کد خبر: 5206| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۳ شهریور سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۲:۱۸:۰ | تعداد بازدید: ۴۰۵۱

دکتر سعید نمکی با حضور در برنامه نگاه یک سیما، درباره طرح تشکیل پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان افزود: در ۲۵ خرداد امسال برای تشکیل پرونده الکترونیک سلامت،خدمت رییس جمهور اعلام آمادگی کردیم و در اوایل تیر، این طرح کلید خورد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اجرای این طرح برای نظام سلامت و برای اجرایی شدن پزشک خانواده بسیار اهمیت دارد، ادامه داد: با بارگذاری سامانه‌ای در تلفن همراه، هر شهروند ایرانی می‌تواند از طریق تلفن همراه خود به پرونده الکترونیک سلامت خود ورود کند و با رعایت محرمانه و طبقه بندی بودن، این اطلاعات با اذن صاحب پرونده قابل دسترسی برای عموم مردم خواهد بود.
دکتر نمکی افزود:کارت سلامت برای شهروندان مبتنی بر کد ملی و شناسه پرونده الکترونیک است که افراد می‌توانند با این کارت به همه جا مراجعه و از این سامانه استفاده کنند و سعی می‌کنیم کارت سلامت را میان حداقل ۷۵ میلیون ایرانی توزیع کنیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در رابطه با مراکز دولتی قسمت عمده‌ای از خدمات را از طریق نظام دولتی به مردم ارائه می‌دهیم به ویژه افرادی که تحت پوشش بیمه سلامت و تأمین اجتماعی هستند و با هماهنگی نزدیک و منسجم که میان وزارت بهداشت، سازمان سلامت و سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد، همه این مراکز تحت پوشش قرار گرفتند.
عضو ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: نقصانی در پیوستن بخش خصوصی داشتیم که تا اواخر شهریور، همه بخش خصوصی هم تحت پوشش این سامانه قرار خواهند گرفت و در آینده نزدیک به جز عبور از این دریچه، راهی برای گرفتن خدمات در نظام سلامت نخواهد بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره طرح تحول سلامت گفت: این طرح یکی از طرح‌های بسیار کاربردی دولت بوده است و در تلاشیم درصد پرداخت از جیب را برای مردم، پایین‌تر بیاوریم.

وی افزود: ضریب دریافت حقوق پزشکان در مناطق محروم را افزایش دادیم تا مدت ماندگاری آن‌ها را در این مناطق افزایش دهیم.
وزیر بهداشت  با بیان این که از بیماران خاص و صعب العلاج حمایت می‌کنیم، ادامه داد: توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت را در دستور کار داریم، اما اولویت تکمیل طرح‌ها را بر ۴۰ بیمارستان نیمه تمام با ۶ هزار تخت بیمارستانی مناطق محروم و کم برخوردار اختصاص داده ایم که تا پایان امسال به انجام می‌رسد.
وی با بیان اینکه ۱۰۰ اورژانس، حدود ۱۴۰ کلینیک در این مناطق در حال تکمیل است، اضافه کرد: حدود ۶۰۰ طرح بهداشتی را اعم از خانه بهداشت و زیستگاه پزشکان هم در دست اقدام داریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا پایان امسال حدود ۷۰ درصد از کشور زیر پوشش سامانه ارجاع قرار می‌گیرد و تا نیمه نخست سال ۱۳۹۹ کل کشور زیر پوشش این این سامانه می‌رود.
دکتر نمکی با اشاره به اینکه طرح بسیج ملی کنترل فشار خون از اولویت‌های پیشگیری است، افزود: تقدم پیشگیری بر درمان و تقدم درمان سرپایی بر درمان بستری از برنامه‌های ماست.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار‌ها در سال ۱۳۹۶، سیصد و هشتاد هزار مرگ داشتیم که از این تعداد ۳۱۳ هزار مرگ به علت بیماری‌های غیر واگیر بود و ۹۷ هزار مرگ هم به علت بیماری پرفشاری خون و موارد مرتبط با فشار خون بالا مانند سکته‌های قلبی و مغزی و نارسایی کلیوی بود.
دکتر نمکی افزود: به همین علت، طرح ملی فشار خون را در سطح بسیج ملی با همکاری سازمان‌های مختلف و مردم نهاد و رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی در سراسر کشور اجرا کردیم.
وی به هزینه پایین اجرای این طرح اشاره و اضافه کرد: کل هزینه این طرح کمتر از هزینه ۵ تخت بیمارستانی بود.
