- جلسه: 43
- |
- تاریخ تصویب: 15 دی 1397
- |
- تاریخ ابلاغ: 21 فروردین 1398
- |
- شماره مصوبه: 3260
- |
- شماره ابلاغ: 506
سند راهبردي توسعه پژوهش و آموزش عالي قرآني كشور
سند راهبردي توسعه پژوهش و آموزش عالي قرآني كشور
مصوب جلسات 35 و 43 مورخ 04/10/1395 و 15/10/1397 شورای توسعه فرهنگ قرآنی
شماره ابلاغ: 506/98/دش - تاریخ ابلاغ21/1/98
وَيَوْمَ نَبْعَثُ فِي كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيدًا عَلَيْهِم مِّنْ أَنفُسِهِمْ وَجِئْنَا بِكَ شَهِيدًا عَلَى هَـؤُلَاءِ وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِّكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَى لِلْمُسْلِمِينَ (سوره نحل، آیه 89)
هان اى حوزه هاى علمیه و دانشگاههاى اهل تحقیق! بپاخیزید و قرآن کریم را از شرّ جاهلان مُتنسِّک و عالمان متهتّک که از روى علم و عمد به قرآن و اسلام تاخته و مىتازند، نجات دهید. ... و شما اى فرزندان برومند اسلام! حوزه ها و دانشگاهها را از توجه به شئونات قرآن و ابعاد بسیار مختلف آن بیدار کنید. تدریس قرآن در هر رشته اى از آن را مَحطّ نظر و مقصد اعلاى خود قرار دهید. (صحیفه امام خمینی (ره)، ج 20، ص 93)
ریشه و پایه و اساس علوم انسانی را در قرآن باید پیدا کرد. یکی از بخشهای مهم پژوهش قرآنی این است. باید در زمینههای گوناگون به نکات و دقائق قرآن توجه کرد و مبانی علوم انسانی را در قرآن کریم جستجو کرد و پیدا کرد. این یک کار بسیار اساسی و مهمی است. اگر این شد، آنوقت متفکرین و پژوهندگان و صاحبنظران در علوم مختلف انسانی می توانند بر این پایه و بر این اساس بناهای رفیعی را بنا کنند. البته آنوقت میتوانند از پیشرفتهای دیگران، غربیها و کسانی که در علوم انسانی پیشرفت داشتند، استفاده هم بکنند، لکن مبنا باید مبنای قرآنی باشد. (بيانات مقام معظم رهبری مد ظله العالی در ديدار بانون قرآنپژوه در تاريخ 28/7/1388)
با توکل بر پروردگار متعال و با عزم ملی برای نیل به جامعه متمسّک به قرآن و عترت (ع)، زمینه سازی تلفیق فرهنگ حوزه و دانشگاه با محوریت قرآن و عترت (ع) و استخراج علوم از قرآن مبتنی بر تبیین اهل بیت علیهمالسلام و به منظور تحقق اهداف، سیاستها و راهبردهای منشور توسعه فرهنگ قرآنی در حوزه تولید دانش و تربیت نیروی انسانی، اجراییسازی ماده 4 قانون برنامه پنجم توسعه کشور و جزء جیم ماده 37 قانون احكام دائمي برنامههاي توسعه كشور و پشتیبانی از مواد و بندهای مرتبط در نقشه جامع علمی کشور، نقشه مهندسی فرهنگی، سند راهبردی کشور در امور نخبگان و سند دانشگاه اسلامی، شورای توسعه فرهنگ قرآنی در جلسات 35 و 43 مورخ 04/10/1395 و 15/10/1397 شورای توسعه فرهنگ قرآنی، «سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور» (مصوب جلسه 26 مورخ 8/2/1397 کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور) را به شرح زیر به تصویب رساند:
چشم انداز افق 1404: شكلگيري جنبش علمي قرآني در زمینه تربيت نيروي انساني و توليد دانش در حوزههای مختلف الهيات و معارف اسلامي، علوم انساني و هنر در راستای تأمين نيازهاي نظام توسعه فرهنگ قرآنی
اصول حاکم
- محوریت نص قرآن و تبیین پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) در پژوهش و آموزش عالی قرآنی
