کد خبر: 6634| تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، ۱۱ مهر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۱:۳:۰ | تعداد بازدید: ۵۷۵۶

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه تمدن نوعا سبک زندگی، مناسبات اجتماعی و نظامات حاکم بر جامعه است، گفت: قوت متقین را در ثروت، قدرت و بیان آنها جستجو نکنید نقطه قوت آنها در دین است.
آیت‌الله «علی‌اکبر رشاد» در جلسه درس اخلاق با موضوع «شرح خطبه متقین» که چهارشنبه، ۱۰ مهرماه در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد،‌ گفت: خطبه متقین امیرمومنان امام علی(ع)‌ یک دستگاه سبک زندگی و شخصیت شیعه واقعی را تبیین می‌کند.
 رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه تهران افزود: سبک زندگی یک فرد در لایه‌های مختلف علم، عبادت، اندیشه، رفتار، مناسبات، حرکات و سکانات او در اجتماع بروز و ظهور می‌کند که شئون و خصوصیات شخص را نشان می‌دهد.
 آیت‌الله رشاد با بیان اینکه سبک زندگی جزو‌ فرهنگ و جوهر تمدن است که در تعابیر و اشکال مختلف تعریف می‌شود، اظهار کرد: اگر مقداری دقیق‌تر و عمیق‌تر به تمدن نگاه کنیم غالبا درباره تمدن صنعت و فناوری به ذهن خطور می‌کند در حالی که تمدن نوعا سبک زندگی، مناسبات اجتماعی و نظامات حاکم بر جامعه است.
 رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: هر گونه صنعت و فناوری در جامعه تحقق پیدا کند سبب شیوه خاصی از زندگی می‌شود، امروز بسیار روشن است که غربی ها به ویژه آمریکا می‌خواهند سبک زندگی خود را به تمام دنیا تحمیل کنند.
 وی افزود: کشورهای غربی به شدت امتناع دارند که ملت‌های دیگر از صنعت و فناوری آنها استفاده کنند حتی اگر کشوری خود به فناوری دست یابد به لطایف الحیل سعی می‌کنند آنها را سرکوب و تا حد جنگ تهدید ‌کنند کما اینکه درباره انرژی هسته‌ای کشورمان شاهد این ممانعت آنها بودیم.
 آیت‌الله رشاد با تاکید بر اینکه جوهر تمدن، سبک زندگی است که به یک معنا برآیند و نماد دین هم است، ابراز کرد: از جمله نمودهای متقین قوت آنها در دینداری است؛ هر انسان و موجودی نقطه قوتی دارد قوت متقین را در ثروت، قدرت، بیان آنها جستجو نکنید نقطه قوت آنها در دین است، آنها بین دین هر امر دیگری دین را انتخاب می‌کنند. متقین هیچ چیزی را با دین خود عوض نمی‌کنند.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه بیان کرد: متقین بر اساس دوراندیشی، نرم‌خو، خوشخو و آرام هستند و دیگران را آزار و اذیت نمی‌کنند، رفتار آنها بر مدارا با مردم استوار است، ایمان آنها در یقین ریشه دارد و بر اساس معرفت است، برخی امروز ایمان را بر اساس عواطف و احساسات دینی تعریف می‌کنند در حالی که دین بر مبنای معرفت و حقیقت است.
وی اضافه کرد: جریانی به وجود آمده که خدا را همان زیبایی، کمالات و خیرات و خوشی‌های این دنیا تعریف می‌کند آنها خدا و دین را یک واقعیت در بیرون محسوب نمی‌کنند و می‌گویند لازم نیست که دین را با واقعیات به اثبات برسانید؛ در حالی که ایمان حقیقی باید ریشه در یقین، معرفت و برهان داشته باشد، ایمان متقین ریشه در احساس ندارد.
آیت‌الله رشاد در پایان خاطرنشان کرد: طبع بشر به امور و شئونی کشش دارد، علامت دیگر متقین این است که به سوی علم کشش دارند، البته نمی‌شود گفت که هر کس به سوی علم کشش دارد پس او متقی است اما می‌توان گفت که متقین به طور قطع به سوی علم کشش دارند.

منبع:خبرگزاری شبستان

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7