دکتر نمکی با بیان اینکه حداقل ۴۰ درصد مبتلایان به فشار خون بالا از این موضوع مطلع نبودند، گفت: قرار بود حداقل ۵۰ درصد جمعیت ۳۰ تا ۷۰ ساله که ۴۰ میلیون نفر بودند بررسی شوند، اما به جای ۲۰ میلیون جمعیت هدف، موفق شدیم فشار خون حدود ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را کنترل کنیم.
وی افزود: در میان آن‌ها ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را پیدا کردیم که از فشار خون بالای خود خبر نداشتند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی گفت: حدود ۱۵ میلیون نفر در کشور به فشار خون بالا مبتلا هستند ضمن اینکه ۱۰ میلیون نفر در مرز عبور از خط قرمز به سمت فشار خون بالا هستند.
دکتر نمکی افزود: ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مورد جدید علاوه بر جمعیت قبلی پیدا کردیم که اگر به موقع از آن‌ها مراقبت کنیم به طور قطع در آینده می‌توانند زندگی عادی خود را داشته باشند.
وی ادامه داد: آن‌ها باید رژیم غذایی کم نمک و یا بی نمک داشته باشند و به این افراد پیغام رسانی می‌شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین گفت: با ثبت منحنی رشد کودکان، ترویج تغذیه با شیر مادر، واکسیناسیون و مایع درمانی خوراکی توانستیم مرگ و میرکودکان، زنان و گروه‌های آسیب پذیر را از تعداد ۱۲۰ در هزار تولد زنده، به یک دهم آن کاهش دهیم.
دکتر نمکی با اشاره به اینکه کنترل بیماری‌های غیر واگیر نیازمند مشارکت بین بخشی بزرگی است، افزود: وزارت بهداشت به تنهایی از پس آن برنمی آید، چون بسیاری از آموزش‌ها برای ورزش و تغذیه درست باید در مدارس، آموزش داده شود و تغییر رفتار باید از آنجا آغاز شود.
وی اضافه کرد: سال گذشته با یک هفته آموزش، ۲۷ درصد از حوادث چهارشنبه سوری کم شد و طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» هم اجرا خواهد شد.
دکتر نمکی گفت: ۳ هزار گروه برای نظارت بر مواد غذایی در کل کشور داریم و امکانات لازم را برای این منظور دارند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: اکنون ۹۷ درصد از دارو‌های مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و حدود ۳ درصد را وارد می‌کنیم.
وی ادامه داد: بر اساس آمارها، پارسال ۹۷ درصد دارو‌های تولید داخل ۵۵۰ میلیون دلار و ۳ درصد وارداتی بیش از یک و سه دهم میلیارد دلار ارزبری داشت و اگر صنعت تولید دارو در داخل کشور از بین برود بیش از ۴۰ میلیارد دلار به واردات دارو نیاز خواهیم داشت به همین علت باید از تولیدات داخل حمایت کنیم و دارویی که مشابه تولید داخلی دارد نباید وارد شود.
دکتر نمکی افزود: اکنون در هیچ داروی اساسی به جز حدود ۲۰ قلم دارو در کشور کمبود نداریم.
وی درباره قرارگاه تأمین دارو و تجهیزات پزشکی گفت: در شرایط جنگ اقتصادی با شیوه‌های معمولی نمی‌شود مشکلات را حل کرد به همین علت به شیوه جهادی و قرارگاهی روی آوردیم و شخصاً نظارت می‌کنم.
دکتر نمکی با اشاره به اینکه عادت‌های غذایی در کشورمان باید اصلاح شود تصریح کرد: در کشور ما مصرف نمک بیش از دو برابر متوسط جهانی است یعنی روزانه ۱۱ گرم که این رقم در جهان ۵ گرم است و  کاهش ۳۰ درصدی مصرف نمک از برنامه‌های وزارت بهداشت است.
وزیر بهداشت اضافه کرد: هر ماده غذایی که مُهر سازمان غذا و دارو بر روی آن باشد سالم است.
دکتر نمکی درباره دستگیری و پرونده برخی متخلفان ارزی گفت: در سازمان غذا و دارو برخی‌ها از امکانات ویژه استفاده می‌کردند و کارمندانی به برخی از واردکنندگان یا تولیدکنندگان، خدمات خاص ارائه می‌کردند. برخی ارز دولتی برای تجهیزات پزشکی گرفته بودند، اما با نرخ آزاد فروختند. همه آن‌ها به مراجع قضایی معرفی شدند.
