کد خبر: 6971| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۱۲ آبان سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۲:۵۷:۰ | تعداد بازدید: ۲۹۷۰

دکتر طیبی در نشست مدیران اجرایی ایسپا با اشاره به اعتماد مردم به جهاددانشگاهی، گفت: مردم با یک واسطه که ایسپا باشد، می‌توانند نظرات خود را به مسوولان منتقل کنند؛ نظرسنجی سبب می‌شود، مسوولان تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر نیز از نظر‌های واقعی مردم مطلع شوند.
پنجمین نشست مدیران اجرایی شعب استانی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) امروز (۱۲ آبان‌ماه) با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، دکتر عماد افروغ جامعه‌شناس و استاد دانشگاه و دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.
در ابتدای این نشست، دکتر طیبی رییس جهاددانشگاهی با بیان این‌که اهمیت نظرسنجی در مراحل تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری و اجرا در هر کشوری بسیار مهم است، اظهار کرد: در اینجا اهمیت مراکزی مانند ایسپا بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه مردم با یک واسطه که ایسپا باشد، می‌توانند نظرات خود را به مسئولان منتقل کنند؛ نظرسنجی سبب می‌شود، مسوولان تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر نیز از نظر‌های واقعی مردم مطلع شوند.
وی با اشاره به اهمیت نظرسنجی در انتخابات‌ مختلف، گفت: در این سال‌ها، با توجه به به‌کارگیری روش علمی و اعتمادی که به جهاددانشگاهی وجود داشت، مردم نظر‌های واقعی خود را اعلام کردند و مجموعه نظرسنجی‌هایی که ایسپا انجام داد، درصد خطای بسیار کمی داشت.
رییس جهاددانشگاهی با تاکید بر اهمیت مسئولیت اجتماعی سازمان‌های نظرسنجی، تصریح کرد: مرکزی مانند ایسپا نباید در انتظار سفارش کار بماند؛ گاهی اوقات کاری انجام می‌شود و درآمد نیز کم است؛ اگر به‌موقع نظرسنجی انجام نشود و نتایج آن را به مسوولان ارائه ندهیم، ممکن است خسارت سنگینی برای جامعه در پی داشته باشد.
دکتر طیبی ادامه داد: گاهی اوقات تصمیماتی گرفته می‌شود که مبنای کارشناسی و نظرات علمی درستی ندارند و اگر هم کار کارشناسی انجام‌شده با دقت لازم صورت نگرفته است؛ بنابراین اگر راه غلطی طی شده باشد، مراکز نظرسنجی نباید در انتظار قرارداد باقی بمانند، بلکه با انجام به‌موقع نظرسنجی این راه غلط را به مسئولان معرفی و از نتایج خسارت‌بار آن جلوگیری کنند؛ این همان مسئولیت و رسالت اجتماعی است که مراکز نظرسنجی باید داشته باشند.
وی با بیان اینکه تأسیس ایسپا در جهاددانشگاهی در کنار بسیاری از فعالیت‌ها و الگوسازی‌های انجام‌شده در این نهاد، کار بسیار درستی بوده است، گفت: نظرسنجی‌های انجام‌شده توسط این مرکز، نظرسنجی‌های دقیقی بوده و خوشبختانه نتایج آن‌هم صحیح بوده است.
رییس جهاددانشگاهی با اشاره به اهمیت مراکز استانی ایسپا، گفت: این مراکز بهترین بازو‌های واحد‌های جهاددانشگاهی در استان‌ها هستند. ایسپا، ایسنا و ایکنا، مجموعه‌هایی هستند که هر استانی به آن‌ها نیاز دارد، چراکه استقلال رأی کامل داشته و به لحاظ وظایف حاکمیتی از دولت حمایت و به بهبود عملکرد آن‌ها کمک می‌کنند. وظیفه‌ی خود را نخست تبعیت از ولایت رهبری و دوم حمایت از دولت منتخب مردم می‌دانیم؛ حمایت‌های ما باید درست و منطقی باشد و نقد‌های منصفانه هم نسبت به آن داشته باشیم.
