کد خبر: 4458| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۳ تیر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۹:۵:۰ | تعداد بازدید: ۷۱۵۰

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه در بحث فرهنگی به‌شدت تحت هجمه دشمنان هستیم، گفت: برنامه ریزی ما باید در دانشگاه ها وسیع و همراه با مجاهدت باشد.

مراسم تکریم دکتر محمدرضا فراهانی و معارفه دکتر سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، در سالن جلسات دفتر وزارتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.
در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: نگاه انقلاب اسلامی و رهبران انقلاب به مقوله فرهنگ به تعبیر صریح مقام معظم رهبری همان فضای تنفس و هوایی است که نفس کشیده می‌شود. این فضا در قرآن به شاکله تعبیر شده است که تعبیر زیبایی است که فرهنگ را به شاکله جامعه شباهت داده است که در بستر زمان شکل می‌گیرد و عوامل متعددی در شکل گیری آن نقش دارند.
وی افزود: این نگاه بر خلاف نظرات لیبرالیستی که اعتقاد به رها سازی فرهنگی دارد و نگاه مارکسیستی که به یکسان سازی حاکمیتی فرهنگ تاکید دارد، است.
رستمی فرهنگ را به معنای وضعیتی دانست که در فرآیند تاثیر عوامل مختلف شکل گرفته و کسانی که در آن فرهنگ زیست می‌کنند به آن شکل می‌دهد و گفت: شاید این تعبیر برای مدیران فرهنگی زیبا باشد که رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگی، به باغبانی فرهنگی اعتقاد دارند.
وی گفت: اگر محیط فرهنگی را به باغ و گلستانی تشبیه کنیم که انتظار سایه و ثمر از آن می‌رود؛ باغبان این محیط به دنبال ثمر دهی، شکوفایی، تکثیر میوه‌ها و گل‌ها است و مراقب آفت‌هایی است که ثمرات و گیاهان در حال رشد را تحت تاثیر خود قرار ندهند. یعنی مراقب است این آفات ثمرات باغ را نخشکاند و یا از آن حقیقت و ماهیت اصلی خود منحرف نکند و یک زیست گیاهی بی‌ثمر را شکل ندهد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه اگر مدیران، باغبان این باغ باشند موارد متعددی را باید مدنظر قرار دهند، متذکر شد: ما در این مسیر مجموعه خانواده، نهاد تعلیم و تربیت، نخبگان، حاکمیت و رسانه را موثر می‌دانیم، اما بنا است حوزه‌ای که مسئولیت ما را تحت اشراف دارد را به درستی پیش ببریم و هدف‌گذاری‌های درستی که به تمهید فضای زندگی مناسب برای جوامع و مجموعه‌هایی که در اختیار ما هستند را پیش بگیریم.
وی افزود: از طرفی تعالی این فضا و به کمال رساندن این فضا را مدنظر داشته باشیم که در این مسیر عملاً یک حوزه گسترده‌ای از کارها را در مقابل خود می‌بینیم.
رستمی با بیان اینکه تعبیر باغبانی فرهنگی به مراقبت دائمی و مجاهدت اشاره دارد، ابراز داشت: اگر ذره‌ای غفلت در این باغبانی رخ دهد، موجب می‌شود که ما نتوانیم محصول زحمات طولانی مدت خود را به خوبی برداشت کنیم.
وی یادآور شد: بخش جدی فضای فرهنگی جامعه تحت تاثیر جریان پوینده و پرتپش حرکت فضای دانشگاه‌ها است، به‌خصوص دانشگاه‌های علوم پزشکی که فارغ التحصیلان آن را عوامل موثر فرهنگی در جامعه می‌دانیم. به دیگر معنا مجموعه افراد هر کدام وزنی در فضای فرهنگی و پیرامونی خود دارند، اما مجموعه‌هایی که از حوزه وزارت بهداشت و درمان فارغ التحصیل می‌شوند تاثیر گذاری فرهنگی بسیار موثرتری دارند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: فراوان می‌بینید استنادات معمولاً غیر مستند که به اشخاص شناخته شده در حوزه سلامت نسبت داده می‌شود؛ زیرا این افراد در کنار ویژگی‌های تخصصی و پزشکی خود دارای ویژگی فرهنگی هستند و می‌توانند تبدیل به ظرفیتی برای توسعه دیدگاه‌های فرهنگی شوند.
