مصوبه شماره:3194

  • جلسه: 8
  • |
  • تاریخ تصویب: 23 اسفند 1399
  • |
  • تاریخ ابلاغ: 14 فروردین 1400
  • |
  • شماره مصوبه: 3194

مصوبه «تقسیم کار ملی برای استقرار الگوی اخلاق و فرهنگ کار و رفتار اقتصادی»


وزارت آموزش و پرورش
وزارت امور اقتصادی و دارائی
وزارت جهاد کشاورزی
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
وزارت صنعت، معدن و تجارت
قوه قضائیه
معاونت حقوقی ریاست جمهوری
معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
شورای عالی حوزه علمیه
 
مصوبه «تقسیم کار ملی برای استقرار الگوی اخلاق و فرهنگ کار و رفتار اقتصادی، که بنا به پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و در جلسه هشتم ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور که در تاریخ 1399/12/23 به تصویب رسیده است، به شرح پیوست برای اجرا ابلاغ می شود.
اجرای این مصوبه منوط به رعایت الزامات متناظر اعم از عدم اختصاص منابع مالی و تشکیلاتی جدید و عدم مغایرت با مقررات لازم الاجرای مرتبط می باشد.
 
اسحاق جهانگیری
معاون اول رئیس جمهور و
رئیس ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور

مصوبه
«تقسیم کار ملی برای استقرار الگوی اخلاق و فرهنگ کار و رفتار اقتصادی»
مبتنی بر اقدامات ملی راهبرد کلان 8 سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور
(جلسه 8 مورخ 1399/12/23 ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور)

مقدمه
بند 1 شِق(الف) ماده واحده «وظایف و ترکیب اعضای ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور» مصوب جلسه 748 مورخ 1393/3/27 شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه تقسیم کار ملی و ایجاد هماهنگی برای اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور در سطح ملی و استانی را وظیفه ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور اعلام کرده است.
در نقشه مهندسی فرهنگی کشور سه سطح سیاستی مرتبط با هم تحت عناوین راهبردهای کلان، راهبردهای ملی و اقدامات ملی تعریف شده است. با توجه به اینکه اقدامات ملی خروجی دو سطح راهبرد کلان و راهبرهای ملی می­باشد، اجرای نقشه مستلزم عملیاتی­کردن این اقدامات است. اجرای اقدامات ملی نیز با توجه به ماهیت آن و در چارچوب صلاحیت­ها شورای عالی انقلاب فرهنگی، نیازمند فعالیت­های فرهنگی، هنری، رسانه­ای، آموزشی، برنامه­ریزی و اجرایی دستگاه­های ذی­ربط می­باشد.
بنابراین در راستای اجرای راهبرد کلان 8 نقشه مهندسی فرهنگی و با توجه به اهمیت حوزه فرهنگ اقتصادی و ضرورت تمرکز ظرفیت­ها و برنامه­های کلیه دستگاه­های نظام جمهوری اسلامی ایران بر محور رونق تولید و رشد و پیشرفت اقتصادی کشور، تقسیم کار ملی اقدامات ملی ذیل این راهبرد در جلسه هشتم مورخ 23/12/1399 ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور، مستند به شرح وظایف قانونی دستگاه­ها و بر حسب ماهیت اقدامات ملی تکلیفی، به تصویب رسید.
ماده 1- تعاریف:
1-      بسته اجرایی: منظور از بسته اجرایی در این مصوبه مجموعه برنامه­های اجرایی قابل تدوین و اجرا توسط دستگاه­های اجرایی و نهادها عمومی در چارچوب برنامه سالانه می­باشد. این برنامه­ها را دستگاه­ها و نهادها در برنامه سالانه و در قالب اعتبارات مصوب خود، پیش­بینی و اجرا می­نمایند.
2-      دستگاه محوری: دستگاهی است که نقش اصلی در اجرای اقدام ملی را بر عهده دارد و می‌­بایست در جهت انسجام بسته اجرایی ذیل اقدام ملی، مسئولیت تدوین بسته اجرایی خود و دستگاه­های همکار را با مشارکت آنها و برای دستیابی به هدف اقدام بر عهده گیرد.
3-      دستگاه همکار: دستگاهی است که سهمی از اجرای اقدام ملی را بر عهده داشته و بدون مشارکت آن اجرای اقدامات به طور کامل میسر نخواهد شد.
4- ستاد: منظور ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور است که وظیفه تایید بسته­های اجرایی دستگاه­ها، تصویب و ابلاغ دستگاه­های همکار و نظارت بر اجرای اقدامات ملی را بر عهده دارد.
ماده 2- اصول:
تدوین بسته اجرایی، می­بایست مبتنی بر اصول، رویکرد سیستمی، اولویت بیشترین اثرگذاری، انسجام و هم­افزایی برنامه­های دستگاهی و رویکرد مشارکت­جویی مردمی در کنار استفاده از ظرفیت دستگاهی باشد.
ماده 3- اهداف:
اجرایی­سازی راهبرد کلان 8 نقشه مهندسی فرهنگی کشور با هدف:
  • بسترسازی برای رشد و پیشرفت اقتصادی کشور
  • اصلاح فرهنگ، اخلاق و رفتار اقتصادی در جامعه
  • اصلاح و ارتقای فرهنگ تولید، توزیع و مصرف در کشور
ماده 4- دستگاه­های محوری مجری اقدامات ملی
دستگاه­های محوری مجری اقدامات ملی ذیل راهبرد کلان 8 نقشه مهندسی فرهنگی به شرح ذیل می­باشند:
 

اقدامات ملی
شماره اقدام نقشه دستگاه محوری مجری
طراحي الگوهاي فرهنگي توليد و بهره‌برداري از اسباب‌بازي و لوازم‌التحرير مبتني بر ارزش‌هاي اسلامي- ايراني 17 وزارت آموزش و پرورش
برنامه‌ريزي براي آموزش فقهي حرفه‌ها و مشاغل عمومي به عنوان بخشي از آموزش‌هاي پايه و تخصصي 3 حوزه علمیه قم
شفاف‌سازي اراده حاکميتي براي مجازات متجاوزان به بيت‌المال و جديت برخورد با مفسدان اقتصادي
 
15 قوه قضائیه
ايجاد فرهنگ مبارزه همه‌جانبه و فراگير با مفاسد اقتصادي، رباخواري، ويژه‌خواري(رانت‌جويي)، امتيازطلبي، تکاثر، سودجويي، احتکار، گران‌فروشي و کم‌فروشي 20
ساخت فيلم و مجموعه تلويزيوني در مورد زندگي كارآفرينان نمونه و تشويق مردم به سوي كارآفريني و تقويت مضامين اسلامي اخلاق و فرهنگ کار و كارآفريني با بهره‌گيري از ابزارهاي رسانه‌اي، هنري و آموزشي 1 سازمان صدا و سیما
برنامه‌ريزي براي آموزش عمومي، گسترش و ترويج روحيه مشاركت و فرهنگ تعاون و رقابت سالم بين مردم در فعاليت‌هاي اقتصادي به عنوان يك الگوي ارزشي مبتني بر اسلام 4
طراحي و اجراي برنامه‌هاي فرهنگي و ترويجي لازم براي بسترسازي فرهنگي و تغيير ذهنيت‌ها و باور عمومي جامعه نسبت به ماهيت وظايف دولت و پذيرش اعمال حاكميت به جاي اعمال تصدي توسط دولت 5
برنامه‌ريزي براي تقويت روحيه استقامت و خودباوري ملي در مقابل تهديدها و تحريم‌هاي اقتصادي و مجاهدت براي رفع موانع و تحقق اهداف چشم‌انداز ايران 1404 8
طراحي و ساماندهي الگوي تبليغات مستقيم و غيرمستقيم بازرگاني مبتني بر ارزش‌هاي اسلامي و ملي و ممنوع کردن تبليغات بازرگاني مبتني بر فرهنگ غيرديني و غربي 10
توليد و برنامه‌سازي رسانه‌اي براي ترويج فرهنگ مصرف بهينه و نظام توزيع و خدمات پس از فروش محصولات داخلي 12
شناسايي و ترويج الگوهاي اسلامي- ايراني سخت‌كوشي و ساده‌زيستي از طريق رسانه‌هاي جمعي بويژه رسانه ملي 14
برنامه‌ريزي فرهنگي نهادها و دستگاه‌هاي اقتصادي و فرهنگي براي اشاعه و تبليغ فرهنگ توكل، قناعت و صرفه‌جويي، مصرف صحيح و احترام به کار و کسب حلال، رزق و ثروت حلال و بيت‌المال 9 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
بازنگري و اصلاح قوانين با رويکرد حمايت و پشتيباني از مصرف بهينه و همراه‌سازي مصرف درست با مشوق‌هاي اجتماعي و اتخاذ تدابير محدود‌کننده اجتماعي براي رفتارهاي مسرفانه و مبذرانه 13 معاونت حقوقی ریاست جمهوری
حمايت فرهنگي از ابتكارات، نوآوري‌ها و اختراعات، جهت رساندن به مرحله توليد و رقابت با كالاهاي خارجي 18 معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
اصلاح نظام اعطاي تسهيلات، يارانه‌ها، تخفيف‌ها و معافيت‌هاي مالياتي منطبق با اهداف و اولويت‌هاي فرهنگي 11 وزارت اقتصاد و دارائی
برنامه‌ريزي براي احياء و تقويت فرهنگ نهادهاي اقتصادي اسلام و تبيين و ارتقاي کارکردهاي آن با تأکيد بر وقف، قرض‌الحسنه، خمس، زکات و انفاق و همچنين خيريه‌ها و بكارگيري از ظرفيت‌هاي قانوني، حقوقي، آموزشي، رسانه‌اي و فرهنگي كشور در راستاي آن 7
ترسيم الگوي حمايت پولي و اعتباري بانكي به منظور حمايت از توليد، توزيع و صادرات كالاها و خدمات فرهنگي و هنري و ايجاد تسهيلات و حمايت‌هاي ويژه براي تهيه مواد اوليه، ماشين‌آلات و تجهيزات موردنياز صنايع بخش فرهنگ براي نيل به بهبود كيفيت توليدات و صدور محصولات فرهنگي و هنري در مقياس‌هاي جهاني 19
تدوين ضوابط مربوط به استانداردسازي فرهنگي در نظام واردات و صادرات و اعمال ممنوعيت ورود محصولات مروج و يا داراي نمادهاي ضدديني و خلاف فرهنگ و سبک زندگي اسلامي– ايراني 16
تقويت فرهنگ خوداتكايي و توليدمحوري روستاها و اصلاح نگرش جامعه به روستا و زندگي روستايي 2 وزارت جهاد کشاوری-
معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور
برنامه‌ريزي براي تشويق مصرف بهينه، توليد ملي و ايجاد و گسترش بازارهاي محلي در استان‌ها 6 وزارت صمت
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ماده 5- نحوه و فرایند اجرا:

