کد خبر: 4907| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۷ مرداد سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۳:۴:۰ | تعداد بازدید: ۷۸۸۴

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: مسیر رسیدن به تمدن نوین اسلامی برای طلوع خورشید ولایت عظمی، بیانیه گام دوم است.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور در دومین اجلاسیه بین‌المللی فعالان مهدوی در مشهدمقدس که با محوریت تمدن نوین اسلامی برای طلوع خورشید ولایت عظمی برگزار شد، به بیانیه گام دوم به‌عنوان نقشه راه در این خصوص اشاره نمود.
وی به ماموریت حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی بر مبنای سخنان بزرگان دین و آنچه بنیان‌گذار انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: اگر ما به شرایط دوران ظهور و زمینه‌ها و بسترهایی که در جهان حاکم است و وعده داده شده که محقق می‌شود و اتفاق می‌افتد توجه کنیم و مقایسه‌ای داشته باشیم با آنچه امروز در دنیا موجود است و نیز آنچه از طرف پیشوا و رهبر و علمدار جریان ظهور در دوره معاصر مقام معظم رهبری مشخص شده، به نتایج قابل توجهی می‌رسیم.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: برخی از شرایطی که در عالم حاکم است و در آن شرایط انتظار ظهور و فرج بالاتر می‌رود و عالم محیا برای آن اتفاق بزرگ می‌شود، از لسان شریف نبوی(صلوات‌الله علیه و آله) و اهل‌البیت(علیهم‌السلام) اشاره شده است. آن نظامی که بر عالم حاکم خواهد بود از نظر اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و ارزش‌های دینی با آنچه امروز در عالم حاکم است نسبتی وارونه دارد؛ فساد اخلاقی و انحرافات جنسی به حد نهایت خودش رسیده، فساد مالی و مجموعاً ظلم حاکم بر همه مناسبات و عالمگیر شده است که نهایتاً به خروج قواعد از مسیر صلاح منجر شده است.
رستمی ادامه داد: حدیث نبوی مشهوری است که در آن بعثت پیامبر خاتم(ص) را به دلیل بشارت و انذار می‌داند و اشاره می‌کند در این راه جوانان با ایشان هم پیمان شدند و پیران و بزرگان و امثال آن‌ها در جامعه با این هدف مخالفت کردند. پس در باب تمدن‌سازی بر مبنای اندیشه اسلامی نیز طبیعی است که هر بار اصلی تحول بر دوش جوانان باشد. مثل نهضت‌نبوی، مثل نهضت‌علوی، مثل نهضت انقلاب اسلامی و در نهایت نهضت جهانی ظهور انشاءالله. دلیل آن هم جریان خیرخواهی حاکم بر جامعه جوان هست، البته در فهم این روایت ممکن است جوانی به‌طور عام از مفهوم ترجمه شود، چون سن خاصی قائل به جوانی نیست، کما اینکه در بیانیه گام دوم نیز مقام معظم رهبری، بر خلاف تعاریف متداول جمعیت‌شناختی بخشی از میان‌سالی را جوانی تعریف می‌کنند، آنجا که ظرفیت جوان کشور را غریب به جمعیت ۲۵ تا ۴۰ ساله می‌دانند.
وی افزود: مقام معظم رهبری با توسعه مفهوم جوانی نسل، سن منتهی به ۴۰ سالگی را نسل جوان می‌دانند، به همان تعبیری که حضرت نبی(ص) نیز در روایت اشاره داشته‌اند. به همین دلیل نیز حضرت ابراهیم(ع) فطار نامیده شدند. در واقع روح و روحیه بی‌تعلقی، آرمان‌خواهی، آمادگی برای هزینه‌کردن، پرتحرک بودن و دلبسته و متعلق به دنیا نبودن. این‌ها صرف ویژگی‌های جوانی نیست و در هرکس چنین ویژگی‌هایی یافت شود جوان خطاب می‌شود.
رستمی متذکر شد: در این نشست نیز همه اندیشمندان در حال گفت‌وگو پیرامون تمدن‌سازی نوین اسلامی هستند و میهمانان ارجمند این مجلس از اقصی نقاط جهان اسلام در این خصوص نظرات خود را بیان نمودند. بنده رهیافت نیل به این مهم و تبیین ظهور را در بیانیه گام دوم می‌دانم که مسئولیت بر عهده جوانان است و  چهل سال آینده در این مسیر خواهد بود. در چهل سال گذشته با بیرون کردن نظام امپریالیستی از کشور، نظام اسلامی تأسیس شد و در مسیر تأسیس دولت اسلامی هستیم تا پس از آن جامعه اسلامی بنیان شود و نهایتاً تمدن اسلامی محقق آید.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها همچنین افزود: مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۲ ویژگی‌هایی از این تمدن نوین را برشمردند که آرایش ظاهری این تمدن حکومتی مردمی است و قوانین آن برگرفته از قرآن، اجتهاد و پاسخگویی به‌هنگام به نیازهای نوع بشر و پرهیز از تحجر، ارتجاع، بدعت و التقاط است تا رفاه، ثروت عمومی، اجرای عدالت و... به‌وجود آید و گسترش اخلاق انسانی، دفاع از مظلومان عالم و تلاش و کار نهادینه گردد. اینها ویژگی‌های آن جامعه و تمدن است که بنیانگذار جمهوری اسلامی، مقام معظم رهبری و بلکه بالاتر از آن، اولیای الهی ما را به آن دعوت کردنده‌اند و مسیر ۳۰ساله رهبری مقام معظم رهبری و چهل ساله انقلاب اسلامی در این مسیر بوده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۵ مقام معظم رهبری در جمع نخبگان علمی جوان از جمله المپیادی‌ها، دانشمندان، پژوهشگران و مخترعان اشاره فرموده‌اند که شما جوانان باید نسلی به‌وجود بیاورید؛ شجاع، متدین، مبتکر، خودباور، پیشگام، غیور و غیرت‌مند که البته خیلی از اینها را داریم، اما کلیت تربیت نسل باید به این سمت و سو باشد؛ این راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی است. طبیعتاً نظام‌سازی جزء ضرورت‌های ساخت تمدن است و انقلاب اسلامی تواناست و می‌تواند موانع را در مسیر تمدن‌سازی از سر راه بردارد و تمدن برجسته متعالی و باشکوه اسلامی را جلوی چشم همه دنیا قرار دهد که در این خصوص در کشورهای منطقه اعم از لبنان، یمن و امثال این‌ها که میهمانانی از آن کشورها در این مجلس به ایراد سخن پرداختند تحرکاتی مرتبط با بنیان تمدن نوین اسلامی آغاز شده و انشاءالله به دست جوانان و با همت آن‌ها به سرمنزل و مقصود خود خواهد رسید تا تمهید ظهور خورشید ولایت عظمی باشد و ملت ایران و مجموعه کسانی که با این ملت در جبهه مقاومت اسلامی همراه شدند، جهان را آماده ظهور نمایند.
منبع: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7