کد خبر: 5319| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۱۳ شهریور سال ۱۳۹۸ | ساعت ۸:۳۶:۰ | تعداد بازدید: ۶۶۳۲

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر در مورد فضای مجازی جدی فکر نکنیم در دهه آینده حذف هویت ملی و سازمانی را خواهیم داشت، اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرایط جدید نزدیک‌تر نشود فلسفه‌های کارکردی خود را در دهه آینده از دست می‌دهد، بنابراین معاونان و مشاوران این وزارتخانه باید از همه توان خود در این جهت استفاده کنند.
جلسه شورای معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان اهمیت فضای مجازی در عصر جدید با حضور معاونین و مدیران استانی(به صورت ویدئو کنفرانس) این وزارتخانه برگزار شد.
در این جلسه سید ابوالحسن فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور به عنوان میهمان مطالبی را در خصوص اهمیت فضای مجازی در عصر جدید و نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این عرصه ارائه کرد.
سید عباس صالحی در این جلسه با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال ساماندهی شبکه‌های درونی، ملی و صنفی است، اظهار داشت: مراودات با مرکز ملی فضای مجازی و شورای عالی فضای مجازی باید در چندین سطح ارتقا پیدا کند، ابتدا حوزه اطلاعات، گزارش‌ها و تحلیل‌ها است، به این معنا که عملا جلساتی به شکل امروز به صورت مداوم برپا نمی‌شود، ما در مقام سیاست‌گذاری نیستیم اما هر اندازه در برنامه‌ریزی‌ها و کلان پروژه‌ها در قالب فرهنگ، رسانه و دین در فضای اطلاعات، گزارش‌ها و تحلیل‌ها روزآمدتر باشیم قدری کار سرعت پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: این اطلاعات و گزارشات کمک می‌کند همکاران ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ذی‌نفعان حوزه فرهنگ، هنر و رسانه و مجموعه‌ای که در حوزه فضای مجازی با کارشناسان در ارتباط هستند به بحث و گفت‌وگو بپردازند، گفت‌وگوهای پیوسته در این سه ضلع کمک می‌کند در ارتباط با تحلیل‌ها درست‌تر و برنامه‌های محکم‌تر و قابل اتکا‌تری را ارائه کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: البته در این بخش همکاران ما در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات فعالیت می‌کنند اما باید در این بخش فضای مجازی را جدی‌تر بگیریم و اجزا و اعماق و همچنین پیامدهای این فضا را در جامعه با قوت و سرعت بیشتری پیگیری کنیم.
صالحی یادآور شد: مشاوره‌هایی که مرکز ملی فضای مجازی تا به امروز ارائه کرده موثر بوده اما در مورد برخی حوزه‌ها باید از مشورت‌ها و برنامه‌های راهبردی مرکز ملی فضای مجازی استفاده بیشتری کنیم.
وی افزود: در روند تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری کلان نیز باید ردپای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فضای مجازی پررنگ‌تر شود، ما به اندازه‌ای که در این حوزه تلاش می‌کنیم انتظارات خود را بالا می‌بریم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان وزارت پیشران در حوزه فرهنگ تخصصی و بخش عمده‌ای از فرهنگ عمومی باید ردپاهای روشن‌تری پیدا کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با حرکتی که در فضای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب فضای مجازی شروع شده نیاز است که برخی دستگاه‌ها به کمک این وزارتخانه بیایند، سازمان امور اداری استخدامی و سازمان برنامه و بودجه و همچنین مجموعه‌هایی که به نحوی نگاه‎شان با این نگاه همگراتر باشد و زمان ما را برای انجام این اتفاقات کوتاه‌تر کنند باید به کمک ما بیایند. با جایگاهی که شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی دارد می‌توان سرعت بیشتری به همکاری بین سازمان‌ها داد.
صالحی بیان کرد: اگر در مورد فضای مجازی جدی فکر نکنیم در دهه آینده حذف هویت ملی و سازمانی را خواهیم داشت، اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شرایط جدید خود را نزدیک‌تر نکند فلسفه‌های کارکردی خود را در دهه آینده از دست می‌دهد، اگر چنین نگاهی در سطح هویت ملی و سازمانی برقرار باشد معاونان و مدیران این وزارتخانه این مساله را باید مساله اصلی خود بدانند و از مشاوران بیشتری استفاده کنند تا بدانند چگونه خودشان را به این فضا نزدیک‌تر کنند.