  1. دستگاه محوری در هر اقدام ظرف مدت یک ماه دستگاه­های همکار در اجرای اقدام ملی را جهت تصویب و ابلاغ به ستاد پیشنهاد می­نماید.
  2. کلیه دستگاه­های همکار مجری این مصوبه، موظفند با محوریت دستگاه محوری در هر اقدام ملی، با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور ظرف 5 ماه بسته اجرایی مبتنی بر اصول ماده 2 این مصوبه را، برای اجرای اقدامات ملی تکلیفی، تنظیم، و به تائید ستاد برسانند.

تبصره1: به منظور ایجاد یکپارچگی میان برنامه­های اجرایی سالانه دستگاه­های محوری و همکار مجری هر اقدام ملی، جلساتی با عنوان هماهنگی اجرای اقدام، توسط دستگاه محوری و با عضویت نمایندگان تام الاختیار دستگاه­های همکار تشکیل می­شود.
تبصره2: سازوکار نحوه تدوین، تایید و هماهنگی بسته اجرایی ذیل هر اقدام در اولین جلسه دستگاه محوری با همکاران مجری و به پیشنهاد دستگاه محوری به تصویب می­رسد.
3- برنامه­های اجرایی تایید شده در ستاد ضمن اجرا در 2 سال آینده، جهت بهره­گیری در تدوین برنامه هفتم توسعه کشور نیز لحاظ می­گردند.
ماده 6- نظارت و ارزیابی:
دستگاه­های محوری مجری این مصوبه موظفند با همکاری دستگاه­های همکار در هر اقدام ملی، گزارش سالانه اجرای اقدامات ملی ذیل ماده 4 مصوبه را تدوین و به ستاد ارائه ­نمایند.
ماده 7- این مصوبه در یک مقدمه و 7 ماده و یک تبصره در جلسه هشتم مورخ 1399/12/23 ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور به تصویب رسید.



آخرین مصوبات

  • «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)»
  • «راهکارهای جذب، نگهداشت، تعامل مؤثر و بازگشت نخبگان»
  • «تعیین مناسبت‌های جدید جهت درج در تقویم رسمی کشور»
  • «تمدید عضویت نماينده شورای عالی انقلاب فرهنگی در هيأت نظارت بر مطبوعات»
  • انتخاب نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیأت امنای «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک»
  • انتخاب نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای راهبردی علم، فناوری و نوآوری دفاعی و امنیتی
  • انتخاب رئیس فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران
  • مصوبه «سند جامع علم و فناوری در حوزه دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران»
  • ماده واحده «ابقاء رئيس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران»
  • ماده واحده «ابقاء رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسی جمهوری اسلامی ایران»
  • ماده واحده «ابقاء رئيس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران»
  • انتخاب نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی برای عضویت در هیأت عالی تجدیدنظر دانشگاه آزاد اسلامی
  • اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک
  • عضویت رئیس بنیاد ملی نخبگان در شورای هدایت استعدادهای درخشان در قالب الحاق یک بند جدید به ماده ۳ آیین نامه تشکیل شورای هدایت استعدادهای درخشان ویژه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
  • ماده واحده «تشکیل ستاد توسعه فناوری نانو»
  • «اصلاح بند (د) ماده ۱ قانون تشکیل هیأت امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی (اصلاحی جلسه ۷۸۲ مورخ 1395/5/5)»
  • ماده واحده «کلیات ساماندهی امور مربوط به مهدهای کودک»
  • ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش»
  • سیاست‌ها و برنامه‌های اقدام علمی، فناورانه و فرهنگی جهش تولید
  • الحاق یک تبصره به ماده ۵ آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی
  • آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

    اطلاعات تماس

    تهران، خیابان انقلاب اسلامی، خیابان فلسطین شمالی، شماره 309

    کدپستی: ۱۴۱۶۹۳۳۷۹۵
    (+9821) 66468271 - 5