- مسئله محوری نظام پژوهش و آموزش عالی قرآنی در جهت رفع نیازهای جامعه
- تعامل سازنده كميسيون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی كشور با ساير نهادهای سیاستگذار علوم اسلامي، انسانی و هنر
- پرهيز از تصديگری دبيرخانه كميسيون در اجراي اقدامات سند و بهره مندی حداكثري از ظرفيت دانشگاهها و حوزههاي علميه
- اعمال سیاستها و اجرای تصمیمات از طریق ساختارهای رسمی آموزش عالی و پژوهش کشور
اهداف
- تحقق شایستگی هاي لازم در فراگیران دورههای رسمی و غیررسمی قرآنی برای انجام فعالیتهای قرآنی و جهت دهي به فعاليتهاي علمي و پژوهشي اين دورهها براي تأمين نيازهاي جامعه بر اساس آموزههاي قرآني
- قرآنمحور شدن دروس اولویتدار در رشتههای الهیات و معارف اسلامی و ادبیات عرب و جهت دهي به فعاليتهاي علمي و پژوهشي اين دورهها براي تأمين نيازهاي جامعه بر اساس آموزههاي قرآني
- جاريسازي آموزههای قرآنی در برنامههای درسی رشتههای علوم انسانی و هنر و جهتدهي به فعاليتهاي علمي و پژوهشي اين دورهها براي تأمين نيازهاي جامعه بر اساس آموزههاي قرآني
راهبردها و اقدامات ملّی
راهبرد ملی1: استقرار و ارتقای نظام سیاستگذاری، هماهنگی، نظارت و ارزیابی پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور
- اصلاح و بهينه سازي ساختار و فرایندهای مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور و بسترسازی حقوقی و انگیزشی برای تأمین و ارتقای مستمر نیروی انسانی مرکز جهت ایفای نقش راهبری اجرای سند
- طراحی نظام تصمیم سازی مشارکتی در جهت بهرهگیری از نظرات علمی و تجربی صاحبنظران
- طراحی سازوكارهاي برنامهریزی و بودجه ریزی عملیاتی و نظارت بر اجرای سند در دبیرخانه کمیسیون
- طراحی و استقرار نظام ارزیابی، سطح بندی و رتبهبندی مراکز و گروههای پژوهشی و آموزش عالی قرآنی و دستگاههاي عضو شوراي توسعه فرهنگ قرآني با مشارکت دانشگاه و حوزه
- بازطراحي ضوابط برنامهریزی و گسترش آموزش عالی قرآني منطبق با نيازهاي نظام توسعه فرهنگ قرآني
- طراحی و پیاده سازی سازوکارهای گسترش فرهنگ وقف و خیریه و مشارکت مردمی در توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی با اولویت آموزش عالی غیررسمی و پژوهشهای کاربردی
- تدوین و ارائه پیشنهادهای قانونی جهت ایجاد امتیازهای ویژه در قوانین و مقررات پژوهش و آموزش عالی کشور در راستای حمایت از اقدامات تأمینکننده نیازهای توسعه فرهنگ قرآنی
- طراحی و اجرای برنامه معرفی و ترويج سند و اقدامات آن در سطوح تخصصی و عمومی
- استقرار شبکه نظارت اجتماعی خبرگان حوزوی و دانشگاهی نسبت به فعالیتهای نظام پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور
راهبرد ملی 2: طراحي و ارتقای برنامه های درسی قرآنی نظام آموزش عالی دانشگاهی و حوزوی
- نيازسنجي، طراحی و به روزرساني رشته های قرآنی دانشگاهی و حوزوی در مقاطع مختلف متناسب با نیازهای نظام توسعه فرهنگ قرآنی با جلب مشارکت حداکثری گروهها و اساتید صاحبنظر و اجرای آن
- حمایت از تأسیس انجمن علمي مشاغل قرآنی و ساير تشكلهاي مورد نياز در پژوهش و آموزش عالي قرآني و طراحی سازوکارهای اثرگذاری آنها در برنامه های درسی آموزش عالی رسمی و غیررسمی و ساير بخشهاي مقتضي