وی خاطرنشان کرد: اگر معاونان و مدیران فاصله شناختی یا کارکردی با این حوزه دارند این فاصله را باید کمتر کنند، به نظر می‌آید جلسه امروز مجموعه شورای معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک مقطع فراموش‌نشدنی است که اگر در آن تاخیر بیاندازیم این تاخیر می‌تواند به بهای نابود شدن باشد، البته از طرفی دیگر این جلسه یک فرصت ملی و سازمانی نیز تلقی می‌شود. در فضای صنعتی از آنجایی که مدل کار سخت‌افزای بود تاخیر زمانی را می‌توانستیم به سرعت جبران کنیم اما این فضا چون قدرت دانش و اطلاعات است تاخیر را با سرعت کمتری می‌توان جبران کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: اگر در این مقطع زمانی ما توانایی‌های خود را ارائه کنیم حتما در ارتقای سطح سازمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاثیر بسزایی خواهد داشت، به نظر می‌آید این یک لحظه خاص برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و اگر از این فرصت استفاده کنیم یک مقطع جدیدی از حیات و پویایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تاثیرگذرای آن در حوزه فرهنگ را شاهد خواهیم بود.
 
یکی از خصایص ذاتی فضای مجازی همگرایی است
در ادامه این جلسه سید ابوالحسن فیروزآبادی با اشاره اینکه باید مردم را در مقابل موجی که از غرب‌زدگی وارد کشور شده است توجیه کنیم، گفت: امروز نباید در مقابل موج اینستاگرام، تلگرام، توئیتر و ... تسلیم شد، البته راه حل این موضوع فیلتر کردن نیست ولی تسلیم هم نباید شد، خوشبختانه در پلتفورم‌ها و اپلیکیشن‌ها جواب گرفته‌ایم و در حوزه اقتصادی هیچ کشوری در اطراف ما این امکان را ندارد.
فیروزآبادی تصریح کرد: یکی از خصایص ذاتی فضای مجازی همگرایی است، در واقع جهانی شدن فضای حقیقی در ظهور فضای مجازی تبلور پیدا کرده است.
وی ادامه داد: کشور ما جوانان با استعداد دارد و در عین حال قائل به استقلال است و از این رو نمی‌گذارد آمریکا هر غلطی که دلش می‌خواهد بکند، اما اینکه در تلگرام موفق نیستیم به این خاطر است که بحث رسانه را در کشور حل نمی‌کنیم، اگر رسانه در کشور حل شود ظرف کمتر از شش ماه تلگرام داخلی را در کشور خواهیم داشت، اما وقتی به سمت ساخت تلگرام داخلی حرکت می‌کنیم این موج در افکار عمومی ایجاد می‌شود که این نرم افزار توسط چه جناحی ساخته می‌شود و وقتی چنین اتفاقی رخ‌ می‌دهد در نهایت نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با بیان اینکه رسانه یک سکوی مهم است، خاطرنشان کرد: اگر امروز در کشور چندین سکوی خوب فضای مجازی داشته باشیم دیگر شرکت اپل نمی‌تواند به راحتی اپلیکیشن‌های ما را حذف کند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این نگاه در حوزه فرهنگی باید بازیگران جدید را به رسمیت بشناسد و ارتباط خود را شبکه‌ای کرده و نهایتا قدرت اجتماعی آنها را درک کند.
فیروزآبادی یادآور شد: در روابط بین‌الملل در عصر صنعتی معتقدند که خصلت روابط بین‌الملل آنارشیست است، یعنی دولت‌ها نسل‌پذیر نیستند و علاقه دارند کشورهای دیگر را فتح و جنگ کنند، در فضای مجازی هم شاهد خصلت آشوب‌ناکی و هم  آنارشیست هستیم، متاسفانه در مورد فضای مجازی در کشور ما فهم درستی از این فضا صورت نمی‌گیرد اما نباید از این فضا ترسید.
وی افزود: در فضای مجازی پنج لایه زیرساخت ارتباطی، فناوری، منطقی، اطلاعاتی و مردم را داریم، در هر پنج مورد ما با شکاف روبرو هستیم، برای نمونه در زیرساخت ارتباطی تنها در داخل کشور این زیرساخت وجود دارد اما در خارج از کشور چنین امکانی برای ما فراهم نیست و باید از شبکه‌های جهانی استفاده کنیم در حالی که آمریکا تمام شبکه‌های بین کشوری را دارد. در اصل در دنیا ارتباطات ما محدود به مرزهای خودمان هستیم و هیچ ماهواره و کابل مستقل با سایر کشورها نداریم.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در پایان گفت: در حوزه فناوری نیز شکاف داریم و این شکاف علمی نیست، در واقع فناوری ما تبدیل به صنعت نشده و این شکاف موجود است، وقتی ما صاحب سکوی فضای مجازی باشیم فرمانده لایه اطلاعاتی هم خواهیم بود و وقتی اطلاعات جمع شود ما مردم را خواهیم داشت و مردم هم سکو را می‌خواهند چون خدمت در سکوها ارائه می‌شود. بنابراین برای اینکه در لایه شکاف کاربر و دولت و لایه اطلاعات بین داخل و خارج از کشور موفق عمل کنیم باید به سمت تولید سکوهای فضای مجازی برویم. 
 منبع:  مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7