کد خبر: 5189| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۲ شهریور سال ۱۳۹۸ | ساعت ۲۱:۳۹:۰ | تعداد بازدید: ۳۷۹۰

رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: علوم انسانی در جامعه ما باید به گونه‌ای باشد که مردم با آن احساس بیگانگی نکنند و باید با دیگر کشورهای اسلامی همکاری و همفکری داشته باشیم
دکتر علی‌اکبر ولایتی در نخستین همایش توانمندسازی اساتید حوزه علوم انسانی و هنر که با حضور مسئولان هیئت‌های اندیشه‌ورز در سالن کتابخانه دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، گفت: امید ما برای آینده دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه علوم انسانی به اساتید حاضر در این جمع ارزشمند است و امیدواریم بتوانیم در این مسیر فعالیت‌های اثرگذار و ماندگاری را شاهد باشیم.
رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: علوم انسانی به‌عنوان یکی از بخش‌های آموزش عالی آن‌گونه که باید مورد توجه قرار گیرد به آن پرداخته نشده و در این جهت بومی‌سازی، به‌ویژه در مسائلی که به مسلمانان و یا ایرانیان اختصاص دارد یکی از مهم‌ترین انتظارات است و علوم انسانی تقلیدی، دستاورد و کاربردی ندارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این‌که یک جامعه‌شناس آمریکایی برای ما جامعه‌شناسی را تبیین کند و نظریه‌های او تدریس شود، امتیاز نیست.
وی با بیان این‌که بخشی از علوم انسانی که در غرب شکل گرفته برای ما مفید فایده نیست، گفت: گاهی برخی از این علوم با قصد و غرض موضوعاتی را مطرح می‌کنند که بدون کاربرد است و بنابراین اگر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما به منابع علمی دیگری در فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی اتصال نداشته باشند، تبدیل به فارغ‌التحصیلان تابع غرب می‌شوند.
رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: علوم انسانی در جامعه ما باید به گونه‌ای باشد که مردم با آن احساس بیگانگی نکنند و باید با دیگر کشورهای اسلامی همکاری و همفکری داشته باشیم، همان‌طور که دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد شعبه‌های بین‌المللی در لبنان، افغانستان، عراق، سوریه، آذربایجان و‌... به دنبال تقویت اشتراکات فرهنگی است تا بتواند از نقاط مختلف جهان یک جمع نخبگان مسلمان را گرد هم آورد.
دکتر ولایتی با بیان این‌که برای تحقق این هدف باید ابتدا مبانی فرهنگ اسلامی و ایرانی را شناخته و سپس آن‌ها را تبلیغ و ترویج کنیم، گفت: در گذشته فرهنگ مرزی بین مسلمانان وجود نداشت و از اقصای چین تا اقصای اروپا و اندلس دانشمندان با هم تبادل فکر داشتند و اگر به لحاظ سیاسی مرزبندی‌هایی وجود داشت، به لحاظ فرهنگی هیچ مرزی بین دانشمندان و نخبگان نبود.
وی اظهار کرد: یکی از اقدامات خوبی که در دوره اندلس انجام می‌شد این بود که متولیان کتابخانه‌ها و دانشمندان حداقل سالی یک‌بار به مشرق می‌آمدند و کتب جدید را به اندلس می‌بردند و برای آن شرح و حاشیه می‌نوشتند. اکنون نیز یکی از واجبات در حوزه علوم انسانی و دینی این است که به شبهاتی که ایجاد می‌شود، پاسخ دهند و اگر دانشگاه نتواند در این حوزه با کار علمی و مستند اقدام کند، بیگانگان و دیگران در مبانی اعتقادی، شبهه ایجاد می‌کند.
دکتر ولایتی با اشاره به تلاش‌های علمی، عقیدتی، سیاسی و فرهنگی اهل بیت (ع) در طول تاریخ خاطرنشان کرد: از زمان پیامبر حرکت‌های مختلفی شکل گرفت تا مسلمانان راه را گم نکنند، و باید در حوزه علوم انسانی و اسلامی در این موضوعات تحقیق و ارایه مطلب و تولید منابع نمود که نقش اساتید علوم انسانی و هنر برای گام نهادن مؤثر در این مسیر بسیار مهم و قابل توجه است.
منبع:آنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7