مسائل مورد نظر قوای سه‌گانه و دستگاه‌ها و صورت‌بندی ایده مسئولان برای مطالبات اجتماعی
  4. ارائه گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته برای حل مسأله در راستای جهاد تبیین و آگاه‌سازی افکار عمومی از خدمات و تلاشهای سه قوه
  5. همکاری عملی و به‌موقع در برگزاری گفت‌وگوها و فرایند پاسخ‌گویی و شفافیت
  6. پیگیری جمع‌بندی گفت‌وگوها و انتقادات و پیشنهادها جهت اصلاح امور
  7. تضمین حقوق و امنیت برگزارکنندگان و مشارکت‌کنندگان در گفت‌وگوها در چارچوب قانون.
تبصره- نمایندگان تام‌الاختیار رؤسای قوای سه‌گانه موظف به پشتیبانی مادی و حمایت معنوی از فرایند اجرای مصوبات و تصمیمات خانه  گفت‌و‌گو هستند.
 ماده 9- مدیر خانه گفت‌وگو
مدیر خانه  گفت‌و‌گو، توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب می‌شود.
ماده 10- وظایف و اختیارات مدیر خانه گفت‌وگو
  1. پیشنهاد ضوابط و شیوه‌‌نامه اجرای کرسی­های گفت‌­وگوهای آزاد به شورای سیاست گذاری جهت تصویب
  2. تعیین نوع، شیوه و سطح نشر و انعکاس مناظرات یا نتایج آنها حسب مورد
  3. تعیین اعضای شوراهای مشورتی اجرایی و نماینده نهادهای مسئول به تناسب موضوع هر مناظره، با مشورت شورای سیاست گذاری
  4. ارائه گزارش سالانه به شورای عالی انقلاب فرهنگی
ماده 11- منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این اساسنامه، توسط سازمان برنامه و بودجه پیش­بینی و تأمین می­گردد.
ماده 12- این اساسنامه در 12 ماده و 3 تبصره در جلسه 901 مورخ 29/03/1403 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب  رسید و از تاریخ ابلاغ، اساسنامه قبلی خانه ملی گفت‌و‌گوی آزاد (مصوب جلسه 596 مورخ ۰۵/۱۰/۱۳۸۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی)، ملغی می­گردد.

محمد مخبر
سرپرست ریاست جمهوری و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی





رونوشت به انضمام يك نسخه مصوبه، به:
  • دفتر مقام معظم رهبري (مدظله العالي)
  • دفتر رئيس جمهور
  • مجلس شوراي اسلامي
  • شورای نگهبان قانون اساسی
  • قوه قضائیه
  • ديوان محاسبات كشور
  • معاونت امورمجلس رياست جمهوري
  • معاونت حقوقي رياست جمهوری
  • اداره كل تدوين و تنقيح قوانين و مقررات نهاد رياست جمهوري
  • دفتر بازرسي ويژه رئيس جمهور
  • وزارت دادگستري (براي درج در روزنامه رسمي كشور)
  • دبیرخانه شورای معین و امور شورای عالی انقلاب فرهنگی
  • اداره کل حوزه ریاست دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
  • و اداره کل امور حقوقی و تدوین مقررات ابلاغ مي‌شود.



آخرین مصوبات

  • «انتخاب نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران»
  • «انتخاب نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای سیاست­گذاری خانه ملی گفت‌وگوی آزاد و تکمیل ترکیب و انتخاب رئیس این شورا»
  • «انتخاب نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای هنر و رئیس این شورا»
  • «اصلاح ماده 15 اساسنامه فرهنگستان علوم پزشکی»
  • «اصلاح تبصره ذیل مصوبه ماده واحده تشکیل شورای ملی راهبری و تأسیس سازمان ملی هوش مصنوعی»
  • «اولویت­های چهارساله شورای عالی انقلاب فرهنگی»
  • «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی»
  • «الحاق یک تبصره به ذیل ماده واحده «تعیین نحوه شرکت مجدد ‌پذیرفته‌شدگان در تمامی آزمون‌های سراسری کلیه مقاطع در آزمون‌های سال‌های بعد»
  • «اصلاح و تکمیل ماده 5 منشور توسعه فرهنگ قرآنی»
  • «تکمیل ترکیب شورای ملی راهبری هوش مصنوعی»
  • «انتخاب رئیس شورای اسلامی­ شدن دانشگاه‌­ها و مراکز آموزشی»
  • «الحاق یک تبصره جدید به ماده 37 آیین‌­نامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی»
  • «آیین­‌نامه شورای ستاد راهبری و نظارت علم، فناوری و نوآوری»
  • «نظام‌­نامه سنجش و پذیرش دانشجوی متعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش»
  • «نظام‌­نامه سنجش و پذیرش دانشجوی متعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش»
  • «نحوه تعیین سهمیه مناطق داوطلبان آزمون سراسری در سال 1404»
  • «الزام بازنگری و اصلاح سهمیه­‌های سنجش و پذیرش دانشجو به تفکیک استانی»
  • «تأیید انتخاب پنج نفر صاحب‌نظر در امور زنان و خانواده جهت عضويت در ستاد ملي زن و خانواده»
  • «تعیین نحوه شرکت مجدد ‌پذیرفته‌شدگان در تمامی آزمون‌های سراسری کلیه مقاطع در آزمون‌های سال‌های بعد»
  • «تأييد انتخاب رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي»
  • آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

    اطلاعات تماس

    تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

    کدپستی: 1591814313
    (+9821) 66976601 - 7