- حمایت از گروههای آموزشی رشته های الهیات و ادبیات عرب، علوم انسانی و هنر براي بازنگري، تدوين و اجراي برنامهها و واحدهاي درسی چندرشتهاي و بینارشته ای قرآني
- استانداردسازی و ارتقاي برنامه های درسی آموزش عالی غیررسمی قرآنی با حمايت و همکاری کمیسیونهای شورای توسعه فرهنگ قرآنی
راهبرد ملی 3: ارتقای نظام شناسایی، جذب، هدایت و توانمندسازی سرمایه انسانی نظام پژوهش و آموزش عالی قرآنی
- طراحی و اجرای برنامه ها و دوره های مجازی دانشافزایی و كسب مهارتهاي پژوهشي قرآني
- طراحی و تصویب سازوکارهای تحصیل همزمان دانشجویان رشتههای مختلف در رشته های قرآنی با اولويت مقطع كارشناسي
- طراحی و تصویب سازوکارهای تحصیل در دوره های فشرده رشتههای مختلف برای استادان و دانشجویان رشتههای قرآنی
- طراحی و برگزاری جشنوارههای دورهای نقد و مناظره دانشجویی در موضوعات علمی توسعه فرهنگ قرآنی
- هدایت ظرفیتهای فعال دانشجويي در حوزه قرآن و عترت به سمت فعالیتهای آموزش عالی و پژوهش قرآنی
- طراحی و اجرای برنامههای فرهنگسازی قرآنی در جامعه دانشگاهی و حوزوی کشور
- شناسايي نخبگان و نهادهای قرآنی دانشگاهی و حوزوی جهان و ایجاد و تقویت شبکه همکاری آنان از طریق تعریف و اجرای دورههای آموزشی و طرحهای پژوهشی مشترک، تبادل استاد، دانشجو و طلبه درقالب طرح جامع تعاملات علمی بینالمللی قرآنی
راهبرد ملی 4: توسعه مطالعات و رویدادهای علمی و پژوهشی تأمینکننده دانش فرهنگسازی و نظامسازی قرآنی
- تعیین و اعلام اولویتهای پژوهشی نظام توسعه فرهنگ قرآنی به صورت دوره ای با مشارکت صاحبنظران، دستگاهها و گروههاي ذیربط
- اجرای «شیوهنامه حمایت از پایاننامه ها و رساله های قرآنی دانشجویان و طلاب» و ترویج موارد برتر
- طراحي الگوي ساماندهی، ارتقا و ارزشيابي نيازمحور مقالات، نشريات و رويدادهاي علمي قرآني و حمايت از اجراي آن
- حمایت از گروهها و انجمنهای علمی رشته های مختلف دانشگاهي و حوزوي جهت برگزاری رویدادهای علمی قرآنی (سخنرانی، نشست، مناظره، همایش، کرسیهای نقد و بررسی و نظریه پردازی)
- تعریف و اجرای طرحهای مشترک پژوهشی قرآنی میان پژوهشگران داخلی و خارجی به ویژه کشورهای جهان اسلام
- طراحی و اجرای جایزه منشور توسعه فرهنگ قرآنی در حوزه پژوهش و آموزش عالی
- فعالسازی ظرفیت جشنواره های علمي مختلف در حمايت از پژوهش هاي ميان رشته اي قرآني
- اجرای «آیین نامه حمایت از تعاملات علمی بین المللی قرآنی»
- حمایت از پژوهشهای قرآنی در راستای ارتقای قرآنمحور نظامهای تبلیغات دینی و تعلیم و تربیت
راهبرد ملی 5: توسعه فضا، تجهیزات و فناوریهای مورد نیاز توسعه پژوهش و آموزش عالي قرآني
- حمایت از توسعه کیفی و به روزرسانی مأموریت گروهها، مؤسسات پژوهشی و آموزش عالي قرآني متناسب با ظرفیتهای موجود و نیازهای نظام توسعه فرهنگ قرآنی
- حمايت از افراد و گروه های مستعد جهت تأسیس مراکز رشد، کارورزی، پارکهای علم و فناوری و مؤسسات دانشبنیان در جهت تولید آثار و محصولات قرآنی
- راهاندازی سامانه جامع نظام پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور با زیرسامانه های لازم براي اجراي اقدامات سند
چارچوب نهادی و الزامات اجرایی سند
- مسئولیت سیاستگذاری کلان و ارزیابی و نظارت راهبردی بر اجرای سند و تصویب اقدامات جدید پیشنهادی کمیسیون بر عهده شورای توسعه فرهنگ قرآنی است.