دکتر طیبی با اشاره به انتخابات پیش‌ روی مجلس شورای اسلامی گفت: در این انتخابات باید هماهنگی کاملی بین مراکز استانی و مرکز ایسپا وجود داشته باشد؛ این توقع از ایسپا وجود دارد که طراحی نظرسنجی را به بهترین شکل و کاملا بی‌طرفانه، مستقل و علمی انجام دهد.
وی در پایان گفت: سازمان‌شدن مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، هماهنگی با قسمت‌های پژوهشی جهاددانشگاهی و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده از نیازهای مهم امروز ایسپا است.
در ادامه، دکتر هادی رفیعی رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نیز با اشاره به توانمندسازی شعب استانی این مرکز در کشور گفت: هماهنگ کردن شعب مختلف ایسپا از طریق یک سامانه‌ی جامع و به‌روز، ایجاد نرم‌افزار جامع گردآوری اطلاعات و حذف کاغذ در این فرآیند و توسعه‌ی فعالیت‌های مرکز ایسپا، از مهم‌ترین برنامه‌های این مرکز در ادامه‌ی راهمان است.
تایید نظرسنجی‌های ایسپا و اصلاح پندارهای غلط
در ادامه‌ی این مراسم، دکتر عماد افروغ جامعه‌شناس مطرح کشورمان نیز سخنرانی خود را با موضوع «واقعیت، واقعیت‌نمایی ایسپا و ضرورت تحقیقات کیفی» ارایه داد و اظهار کرد:‌ جهان واقع همین جهان مشاهدتی نیست، بلکه سه لایه‌ی واقعی، بالفعل و تجربی دارد که در مطالعات باید به آن‌‌ها نیز توجه داشت.
وی بر ضرورت توجه به جزئیات در مطالعات تحقیقی و نظرسنجی تأکید و تصریح کرد: از ساختارها نباید غافل شد. یکی از مشکلات مطرح در کشور ما این است که برای اصلاح امور فقط دست به جابجایی افراد می‌زنیم و به روابط و ساختارها توجهی نداریم.
دکتر افروغ همچنین تعمیم داده‌های فردی به محیط را نادرست خواند و گفت: ‌در عرصه دین‌داری باید پژوهش کیفی انجام شود. تعاقب دو پدیده در علیت نه شرط لازم علیت است، نه شرط کافی، علیت به سازوکارهای درونی اشیا برمی‌گردد و ارتباطی به پدیده بیرونی ندارد.
این استاد دانشگاه به فعالان عرصه نظرسنجی پیشنهاد داد تا تفاوت‌های جامعه و وحدت در عین کثرت را مدنظر قرار دهند. همچنین تأثیرات محیط را مورد توجه قرار داده و به تحلیل نتایج مطالعات خود بپردازند.
وی با تأکید بر اینکه شهود پدیدارشناختی نظرسنجی‌های ایسپا را تأیید می‌کند، اظهار کرد:‌ نظرسنجی‌های این مرکز پندارهای غلط را اصلاح می‌کند و اتصالات درونی را مورد توجه قرار می‌دهد.
مراسم تقدیر و رونمایی
در ادامه‌ی این نشست از سه شعبه‌ی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) تقدیر شد.
ترکشی از شعبه‌ی اصفهان، شهبازی از شعبه‌ی گلستان و اسلامی از شعبه‌ی یزد جزو تقدیرشدگان شعب استانی این مرکز بودند.
هم‌چنین در این مراسم از کتاب «کندوکاوهایی در باورها و نگرش‌های جامعه‌ی ایرانی (چکیده گزارش‌ها و پرسش‌نامه‌های ایسپا)» و پایگاه مستندات پژوهشی ایسپا رونمایی شد.
گفتنی است این نشست تا امروز عصر ادامه خواهد داشت و با ارایه‌ی یک کارگاه آموزشی توسط مهندس عباس عبدی و پرسش‌وپاسخ مدیران اجرایی شعب استانی مرکز ایسپا با دکتر علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی پایان می‌یابد.

منبع: روابط عمومی جهاددانشگاهی

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7