قائم مقام و دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، درباره هدف اصلی مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هدف اصلی از تصویب این مصوبه، ایجاد عدالت آموزش نبود بلکه هدف، افزایش عمق یادگیری بود و اگرچه هدف اصلی مصوبه سنجش و پذیرش دانشجو افزایش عمق یادگیری است اما به این نتیجه رسیدیم که این شیوه در مقایسه با سالهای گذشته به عدالت آموزشی نزدیکتر است.
منصور کبگانیان در پاسخ به این پرسش «سوابق تحصیلی داوطلبان در کنکور ۴۰ درصد تاثیر قطعی دارد و این میزان تا سقف ۶۰ درصد افزایش خواهد یافت. علاوه بر تاثیر قطعی ۶۰ درصدی میزان سوابق تحصیلی در کنکور طی ۲ سال آینده، احتمال افزایش میزان تاثیر سوابق تحصیلی نیز مطرح شده است. با توجه به تاثیر سوابق تحصیلی در آزمو ورود به دانشگاهها، باید به این موضوع اشاره کرد که کیفیت آموزشی در تمام مناطق ایران یکسان نیست و کسانی که در نواحی دورافتاده یا مرزی زندگی میکنند در مقایسه با مرکزنشینان از کیفیت آموزشی کمتری برخوردار هستند. این تفاوت محدود به شهرهای نواحی مرزی نمیشود بلکه کیفیت آموزشی در مناطق ۲۲گانه تهران نیز یکسان نیست. شیوه جدید برگزاری کنکور تا چه میزانی با عدالت آموزش در تضاد و سازش است؟» اظهار کرد: هدف شورای عالی انقلاب فرهنگی از صدور مصوبه سنجش و پذیرش، جداکردن دو مؤلفه «سنجش» از «پذیرش» یکدیگر بود. بر این باور هستیم، کسانی که درس میدهند باید داوطلبان را سنجشکنند و کسانی که میخواهند یک داوطلب را در دانشگاه بپذیرند باید اجرای «پذیرش» را انجام دهند.
وی با بیان اینکه «کنکور» یک مسابقه بود که طی سالهای اخیر آسیبهای جدی به آن وارد شد، گفت: براساس آمار و ارقام، ۸۵ درصد ورودیهای دانشگاه صنعتی شریف جزو دهک نهم و دهم جامعه هستند که پردرآمدترین خانوادهها محسوب میشوند. این افراد در کلاسهای پرهزینه که فوت و فن تست را آموزش میدهند، شرکت میکردند.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: هدف اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی از صدور مصوبه سنجش و پذیرش، افزایش عمق یادگیری بود و عدالت آموزشی نبود. اگرچه هدف اصلی از صدور مصوبه سنجش و پذیرش افزایش عمق یادگیری است اما به این نتیجه رسیدیم که این شیوه در مقایسه با سالهای گذشته به عدالت آموزشی نزدیکتر است؛ چرا که یک داوطلب که در منطقه روستایی زندگی میکند به راحتی میتواند کتاب درسی خود را بخواند تا اینکه یک کتاب کمکدرسی (تست) بخرد یا در کلاس کنکور شرکت کند. شورای عالی انقلاب فرهنگی چنین ادعایی ندارد که مصوبه سنجش و پذیرش برای افزایش عدالت آموزشی است.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه موضوع «عدالت آموزشی» با آموزش و پرورش به صورت جدی پیوند خورده است، تصریح کرد: عدالت آموزشی نه تنها در ایران بلکه در شهر تهران هم وجود ندارد. به دلیل اینکه تاثیر سوابق تحصیلی داوطلبان در سنجش و پذیرش بر پایه امتحانات تشریحی ارزیابی میشود به عدالت آموزشی نردیکتر است. من بازهم تاکید میکنم، هدف از مصوبه سنجش و پذیرش شورای انقلاب فرهنگی، افزایش عمق یادگیری است. ورودی به دانشگاهها به شدت در حال سطحیشدن بود و داوطلبان با فراگرفتن و یادگیری تکنیکهای تستزنی وارد دانشگاه میشدند در حالی که علم را به طور عمیق نیاموخته بودند.
کبگانیان خاطرنشان کرد: برخی تهمتها در ارتباط با بیعدالتی آموزشی به شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد شده است. کسانی که چنین مواردی را علیه مصوبه سنجش و پذیرش مطرح میکنند، صاحب منافع هستند.
منبع:ایسنا