معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برخی تحرکات برای ایجاد ناآرامی و ناامنی در مدارس، درایت مدیران مدارس و هوشیاری اولیا و دانشآموزان را خنثیکننده این تحرکات دانست و اولویت آموزش و پرورش را در این شرایط، برقراری امنیت در کنار آموزش برشمرد.
محمدمهدی کاظمی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد اظهار کرد: مجموعه وزارت آموزش و پرورش و معاونت متوسطه برنامههای مختلفی را پیگیری کردهاند که مهمترین موضوع، بازگشایی مدارس بود. این موضوع یک ابَر برنامه است و سازماندهی یکسال تحصیلی را برای ۱۶ میلیون دانشآموز و ۹۰۰ هزار فرهنگی فراهم میکند.
وی افزود: در ۲۵ ماه گذشته که آموزشها غیرحضوری بود هیچ کسی به نظام تعلیم و تربیت خرده نگرفت بهخصوص جامعه جهانی تاکیدی در این رابطه نداشتند اما باید دانست آموزش حضوری به عنوان یک امر اساسی حائز اهمیت است. براساس پژوهش شرکت مایکروسافت آموزش غیرحضوری فقط ۵۰ درصد آموزش را محقق میکند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه به بحث ساماندهی نیروی انسانی، تامین فصا و تجهیزات پرداخت و گفت: به لطف خدا مهرماه خوب و بانشاطی را آغاز کردیم. مطالبهای از سوی اولیا وجود دارد و ما باید زمینه علمآموزی و فرصت علم و پژوهش را برای دانشآموزان فراهم آوریم. علم و پژوهش موجب اقتدار می شود و اگر به دنبال ایران قوی هستیم باید به این امر به عنوان یک ضرورت توجه کنیم.
کاظمی یادآور شد: جایگاه فعلی نظام تعلیم و تربیت، ماحصل توجه به علم آموزی و پژوهش محوری بوده که در وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری برنامهریزی شده است.
استکبار به هدف خود برای ایجاد ناامنی در مدارس نرسید
وی ادامه داد: علیرغم همه برنامهریزیها برخی به دنبال برهم زدن فضای مدرسه بودند تا چالشهایی را ایجاد کنند و ناآرامیها را به مدارس بکشانند که با درایت مدیران و همچنین هوشمندی دانشآموزان و اولیا این موضوع محقق نشد. موضوع امنیت مورد تاکید همه کشورها است و ما باید آموزش همراه با آگاهی را در کنار امنیت برای دانش آموزان فراهم کنیم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: اسکتبار از طریق جنگ رسانهای سعی در بزرگنمایی ساختارشکنیهایی دارد که تعدادی اندک مشغول به آن هستند. ما امروز در مسیر تمدن نوین اسلامی هستیم و مهمترین امر در این مسیر توسط آموزش و پرورش محقق میشود و آن، توجه به علم و پژوهش است.
وی کاظمی در پاسخ به این که آیا دانش آموزی به خاطر بیانضباطی و انجام فعالیتهایی پیرامون ناآرامیهای اخیر با «اخراج موقت» مواجه شده است؟ گفت: صحبت با اولیاء دانش آموزان و اطلاعرسانی به آنها تنها به منظور آگاهی بخشی است و ما چیزی به عنوان اخراج موقت نداریم. حتی وزارت آموزش و پرورش خود را موظف میداند تلاش خود را برای دانش آموزانی که از قبل بازگشایی مدارس برایشان اتفاقاتی افتاده و مشکلاتی داشتهاند، انجام دهد.
توجه آموزش و پرورش به جبران آسیبهای آموزشی در دوران کرونا
کاظمی با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری پیشبینی حدود ۱۶ میلیون دانشآموز را داشتیم، اظهار داشت: ۱۵ میلیون و ۶۴۰ هزار دانشآموز در 122 هزار و 713 مدرسه ثبت نام کردند. برای بازگشایی مدارس پیشبینیهای دیگری نیز داشتیم و یکی از این برنامهها که قبل از سال تحصیلی آغاز شده بود، توجه بحث اختلالات یادگیری و جبران آنها بود؛ در همین زمینه طرح تعمیق و تثبیت یادگیری را در ستاد ملی کرونا تصویب و اجرا کردیم که یک میلیون و ۲۱۶ هزار دانشآموز متوسطه در این طرح شرکت کردند.
