مصوبه شماره:3261 (شماره ابلاغ :9706)

  • جلسه: 36
  • |
  • تاریخ تصویب: 10 تیر 1396
  • |
  • تاریخ ابلاغ: 14 شهریور 1396
  • |
  • شماره مصوبه: 3261
  • |
  • شماره ابلاغ: 9706

سند راهبردی توسعه فعالیت های تبلیغی ترویجی قرآنی


سند راهبردی توسعه فعالیت­های تبلیغی ترویجی قرآنی
مصوب جلسه ۳۶ مورخ 10/4/96 شورای توسعه فرهنگ قرآنی
بر اساس پیشنهاد جلسه ۴۰ مورخ 30/5/95 کمیسیون توسعه فعالیت‌‌های تبلیغی ترویجی قرآنی
شماره ابلاغ: ۹۷۰۶/۹۶/دش - تاریخ ابلاغ: 14/6/96

 

«الَّذینَ یُبَلِّغونَ رِسَالاتِ اللَّهِ وَ یَخشَونَهُ وَ لایَخشَونَ اَحَدًا اِلا اللَّهَ وَ کَفی بِاللَّهِ حَسِیبًا»
(احزاب/ ۳۹)

چشم‌انداز: دستیابی به جایگاه کشور ممتاز جهان اسلام در توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی در افق ۱۴۰۴ شمسی

اصول حاکم
۱. توجه توأمان به آموزه­ ها و مضامین قرآنی و سیره و معارف اهل بیت علیهم السلام در تمامی فعالیت­های تبلیغی ترویجی قرآنی
۲. اهتمام به اجرایی شدن اندیشه ­های قرآنی امام راحل (قدس سره) و مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری (دام ظله)
۳ . جهت­ دهی فعالیت­های تبلیغی ترویجی قرآنی در مسیر تحقق سبک زندگی قرآنی فردی و اجتماعی
۴. محوریت بُعد وحدت ­بخش اسلامی و انسانی قرآن کریم
۵ .ابتنای فعالیت­های تبلیغی ترویجی قرآنی بر مطالعه، اولویت‌سنجی، مخاطب محوری، جذابیت و نوآوری
۶ .تأکید بر نقش حداکثری نهادهای مردمی و تصدی‌گری حداقلی دولت در فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی
اهداف
۱. گسترش گفتمان قرآنی انقلاب اسلامی در جهان
۲. ارتقای جایگاه قرآن کریم در فرهنگ عمومی
۳. تعمیق ایمان به قرآن با تأکید بر انس با قرآن و بهره‌گیری از مفاهیم و آموزه‌های آن

راهبردها و اقدامات ملّی
راهبرد ملی ۱: تقویت نظام سیاستگذاری، هماهنگی، نظارت و ارزیابی جامع فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی کشور
۱. استانداردسازی تعاریف و بازطراحی روش­های اجرای فعالیت­های تبلیغی ترویجی قرآنی
۲. بازنگری و یکپارچه ­سازی قوانین، مقررات و ضوابط فعالیت­های تبلیغی ترویجی قرآنی
۳. طراحی و ایجاد سازوکارهای کاهش نقش تصدی­گری دولت و تقویت بخش مردمی
۴. طراحی و ایجاد سازوکارهای ساماندهی و هماهنگی دستگاه­ها و بخش­های مؤثر کشور در حوزه تبلیغ و ترویج قرآن
۵ .تمهید تأمین منابع مالی تبلیغ و ترویج قرآن کشور، به ویژه از طریق گسترش فرهنگ وقف و خیریه
۶ .تدوین و استقرار نظام بودجه­ ریزی عملیاتی فعالیت­های تبلیغی ترویجی قرآنی
۷. تدوین و تصویب شاخص­ها و ارزیابی مستمر آن و استقرار نظام رصد هوشمند

