کد خبر: 7251| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۳ آذر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۹:۳۹:۰ | تعداد بازدید: ۳۳۹۷

رییس دانشگاه تهران گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری از مهمترین راههای برون رفت از مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی توجه به دانشجو و دانشگاهیان است که این رکن اساسی در پیشرفت کشور محسوب می شود.
محمود نیلی احمد آبادی امروز شنبه در یازدهمین همایش تجلیل از دانشجویان نمونه، ممتاز شاهد و ایثارگر دانشگاه تهران افزود: بیشتر مشکلاتی که در کشور وجود دارد به این دلیل است که از امتیاز دانشگاه ها برای برون رفت از مشکلات استفاده نکردیم درحالیکه طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب تنها راه حل برون رفت از مشکلات توجه به دانشگاه، دانشجو و دانشگاهیان است که با استفاده از ظرفیت های آنها می توان سازوکارهای لازم برای حل مشکلات را فراهم کنیم.
وی با تاکید بر اینکه مراکز علمی مورد توجه همه نهادها و دولت ها است، اظهار داشت: اینکه دولت ها برای مراکز علمی هزینه می کنند، ناشی از عملکرد مهم آنها است و در تمام دنیا دستاوردهای علمی و تکنولوژی محصول همین مراکز علمی و دانشگاهی است که پیشرفت هر کشور را تضمین می کند.
رییس ستاد شاهد و ایثارگر دانشگاه تهران ادامه داد: ایران اسلامی نیز پس از انقلاب ارتقای فرهنگی و دانش را در دستور کار خود قرار داد تا مراکز علمی و دانشگاهی مورد توجه مردم قرار گیرد. فرزندان خانواده های شاهد و ایثارگر نیز در این مراکز تحصیل کرده تا پیشرفت کشور را با علم و آموزش خود همراه آورند.
نیلی با تاکید بر اینکه فرزندان شاهد و ایثارگر به عنوان الگو وظیفه سنگینی برعهده دارند، ادامه داد: ما نیز به عنوان مسئول در دانشگاه تهران موظف هستم که جنبه های مختلف پیشرفت آنها را فراهم کنیم بر همین اساس مراکز علمی و فناوری در دانشکده های مختلف، زیست بوم ویژه ای را فراهم کرده تا فارغ التصیلان دانشگاه تهران از نظر فرهنگی و اجتماعی نقش موثری در جامعه ایفا کنند.
رییس دانشگاه تهران در پاسخ به دغدغه برخی از دانشجویان نمونه شاهد و ایثارگر که پرسیده بودند "دانشگاه برای ما چه کرده است؟ " گفت: یکی از کارهای دانشگاه تهران، توانمندسازی دانشجو برای ورود به جامعه است و این کار را با آموزش مهارت های نرم و ایجاد فضایی برای یادگیری کسب و کار مهیا کرده ایم، البته در این راه، خود دانشجو با تلاش و فراگیری علم و دانش و انجام فعالیت های گروهی و فردی باید خود را ارتقا داده و پیشرفت کنند.
صبوری خانواده شاهد و ایثارگر نشانه ای از جوانمردی است
حجت السلام محمدمهدی کرمی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران نیز در سخنانی گفت: افتخار بزرگ برای دانشگاه تهران است که بیش از ۷ هزار دانشجوی از خانواده های شاهد و ایثارگران دارد و به رغم سختگیری که در انتخاب دانشجوی نمونه شاهد و ایثارگر انجام شد، تعدادی از آنها برای تجلیل انتخاب شدند.
وی با نقل قولی از امام صادق (ع) افزود: خداوند مصیبت را به هرکسی نمی دهد و نشانه فتوت، شاکر بودن هر فردی در مصیبت است" صبوری خانواده شاهد و ایثارگر نشانه ای از این جوانمردی است.
کرمی افزود: در زیارت عاشورا نیز به این نکته اشاره شده که جوانمرد فردی است که برای نعمتی که خداوند به او عطا کرده، در راه خدا از آن می گذرد و خانواده های شاهد و ایثارگر که از حق خود که همان جان،  وجود و عمرشان بود، برای آرامش مردم از آن گذشتند.
وی خاطر نشان کرد: الان زمان آن است که به پاس جان برکفی پدران این خانواده های شاهد و ایثارگر از فرزندان دانشجوی نمونه آنها تقدیر کنیم.
بیش از ۷ هزار دانشجوی نمونه از خانواده های شاهد و ایثارگر در دانشگاه تهران تحصیل می کنند
رحمت الله الهیاری مدیرکل امور دانشجویان و کارکنان شاهد و ایثارگر دانشگاه تهران نیز در این همایش در سخنانی درخصوص نحوه انتخاب دانشجویان برتر شاهد و ایثارگر اظهار داشت: ۷ هزار و ۳۴۰ دانشجو از خانواده شاهد و ایثارگر در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد ۳ هزارو ۴۶۱ نفر در مقطع کارشناسی، ۲ هزار و ۸۸۲ نفر در مقطع کارشناسی ارشد، ۱۲۵ نفر در مقطع دکتری عمومی و ۸۷۲ نفر در دکتری تخصصی تحصیل می کنند.
وی گفت: برای انتخاب دانشجوی برتر شاهد و ایثارگر سوابق تحصیلی، آموزشی، معدل کل، مقالات و ترجمه کتاب، فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و رعایت شئونات مربوط به خانواده شاهد و ایثارگر از جمله موارد انتخاب دانشجوی نمونه شاهد و ایثاگر بوده است.
این مقام مسئول در دانشگاه تهران افزود: آیین نامه انتخاب دانشجوی نمونه شاهد و ایثارگر ۲۴ بهمن ماه اطلاع رسانی شده و تا ۲۰ اسفندماه سال گذشته مدارک لازم جمع آوری شد.
وی ادامه داد: ۴۱ پرونده از ۱۵ دانشکده و پردیس به مرحله نهایی راه یافت که توسط ستاد بررسی پرونده های دانشجویان برتر شاهد و ایثاگر بررسی شد و امروز نفرات برتر معرفی شدند.
الهیاری خاطر نشان کرد: در این بخش دانشجویان برتر خانواده های شاهد و ایثارگران انتخاب و معرفی شدند اما در بخش نمونه دانشجویی حائز جایگاه لازم نبود، ولی تعدادی از دانشجویان شایسته تقدیر شدند.

منبع:روابط عمومی دانشگاه تهران

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7