وی با اشاره به هدف طرح تعمیق و تثبیت یادگیری، خاطرنشان کرد: هدف ما این بود که دانشآموزانی که در طول دو سال گذشته و به واسطه دوری از مدرسه و غیرحضوری بودن آموزشها دچار اختلال در یادگیری شدهاند را تقویت کنیم و این کاستی جبران شود. دو گروه از دانشآموزان مشمول این طرح بودند، گروه اول کسانی که نِصاب قبولی در خرداد ماه را کسب نکرده بودند و گروه دوم کسانی که نصاب قبولی را کسب کرده بودند اما از نظر شورای مدرسه حضور آنها در این طرح ضرورت داشت.
این مقام مسئول در ادامه به دیگر برنامه وزارت آموزش و پرورش و معاونت متوسطه اشاره کرد و گفت: یکی از برنامهها بحث توسعه متوازن است، اگر به دنبال کیفیتبخشی در دوره دوم متوسطه هستیم باید توسعه متوازن را به طور جدیتر دنبال کنیم. با عنایت به اینکه در هشت سال گذشته تعداد دانشآموزان رشته ریاضی فیزیک کاهش یافته است، ضرورت دارد با توجه به نیاز کشور به منظور تقویت علوم پایه و نظام فنی-مهندسی، توجه خاصی را به رشته ریاضی فیزیک داشته باشیم.
ترک تحصیل دختران نسبت به پسران کمتر است
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره آمار ترک تحصیل دانش آموزان متوسطه، اظهار داشت: تا زمانی که ثبتنام دانشآموزان پایه نهم برای دهم قطعی نشود، نمیتوان درباره آمار ترک تحصیل گزارش داد. اما بررسی شرایط موجود نشان میدهد جمعیت دانش آموزی ما نسبت به سال قبل افزایش داشته و نرخ ارتقا و گذر از متوسطه اول به دوم در دختران بیشتر است و این یعنی ترک تحصیل در دختران در مقایسه با پسران در مقطع متوسطه کمتر است.
کاظمی در بخش دیگری از سخنان خود درباره «سرانه غذایی» بیان کرد: برای مدارس شبانه روزی در شهریور ماه طی دو مرحله ابلاغ اعتبارهایی را تخصیص دادند؛ ۲۳۰ میلیارد تومان تحت عنوان سرانه آموزشی به مدارس شبانه روزی سراسر کشور و همچنین به صورت ویژه "سرانه غذایی" تخصیص یافت.
تلاش برای توسعه آموزش فنی و حرفهای
کاظمی ادامه داد: توسعه آموزش فنی و حرفهای نیز مورد تاکید قرار دارد و رویکرد ما کیفیتبخشی است. در همین راستا توجه به این آموزشها با توجه به نیاز بازار کار و نیاز دستگاهها و صاحبان مشاغل خواهد بود و با مشارکت دستگاههای مختلف ۴۰ هنرستان وابسته و جوار کارخانه احداث شد که ۱۸ هنرستان برای رشتههای کشاورزی و ۲۲ هنرستان در دیگر حوزههای صنعت و معدن و خدمات ایجاد شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ایجاد رشته محیطبانی در کشور، اظهار داشت: این رشته برای اولین بار و با همکاری سازمان حفاطت از محیط زیست در دو استان کشور ایجاد شده است همچنین رشته بهیاری را با توجه به نیاز حوزه سلامت در برخی استانها توسعه دادیم و زمینه آموزش با کیفیت را فراهم آوردیم.
رتبههای برتر جشنوارههای علمی و پژوهشی را تنها نمیگذاریم
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری جشنواره نوجوان خوارزمی، تصریح کرد: این جشنواره در تابستان و در استان اصفهان برگزار شد که در مرحله کشوری آن از ۵۲۳ دانش آموز متوسطه اول تقدیر به عمل آمد. ما باید توجه ویژه به این دانشآموزان داشته باشیم. بنابراین بعد از برگزاری چنین جشنوارههایی، دانشآموزان را تنها نمیگذاریم و با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از آنها حمایت خواهیم کرد.
وی افزود: همچنین در راستای توجه به ارتقای علمی و پژوهشی دانش آموزان، جشنواره علمی و پژوهی برگزار شد که یک میلیون و ۶۹۱ هزار و ۴۱۲ دانشآموز در آن شرکت کردند. تعداد افراد شرکت کننده نسبت به سال گذشته افزایش داشت. در مرحله کشوری این جشنواره ۸۰۴۲ نفر حضور داشتند.