راهبرد ملی ۲: تقویت سرمایه­های انسانی، دانشی و نهادی نظام تبلیغی و ترویجی قرآنی
۱. تعیین ملاک­های جذب و ارتقای نیروی انسانی مرتبط با حوزه­های مختلف فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی
۲. طراحی و اجرای دوره­های آموزشی تخصصی تربیت و توانمندسازی سرمایه­ های انسانی تبلیغی ترویجی قرآنی
۳. حمایت از استعدادهای برتر، نخبگان و اجتماعات نخبگانی تبلیغی ترویجی قرآنی
۴. تقویت تعاملات هم­ افزا و شبکه ­های اجتماعی فعالان تبلیغی ترویجی قرآنی
۵ .حمایت از تأسیس و فعالیت‌ م‍ؤسسات قرآنی به ویژه مؤسسات تخصصی تبلیغی ترویجی قرآنی
۶ .حمایت و توانمندسازی فعالان قرآنی عرصه تبلیغ و ترویج
۷. حمایت از ایجاد مؤسسات و گروه‌­های مطالعاتی و انجام مطالعات تخصصی تبلیغی‌ترویجی قرآنی
۸ .حمایت از ایجاد، گسترش، ساماندهی و رصد جلسات قرآن عمومی و خانگی
۹. طراحی و ایجاد سازوکارهای تشویقی بخش­های دولتی، عمومی و خصوصی به تأسیس تشکل­های قرآنی
۱۰. توسعه و تقویت مراکز تخصصی مشاوره و خدمات قرآنی
۱۱. حمایت از ترویج قرآن در هیئات مذهبی
راهبرد ملی ۳: استقرار نظام تولید و توزیع محصولات و خدمات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای جذاب قرآنی با تأکید بر دسترسی آسان و فراگیر
۱. بازطراحی و استانداردسازی سازوکارهای ارزیابی و حمایت ازتولید و توزیع آثار و محصولات تبلیغی ترویجی قرآنی (آوایی، نمایشی، تجسمی، ادبی، رسانه­ای و ...)
۲. حمایت از انتشار مصاحف متنوع متناسب با اقشار و نیازمندی­های مختلف جامعه
۳. حمایت هدفمند از برگزاری مسابقات، جشنواره­ها، محافل، نمایشگاه­ها و اعزام­های تبلیغی ترویجی قرآنی ملی و بین ­المللی
۴. حمایت از تولید ترجمه‌های روان، دقیق و گویای قرآن و آثار قرآنی
۵ .حمایت از ایجاد بستر و زنجیره تولید آثار قرآنی جذاب و اثرگذار
۶ .حمایت از تولید بازی، اسباب‌بازی و نرم‌افزارها و محصولات مبتنی بر فناوری­های نوین قرآنی ویژه کودکان و نوجوانان
۷. حمایت از ایجاد شبکه توزیع فراگیر محصولات و خدمات قرآنی
راهبرد ملی ۴: فضاسازی قرآنی در محیط‌های عمومی و فضای مجازی
۱. توسعه اماکن عمومی، فرهنگی و گردشگری قرآنی
۲. حمایت از اجرای طرح­های ممتاز مبتنی بر آیات و مضامین قرآنی در تبلیغات محیطی و نمادسازی قرآنی
۳. تدوین و اجرای طرح­های گفتمان­ سازی قرآنی ویژه فعالان فرهنگی، هنری و رسانه­ای کشور
۴. حمایت از ارتقای سطح برنامه های قرآنی رسانه ملی و سایر رسانه ­ها
۵ .حمایت از فعالیت­های مؤثر قرآنی در فضای مجازی
۶ .تقویت سامانه‌های مجازی مشاوره قرآنی و پاسخگویی به شبهات مرتبط با قرآن
۷. تهیه و اجرای برنامه جامع فعالیت­های قرآنی در فضای مجازی
راهبرد ملی ۵: توسعه فعالیت­های بین­المللی تبلیغی ترویجی قرآنی
۱. گفتمان ­سازی بین­ المللی منویات قرآنی مقام معظم رهبری (دام ظله) خصوصاً در نامه به جوانان کشورهای غربی
۲. اجرای طرح مقابله با ترویج اسلام­ هراسی، اسلام­ ستیزی و اهانت به مقدسات الهی (مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی)
۳. حمایت از راه ­اندازی و توسعه مؤسسات تخصصی قرآنی در عرصه بین ­المللی
۴. زمینه ­سازی برای گسترش تعامل با تشکل­ها، مؤسسات و مراکز تبلیغی ترویجی قرآنی کشورهای اسلامی
۵. تقویت و توسعه رسانه­ های قرآنی بین­ المللی
6. تهیه و اجرای برنامه جامع توسعه فعالیت‌های بین­المللی قرآنی در تراز انقلاب اسلامی
چارچوب نهادی و الزامات اجرایی
الف. سیاستگذاری و نظارت راهبردی
سیاستگذاری کلان و نظارت راهبردی سند بر عهده شورای توسعه فرهنگ قرآنی است.
ب. برنامه‌ریزی، هماهنگی، نظارت و ارزیابی تحقق سند
مسئولیت برنامه‎ ریزی و هماهنگی اجرای سند و نیز نظارت و ارزیابی تحقق اهداف، راهبردها و اقدامات تعیین شده، بر عهده کمیسیون توسعه فعالیت­های تبلیغی ترویجی قرآنی است و دبیرخانه کمیسیون موظف است کلیه اقدامات اداری، اجرایی و پشتیبانی لازم را در این خصوص به انجام رساند. کلیه دستگاه­های دولتی، عمومی و مردمی فعال در حوزه فعالیت­های تبلیغی ترویجی قرآنی موظف به عملکرد در چارچوب این سند و همکاری با کمیسیون تخصصی در اجرای سند می­باشند.
ج. الزامات اجرایی
به منظور اجرا، نظارت و ارزیابی سند؛ اقدام‌های زیر انجام می‌شود:
۱. کمیسیون موظف است حداکثر ظرف مدت ۶ ماه پس از تصویب سند، جزئیات اقدام های ملی را در قالب شناسنامه اقدام شامل: تعیین دستگاه­های مسئول و همکار، افق زمانی، اهداف کمّی، شاخص­های عملکردی، الزامات و سایر توضیحات مورد نیاز اقدام، با همکاری دستگاه­های مربوط تدوین و به دستگاه­های اجرایی ذی­ربط ابلاغ نماید. همچنین هر ساله اقدام­ های سال آینده را تعیین و به روزرسانی و ابلاغ نماید.
۲. کمیسیون مسئولیت نظارت و ارزیابی برنامه‌های اجرا شده توسط دستگاه‌های اجرایی را در حوزه این سند برعهده دارد و دستگاه‌ها موظفند در دوره‌های منظم زمانی، نتایج حاصل از اجرای برنامه‌ها را به کمیسیون گزارش کنند.
۳. کمیسیون موظف است با توجه به معیارها و شاخص‌های ابلاغ شده، میزان پیشرفت و عملکرد طرح‌ها و برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی و گزارش اقدام‌های خود را برای ارتقای وضع موجود در فواصل یک‌ساله به شورای توسعه فرهنگ قرآنی و هر دوسال یک­بار به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نماید.