وی افزود: در دو هفته گذشته پنج مورد جدید را به مراجع قضایی معرفی کردیم و پس از صدور رأی به اطلاع مردم می‌رسانیم ضمن اینکه رسیدگی به دیگر تخلفات ادامه دارد.
دکتر نمکی درباره توافقنامه ایران و سوئیس در تأمین دارو هم گفت: این توافقنامه برای حمایت دارویی از کشورمان است، اما امریکایی‌ها فشار می‌آورند تا خدمات لازم به کشورمان ارائه نشود.
وی افزود: ۶۷ درصد از نیاز مواد اولیه دارویی را با تولیدکنندگان داخلی تأمین می‌کنیم که فقط حدود ۱۳۰ میلیون دلار ارزبری دارد و در دو سال آینده، نیاز کشور به واردات دارو، کمتر از یک درصد می‌شود.
وزیر بهداشت،  درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ادعای امریکایی‌ها مبنی بر اینکه بخش دارو و غذا را تحریم نکرده اند دروغ است، گفت: در سخت‌ترین شرایط و با پیچیده‌ترین روش ها، دارو، تجهیزات پزشکی و مواد اولیه را وارد کشور می‌کنیم. در این راستا همه نقل و انتقالات بانکی ما دچار اشکال است و همه مسیر‌ها را تقریباً قفل کردند و با این کار جنایت علیه بشریت را مرتکب شده اند.
وی ادامه داد: در سیلاب بهار امسال، امریکایی‌ها اجازه ندادند حتی یک سنت توسط ایرانیان خارج از کشور به کشورمان حواله شود و این دوره را با عزت و سربلندی پشت سر خواهیم گذاشت.
وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که با مافیای دارو چه برخوردی می‌شود؟ گفت: اصالتی برای آن‌ها قائل نیستم و با شفافیتی که در درون سازمان غذا و دارو و کمیسیون‌ها ایجاد می‌کنیم مشکلات بیرونی هم برطرف می‌شود.
دکتر نمکی افزود: شریف‌ترین داروسازان را در داخل کشور داریم و در مبارزه با فساد در حال رسیدن به وحدت ملی هستیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نقش مهم مالیات در شرایط تحریم گفت: فرار مالیاتی فقط مختص جامعه پزشکی نیست. درصد عمده‌ای از جامعه پزشکی که در بیمارستان‌های دولتی کار می‌کنند در آخر ماه مالیات بر درآمد آن‌ها را به حساب دولت واریز می‌کنیم و هم از سهم آن‌ها برمی داریم و برای بقیه موارد توزیع می‌کنیم.
وی گفت: با کمک انجمن‌های علمی و سازمان نظام پزشکی با متخلفان برخورد می‌کنیم و از حق مردم کوتاه نمی‌آییم.
دکتر نمکی افزود: در بحث استفاده از کارتخوان‌های بانکی هم با توجه به مصوبه قانونی باید تمکین کنند و در اجرای قانون همکاری می‌کنیم.
وزیر بهداشت درباره ظرفیت پذیرش مشاغل پزشکی هم گفت: سالانه ۷ هزار فارغ التحصیل رشته پزشکی داریم که از این تعداد بیش از ۶ هزار فارغ التحصیل اعم از طبیب عمومی و متخصص آماده کار هستند.
دکتر نمکی افزود: از سال ۹۳، 30 درصد ظرفیت ویژه برای مناطق محروم گرفتیم که متعهد هستند سه برابر زمان تحصیل در آنجا کار کنند و از سال ۹۹ فارغ التحصیل می‌شوند. برآورد ما این است حداکثر تا سه سال آینده کمبود پزشک حتی در مناطق محروم نخواهیم داشت.
دکتر نمکی با بیان این که اگر تعداد پزشک از تعداد مورد نیاز بالاتر برود جمعیت بیکار متوقعی را ایجاد می‌کنیم ادامه داد: تربیت پزشک در کشورمان برای پنج سال آینده شاید بیشتر از نیاز کشور شود. زیرساخت‌های کشور برای تربیت پزشک هم برای همین میزان فعلی وجود دارد. هر دانشجوی پزشکی حداقل یک تخت نیاز دارد لذا کمیت نباید کیفیت را زیر سؤال ببرد.
وزیر بهداشت در پایان درباره پذیرفته شدگان آزمون‌های استخدامی هم گفت: مجوز‌های لازم را از سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه برای حدود ۱۰ هزار نفر گرفتیم و در مرحله دیگر هم در حال اخذ مجوز برای ۱۰ هزار نفر هستیم و بقیه را هم فراخوان خواهیم داد.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7