کد خبر: 4223| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۵:۲۴:۰ | تعداد بازدید: ۹۸۱۳

جلسه 326 شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با حضور اعضاء و ریاست دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در روز دوشنبه نهم اردیبهشت در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

جلسه 326 شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با حضور اعضاء در روز دوشنبه نهم اردیبهشت در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، این جلسه که دومین نشست اعضاء در سال جاری  محسوب می‌شد به موضوع «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و برنامه‌های دستگاه‌های آموزش عالی» اختصاص داشت.
حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی: دستگاه‌های آموزش عالی توجه ویژه‌ای به بیانیه گام دوم داشته باشند
در ابتدای جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی، نایب رئیس شورا با تأکید بر مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر گفتمان‌سازی بیانیه در سطح جامعه دانشگاهی گفت: لازم است مجموعه دستگاه‌های آموزش عالی نسبت به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.
وی افزود: به نظر می‌رسد در فرآیند تبدیل سیاست‌های کلی و دیدگاه‌های رهبران جامعه به مجموعه مقررات در دستگاه‌های متولی اجرای این سیاست‌ها، باید به دنبال راهکار بود.
اگر نکته‌ای از سوی رهبری ابراز و به قانون تبدیل شد، دستگاه‌ها خود را ملزم به اجرا می‌دانند
رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها تصریح کرد: اگر نکته‌ای از سوی مقام معظم رهبری ابراز و در یکی از مجموعه‌ها به قانون تبدیل شد، دستگاه‌ها خود را ملزم به اجرا می‌دانند؛ لکن تا زمانیکه مجموعه سیاستگذاران، فرایند تبدیل سیاست‌های کلی به قانون را انجام ندهد، هیچ تحرک و توجهی از سوی سایر دستگاه‌ها مشاهده نمی‌شود.
وی اضافه کرد: در دیداری که با معظم‌له داشتیم ایشان تأکید فرمودند: «کاری کنید که این بیانیه تبدیل به گفتمان عمومی دانشگاه‌ها شود»؛ به خصوص فصل آخر آن که همان بحث امید و توصیه پایانی است.
مخاطب اصلی و ویژه بیانیه گام دوم، جوانان هستند
حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی گفت: این یک تکلیف برای دانشگاه‌های ماست، از طرفی مخاطب اصلی و ویژه بیانیه گام دوم، جوانان هستند و از سوی دیگر فضای آموزش عالی ما فضای اصلی حضور جوانان کشور است.
وی افزود: از مجموعه جوانان کشور حدود 4 میلیون نفر در فضای آموزش عالی تنفس می‌کنند. بخش عمده فرهیختگان جوان ما جزو مدرسان و مدیران آموزش عالی‌اند و بالغ بر 14 میلیون نفر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی داریم که بخش عمده‌ای از آنان به عنوان مدرس، پژوهشگر، صنعتگر یا... به دلیل تعلقات خاطرشان همچنان با مراکز دانشگاهی در ارتباطند و هریک به نوعی متأثر و تأثیرگذار بر جامعه هستند.
دانشگاه ها باید مطالبات رهبری در بیانیه گام دوم را تبدیل به یک جریان کند
رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها تصریح کرد: در این بیانیه رهبر انقلاب مطالباتی برای چهل سال آینده نظام از کشور، مدیران و به ویژه جوانان مطرح فرموده‌اند که هیچ مجموعه‌ای مانند آموزش عالی این تراکم و تمرکز جریان جوان را ندارد و مرکزی که باید توصیه‌ها و مطالبات رهبری در بیانیه گام دوم را بپردازد و تبدیل به یک جریان جهت تحقق آنها کند، دانشگاه ها هستند.
وی افزود: دستگاه‌های آموزش عالی هنوز پاسخ مناسبی نداده اند و باید هرچه زودتر رویکرد خود را تعیین کنند.
دکتر عاملی: برای بیانیه گام دوم، در حوزه سیاستگذاری باید تقسیم کار صورت گیرد
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: بیانیه گام دوم در دستور کار ستاد نقشه جامع علمی کشور قرار گرفت لکن در حوزه سیاستگذاری باید تقسیم کار صورت گیرد تا کارها منسجم‌تر انجام شود.
باید نگاشت نهادی برای چارچوب مفهومی بیانیه گام دوم تدوین شود
وی افزود: باید چارچوب مفهومی مبتنی بر گام دوم تدوین شود تا مبنای تقسیم کار در حوزه سیاستگذاری قرار گیرد. رهبر معظم انقلاب سه هدف را در این بیانیه مهم برجسته کرده‌اند؛ "خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن سازی" که هرسه کلید حل بسیاری از مشکلات جامعه است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: جامعه‌پردازی واژه‌ای مختص ایشان است که تا به حال از آن استفاده نشده و لطافت‌های خاص خود را دارد.
نیاز به بازمهندسی رشته‌های دانشگاهی برای حل مسائل اجتماعی داریم
وی افزود: بیانیه را باید با اهداف کیفی علم و فناوری و فرهنگ کشور پوشش داد و از برخوردهای هیجانی پرهیز کرد و ما نیاز به بازمهندسی رشته‌های دانشگاهی داریم تا حلال مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور باشند.
پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک برای تقسیم کار، اجرایی‌سازی و گفتمان‌سازی بیانیه گام دوم
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه سخنان خود پیشنهاد تشکیل یک کمیته مشترک را داد و اضافه کرد: کمیته مشترکی داخل شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شود و با عضویت متولیان امر تقسیم کار برای اجرایی‌سازی و گفتمان‌سازی بیانیه صورت گیرد.
در ادامه جلسه گزارشی از دبیرخانه شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و مراکز آموزشی در زمینه بیانیه گام دوم ارائه شد.
دکتر کی نژاد: هرچه سریعتر وارد عملیاتی سازی اهداف اسناد بالادستی منطبق با بیانیه گام دوم شویم
دکتر کی نژاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اسناد بالادستی موجود همچون سند آمایش آموزش عالی، سند دانشگاه اسلامی بایستی احصاء شوند و با تأکید بر برخی مؤلفه های موجود در آن به اجرایی سازی بندهای اسناد موجود اقدام کنیم تا هرچه سریعتر وارد فرآیند عملیاتی سازی اهداف اسناد بالادستی منطبق با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی شویم.
پیشنهاد انتخاب برخی دانشگاه ها برای مأموریت بخشی در زمینه اهداف سند آمایش آموزش عالی و بیانیه گام دوم
در پایان حجت الاسلام والمسلمین شاطری دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و مراکز آموزشی گفت: می توان به صورت آزمایشی برخی دانشگاه ها را انتخاب و براساس ظرفیت های موجود آنها اقدام به مأموریت بخشی در زمینه اهداف سند آمایش آموزش عالی و بیانیه گام دوم انقلاب کرد.
در پایان مقرر شد در جلسات آتی با دعوت از اساتید برخی دانشگاه های کشور از ظرفیت‌ها و مزیت‌های دانشگاه‌ها در زمینه اهداف سند دانشگاه اسلامی استفاده شود.
 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7