وی افزود: این ظرفیت به دلیل باوری که مردم به اثر کار آن‌ها دارند در فضای آموزش پزشکی و فارغ التحصیلان این حوزه وجود دارد؛ یعنی از یک پرستار و ماما و کارشناس بهداشتی در یک خانه بهداشت تا جراح و متخصص و داروساز در هر حوزه‌ای در این بخش به دلیل باور جدی مردم به تخصصشان، فرصت اثرگذاری فراوان‌تری را از دیگر مجموعه‌ها پیدا می‌کند که این مهم مسئولیت را در این حوزه بیشتر می‌کند.
رستمی با بیان این‌که در مسیر تعالی فرهنگی در این وزارتخانه تمامی معاونت‌ها باید به کمک معاونت فرهنگی بیایند، تصریح کرد: تمام معاونت‌های وزارت بهداشت در حیطه وظایف بسیار خطیر و ظریف معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت باید نقش‌آفرین باشند، چه بسا حوزه‌هایی مانند معاونت‌های بهداشتی و آموزشی در این مسیر مسئولیت‌های فراوانی برای تمهید مقدمات اثرگذاری فرهنگی یک‌فارغ‌التحصیل دارند و باید همکار معاونت فرهنگی و دانشجویی تلقی شوند.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب در این حوزه دغدغه فراوانی دارند که می‌فرمایند «فرهنگ چیزی است که گاهی وقت‌ها خواب را از چشمان من می‌رباید»، بنابراین این حوزه از جمله وظایف بسیار مهم وزارت بهداشت است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: در دیدارهای اخیر ماه مبارک رمضان جوانان دانشگاهی با رهبری انقلاب، ایشان از برخی اتفاقات و رویکردهای فرهنگی در دانشگاه‌ها راضی نبودند، علی‌رغم اینکه فضای کلی دانشگاه‌ها و دستاوردهای نظام در حوزه دانشگاه مورد افتخار نظام و تاکید ایشان است.
وی افزود: شما در حوزه پزشکی نشان دادید که در فضای تلاش برای رسیدن به دستاوردهای کنونی نظام در حوزه علم پزشکی چه تلاش بزرگی انجام شده است و زمانی که کارنامه نظام اسلامی و سلامت را با ۲۰ سال قبل و قبل از انقلاب مقایسه می‌کنیم، باعث افتخار است و این موفقیت را بر بالای دست می‌گیریم و این اتفاقی بوده است که در این حوزه با توفیق فراوان همراه بوده است.
رستمی با بیان اینکه تمام ارزش‌های اسلامی و ملی ما مورد هجمه دشمن است، اظهار داشت: در بحث فرهنگی به‌شدت تحت هجمه هستیم و برنامه‌ریزی فراوان و منسجمی در صف‌آرایی مقابل نظام اسلامی وجود دارد. تلاش برای ناامید کردن، گرفتن اعتماد به نفس، نفی خودباوری، سلب امید از آینده در کنار نفی حیا و نفی باورمندی به ارزش‌های دینی در جبهه مقابل در حال انجام است و برنامه ریزی ما باید وسیع و همراه با مجاهدت باشد.
وی گفت: این جامعه توانسته دفاع مقدس‌ها را در حوزه فرهنگی رقم زند و حتی در حوزه فرهنگی مهاجم بوده‌ایم و امروز گفتمان انقلاب در دنیا مخاطبین خود را دارد و به همین دلیل مورد هجمه قرار داریم، بنابراین نباید عقب‌نشینی اتفاق بیفتد و همه باید به کمک مجموعه فرهنگی بیاییم.
منبع: نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7