تقویت مهارت نرم و روحیه کارآفرینی دانشآموزان
کاظمی با اشاره به اینکه به منظور تقویت روحیه پژوهش در دانشآموزان ۲۰ پژوهشسرا ایجاد شده است، گفت: در حال حاضر جمعا ۶۹۱ پژوهشسرا در کشور داریم. در همین راستا و به منظور تقویت مهارت نرم دانشآموزان به دنبال ایجاد باشگاه کارآفرینان نوجوان هستیم. امیدوارم در سال تحصیلی بتوانیم این طرح را در برخی مدارس اجرا کنیم تا مهارت نرم تقویت شود و دانشآموزان ما در آینده تبدیل به یک کارافرین شوند.
وی در خصوص طرحهای کیفیت بخشی برای جامعه معلمان نیز خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره الگوهای برتر تدریس از جمله طرحهای کیفیتبخشی است که با مشارکت ۳۰ درصد معلمان متوسطه دوم نظری برگزار شد. جشنواره ایدهها و تجارب مدیران و معاونین مدارس متوسطه را هم در دوره اول برگزار کردیم که ۷۵۸۶ مدیر شرکت داشتند و از ۴۰ نفر به عنوان نفرات برتر در استان خراسان رصوی و مشهد تقدیر شد. جشنواره دیگر جشنواره نوآوری در فرایند آموزش و یادگیری بود که ۱۲هزار ۳۰۰ نفر شرکت داشتند و از ۲۳۵ نفر تقدیر و تجلیل شد.
کاظمی در خصوص طرح پویش جهادی که با مشارکت دبیرستان ماندگار البرز برگزار شد، اظهار داشت: آموزش دانشآموزان پایه دوازدهم با نگاه آمادگی دانشآموزان برای امتحانات نهایی اصلیترین هدف این طرح بود. امیدواریم در سال تحصیلی جاری این طرح را توسعه دهیم و زمینه آمادهسازی و آموزش دانشآموزان پایه دهم و یازدهم را با اولویت دانشآموزان کمبرخوردار، در راستای توسعه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی انجام دهیم.
وی افزود: توجه به مهارت آموزی در مقطع متوسطه اول، اولویت و رویکرد مهم ما است که با توجه به آموزش حضوری، آن را دنبال خواهیم کرد. همچنین تجهیز کارگاههای کار و فناوری مورد تاکید است و ۶۰ میلیارد ریال نیز برای تجهیز آنها در نظر گرفته شده. علاوه بر این، توجه به هوش مصنوعی باید مدنظر باشد و دورههای آموزشی مانند کدنویسی و برنامهنویسی را دنبال میکنیم. از سوی دیگر، توجه به مقوله دانشبنیان با اولویت هنرستانهای کشاورزی را مدنظر داریم و قرار است طرحی تحت عنوان طرح شهید باقری را اجرا کنیم تا زمینه دانشبنیان شدن کشاورزی آغاز شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ایجاد دیپلماسی مهارتی آموزش فنی و حرفهای وجه مشترک دارد و میتواند نقطه اتصال کشورها باشد، عنوان کرد: با عنایت به سیاست و دیپلماسی یعنی ارتباط کشورها با یکدیگر، ما نیز دیپلماسی مهارتی را پیگیری میکنیم و دبیرخانه آن در استان گلستان تشکیل شده است. امیدواریم بتوانیم برای سال تحصیلی آتی تحقق این امر را شاهد باشیم.
وی در پایان گفت: در عرصه مهارتآموزی توجه به آموزش هنر نیز بسیار بااهمیت است که با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره متوسطه اول، موضوع آموزش هنر را برای دانشآموزان مدارس شبانهروزی برنامهریزی کردهایم. توجه به کتابخوانی هم مورد تاکید است و در همین راستا به دنبال این هستیم که با اولویت مناطق کمبرخوردار و توجه به مدارس شبانهروزی، آن را گسترش دهیم. امیدواریم اجراییسازی این طرح با مشارکت بخشهای دیگر در جهت تجهیز مدارس شبانهروزی متوسطه اول و سپس دبیرستانهای متوسطه دوم رقم بخورد.
منبع:پانا