آخرین مصوبات

  • «تعیین الزامات اعمال صلاحیت­های سنجش، پذیرش، ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش کشور»
  • «انتخاب نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای هنر و رئیس این شورا»
  • «انتخاب نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران»
  • «انتخاب نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای سیاست­گذاری خانه ملی گفت‌وگوی آزاد و تکمیل ترکیب و انتخاب رئیس این شورا»
  • ماده واحده «انتخاب اعضاء شورای تخصصی حوزوی»
  • «اصلاح ماده 15 اساسنامه فرهنگستان علوم پزشکی»
  • «اصلاح تبصره ذیل مصوبه ماده واحده تشکیل شورای ملی راهبری و تأسیس سازمان ملی هوش مصنوعی»
  • «اولویت­های چهارساله شورای عالی انقلاب فرهنگی»
  • «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی»
  • «الحاق یک تبصره به ذیل ماده واحده «تعیین نحوه شرکت مجدد ‌پذیرفته‌شدگان در تمامی آزمون‌های سراسری کلیه مقاطع در آزمون‌های سال‌های بعد»
  • «اصلاح و تکمیل ماده 5 منشور توسعه فرهنگ قرآنی»
  • «تکمیل ترکیب شورای ملی راهبری هوش مصنوعی»
  • «انتخاب رئیس شورای اسلامی­ شدن دانشگاه‌­ها و مراکز آموزشی»
  • «الحاق یک تبصره جدید به ماده 37 آیین‌­نامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی»
  • «آیین­‌نامه شورای ستاد راهبری و نظارت علم، فناوری و نوآوری»
  • «نظام‌­نامه سنجش و پذیرش دانشجوی متعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش»
  • «نظام‌­نامه سنجش و پذیرش دانشجوی متعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش»
  • «نحوه تعیین سهمیه مناطق داوطلبان آزمون سراسری در سال 1404»
  • «الزام بازنگری و اصلاح سهمیه­‌های سنجش و پذیرش دانشجو به تفکیک استانی»
  • «تأیید انتخاب پنج نفر صاحب‌نظر در امور زنان و خانواده جهت عضويت در ستاد ملي زن و خانواده»
  • آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

    اطلاعات تماس

    تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

    کدپستی: 1591814313
    (+9821) 66976601 - 7