- مسئولیت برنامه ريزي و هماهنگي، نظارت و ارزيابي عملیاتی و تدوین و تصویب سياستهاي اجرايي، بر عهده کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور است.
- کارگروه های تخصصی کمیسیون مسئولیت نظارت و ارزیابی برنامههای اجراشده توسط دستگاههای اجرایی را در چارچوب این سند برعهده دارند و دستگاههای مشارکتکننده موظفند در دورههای یکساله، نتایج حاصل از اجرای برنامهها را به کمیسیون گزارش کنند.
- کلیه دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی و همچنین مؤسسات و نهادهای مردمی مورد حمایت، موظف به همکاری با دبیرخانه کمیسیون تخصصی در اجرای سند می باشند.
- مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی به عنوان دبیرخانه کمیسیون موظف است پس از تصویب سند، با تشکیل کمیته راهبری اجرای سند، جزئیات اقدام های ملی منتخب را به تدريج در قالب شناسنامه اقدام شامل: تعیین دستگاههای همکار، افق زمانی، اهداف کمّی، شاخصهای عملکردی، الزامات و سایر توضیحات مورد نیاز اقدام، با همکاری دستگاههای مربوط تدوین کند. شناسنامه های اقدام پس از تصویب در کمیسیون، با امضای رئیس کمیسیون، به دستگاههای ذیربط ابلاغ میشود.
- مسئولیت بررسی برنامه های حوزه پژوهش و آموزش عالی قرآنی دستگاهها و نهادهای مختلف دولتی، عمومی و مردمی برای استفاده از اعتبارات اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی و نظارت عام و مرحله ای بر اجرای آن، بر عهده کمیسیون است.
- کمیسیون موظف است گزارش سالانه وضعیت پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور را به شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه نماید.
- کلیه اقدامات مربوط به اجرای سند در حوزههای علمیه با مدیریت و نظارت شورای هماهنگی و گسترش فعالیتهای قرآنی حوزههای علمیه در چارچوب مصوبات کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور انجام میشود.
- به منظور تحقق اهداف مصوب آموزش عمومی قرآن کشور در جامعه دانشگاهی و حوزوی و فضاسازی فرهنگی برای انس با قرآن و تدبر در آن، اقدامات فرهنگسازی قرآنی و شناسنامه اقدامات مربوطه بر اساس سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن و سند راهبردی توسعه فعالیتهای تبلیغی ترویجی قرآنی کشور و با هماهنگی و تأمین اعتبار کمیسیونهای مربوطه، در شورای هماهنگی فعالیتهای قرآنی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی (موضوع مصوبه جلسه 575 مورخ 6/10/1384 شورای عالی انقلاب فرهنگی) و شورای هماهنگی و گسترش فعالیتهای قرآنی حوزه های علمیه تصویب و توسط نهادهای دانشگاهی و حوزوی اجرا میشود.
***
سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور (مصوب جلسه 26 کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور مورخ 8/2/1397) مشتمل بر 5 اصل، 3 هدف، 5 راهبرد و 32 اقدام ملی در جلسات 35 و 43 مورخ 04/10/1395 و 15/10/1397 شورای توسعه فرهنگ قرآنی، به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ لازمالاجرا است. سند در پایان سال سوم اجرا، با توجه به بازخوردها و اقتضائات اجرا و نیازهای جدید، بازنگری خواهد شد.