رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: هدف از طراحی سند ملی تحول و ارتقاء علوم انسانی فراهم کردن امکان ایفای نقش مناسب این علوم در پیشرفت اسلامی-ایرانی کشور و اثرگذاری اجتماعی این قلمرو بزرگ دانشی است.
دکتر سعیدرضاعاملی رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی در نشست هیئت اندیشهورز شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی مطرح کرد:
هدف از طراحی سند ملی تحول و ارتقاء علوم انسانی، تقویت کارآمدی علوم انسانی در مسیر پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و اثرگذار در همه عرصههای کار و زندگی است. رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: هدف از طراحی سند ملی تحول و ارتقاء علوم انسانی فراهم کردن امکان ایفای نقش مناسب این علوم در پیشرفت اسلامی - ایرانی کشور و اثرگذاری اجتماعی این قلمرو بزرگ دانشی است.
وی ادامه داد: هماکنون جریان پیشرفت در دنیا تمرکز بر علوم مهندسی و فنی دارد و علوم انسانی در حاشیه است که کموبیش در کشور ما نیز این تفکر حاکم است و باید اصلاح شود.
ایشان افزودند: چون علوم مهندسی و پزشکی کاربردهای محسوس و عینی برای همگان دارند بیشتر موردتوجه هستند درحالیکه علوم انسانی ظرفیت بالایی در مدیریت منابع انسانی، استفاده بهینه از منابع طبیعی و حل مسائل و چالشهای مهم زیستمحیطی و ایجاد هویت اسلامی - ایرانی قدرتمند و تقویت سرمایه اجتماعی کشور را دارد.
رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: علوم انسانی با هویت و فرهنگ ما پیوند دارد و باید بیشتر موردتوجه قرارگیری.
رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: کل بودجه تحقیق و توسعه کشور سه الی هشت دهم درصد بودجه جاری کشور است که یک دهم آن به علوم انسانی اختصاص دارد. این در حالی است که نقشآفرینی علوم انسانی و علوم اجتماعی برای حل مسائل کلیدی کشور مثل افزایش نرخ رشد، کاهش نرخ تورم، مدیریت پسماند، کاهش آسیبهای اجتماعی و ده ها مسئله مهم دیگر، محوری و کلیدی است.
وی اظهار داشت: حتی آینده شغلی رشتههای علوم انسانی نیز بهخوبی پیشبینینشده است و در جداول مشاغل سازمان امور اداری و استخدامی کشور فقط 28 درصد رشتههای علوم انسانی کد استخدامی دارند.
عاملی افزود: در هم نیامیختگی علوم انسانی با حوزه کاربرد باعث شده است همگان علوم انسانی را علوم نظری تلقی کنند و به ابعاد عملی آن بیاعتنا باشند.
عاملی گفت: بخش زیادی از علوم انسانی موجود در کشور وارداتی است و تناسبی با مسائل بومی کشور ندارد و حتی در شرقشناسی هم ما نگاه از درون به خودمان نداریم، لذا تقویت سهم دانش بومی در علوم انسانی از اهداف تحول در علوم انسانی است. ایشان تأکید کرد اندیشه الهی کانون اصلی است که در هدفگذاری و جهتدهی همه علوم نقش تعیین بخش دارد. ما نباید مسیر غرب در مدیریت اجتماعی را دنبال کنیم. جهان غرب امروز به معضلات فردی و اجتماعی ازجمله افزایش خانواده تک سرپرست، ناپایداری خانواده، همجنسگرایی، کاهش نرخ رشد جمعیت و عدم برخورداری از جایگزینی جمعیت، سقطجنین و فردگرایی منتهی به افزایش تنهایی و هزاران مسئله دیگر مواجه است که بهطور حتم نقشه علم سکولار در این وضعیت بسیار اثرگذار بوده است. دکتر عاملی اظهار امیدواری کرد با مشارکت همه دانشمندان کشور شرایط مناسبی برای دست یافتن به تحول و تغییر جدی در علوم انسانی و اجتماعی و همچنین نقشآفرینی رشتهها و پژوهشهای هنر در رشد و تعالی کشور و تأمین سلامت فردی و اجتماعی، گام اثرگذاری برداشته شود.
منبع:شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی