کد خبر: 11367| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۶ خرداد سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۲:۴۴:۰ | تعداد بازدید: ۴۴۰۳

کمرئی گفت: ارزیابی معلمان برای سنجش توانایی دانش آموزان مورد تایید است اما برای اینکه باید یک تفکیکی در رشته های متوسطه دوم صورت بگیرد که بعداً مورد اعتراض نباشد نیاز به امتحانات حضوری داریم.
این روزها با نزدیک شدن به ایام امتحانات نگرانی دانش آموزان پایه نهم و دوازدهم به دلیل حضور در جلسات امتحان بالا گرفته است به طوریکه والدین برخی دانش آموزان خصوصاً در پایه نهم نسبت به تصمیم مبنی بر حضوری برگزار شدن امتحانات این پایه گلایه دارند. عموم گلاسه این والدین و دانش آموزان پایه نهمی این است که وقتی قرار است امتحانات به صورت مدرسه‌ای برگزار شود، چه فرقی با روش های ارزشیابی که در سایر پایه های متوسطه (به جز پایه دوازدهم که نهایی است) دارد؟ این در حالی است که از گوشه و کنار و از مدارس خبر می رسد که برخی از مدارس در سایر پایه ها نیز دانش آموزان را برای امتحانات می خواهند به اجبار به مدارس بکشانند. به نظر می رسد با توجه به اینکه نحوه ارزشیابی دانش آموزان به شو. رای مدارس سپرده شده باشد، اجبار برخی مدارس نیز خارج از قانون نیست هر چند با اعتراض اولیا رو به روست و ممکن است کل فرای ند امتحانات در روزهای آینده به چالشی جدی میان اولیا و مسئولان مدارس تبدیل شود.
علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در خصوص چرایی اجبار برای حضوری برگزار شدن امتحانات پایه نهم در حالیکه این امتحانات سراسری و حتی منطقه‌ای نیست و عملاً نمرات با توجه به میزان دخالت معلم در فرایند طراحی سوال تا تصحیح اوراق صد در صدی است، پایایی و روایی مورد نظر برای ارزشیابی تحصیلی را نیز می تواند دچار خدشه کند، گفت: باید اجازه بدهید در حوزه های حرفه ای عوامل حرفه ای نظر بدهند و بعد می شود آن را نقد کرد که چقدر منطبق بر فضای عمومی جامعه است. علت اینکه امتحانات پایه نهم را حضوری برگزار می کنیم این است که در امتحانات کتبی توجه به طراحی سوال می شود و از همین نظر دارای روایی و پایایی است و بر اساس توان دانش آموز در پاسخ به سوالات می توان اطمینان نسبی داشت که اگر دوباره امتحانی گرفته شود همان نمره تکرار می شود. ما هم برای هدایت تحصیلی به این اطمینان نیاز داریم.
وی ادامه داد: در هدایت تحصیلی تاثیر نمرات مستمر یک و دو جمع می شود و نشان دهنده سهم قضاوت معلم در این فرایند است و اساس فرایند نظام تعلیم و تربیت نیز همین است که میزان ارزیابی معلم بالاست و این معلم است که صلاحیت دارد بگوید دانش آموز در هر درس چه استعداد و پشتکاری دارد و در فضای بیرون نیز به همان استناد می شود.
کمرئی در پاسخ به این پرسش که حالا که این میزان به قضاوت معلمان اطمینان هست چرا همین اطمینان به ارزیابی غیر از امتحانات حضوری واگذار نمی شود، گفت: این صلاحیت مورد تایید قرار گرفته است اما برای اینکه یک تفکیکی در رشته های متوسطه دوم باید صورت بگیرد که بعداً مورد اعتراض نیز نباشد و مبنایی کتبی برای نمرات در دست باشد، ما نیاز به امتحانات حضوری داریم.
معاون آموزش متوسطه در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه در این شیوه معلم می تواند سوال ها را از قبل به دانش آموزان بدهد یا حتی شنیده می شود مدیران برخی مدارس از معلمان می خواهند میانگین نمرات کلاسشان از یک حدی پایین تر نباشد، در این صورت از اساس اطمینان کردن به چنین نمراتی آیا راه حل مناسبی برای هدایت تحصیلی است، بیان کرد: ما می توانیم بنشینیم و هدایت تحصیلی و مبناهای آن را نقد کنیم و ببینیم اشکالات کجاست و حتی در این موارد می توانیم پیگیر تخلفات گزارش شده باشیم. در هر شرایطی مکانیزم کنترل و نظارت وجود دارد مثلاً در حالت عادی (غیرکرونایی) ۵ درصد اوراق مورد بازبینی قرار می گیرند.
وی بیان کرد: ما به عنوان کارشناس این امر دقت آزمون های کتبی را به خاطر اینکه می توانیم بر مبنای آن تفکیک رشته های نظری و فنی حرفه ای و کاردانش را داشته باشیم، معتبر می دانیم. بچه های پایه نهم ۶ درس اثر گذار در هدایت تحصیلی دارند که ضریب سه دارد اما در مدرسه نمونه دولتی این نمرات تا ۵۰ درصد اثرگذار است. در واقع برخی مدارس نیاز به مبنایی برای پذیرش دانش آموزان در رشته های متوسطه دوم دارند. پایه نهم به دلیل اینکه انتقال دوره در آن صورت می گیرد امتحانات مهمی است.
کمرئی در پاسخ به این پرسش که در پایه ششم نیز انتتقال دوره صورت می گیرد اما امتحاناتش حذف شد و ارزشیابی جایگزین آن شد، بیان کرد: در پایه ششم به جهت آنکه ارزشیابی به طور کلی در دوره دبستان کیفی توصیفی است، خیلی با حذف امتحانات از آن فاصله گرفته نشد. در پایه نهم و دوازدهم است که حساسیت ها بیشتر است.
وی در پایان در خصوص اینکه آیا نسبت به حفظ سلامتی دانش آموزان در دوره برگزاری امتحانات حضوری به اولیا اطمینان خاطر می دهید، گفت: ما اگر بتوانیم رعایت پروتکل های بهداشتی را انجام دهیم دیگر نگرانی وجود ندارد. بحث پروتکل های بهداشتی نیز حوزه تخصصی وزارت بهداشت است که تاکید بر رعایت فاصله گذاری دارد. ما نیز همین تدابیر را اندیشیده ایم و چون مانند کنکور نیست که محدودیت داشته باشیم که فقط ۵ شنبه و جمعه امتحانات را برگزار کنیم و در طول هفته می توانیم این برنامه را بریزیم، برای همین تدابیر بهداشتی را راحت تر می توانیم رعایت کنیم. اینکه بهشت سلامتی دانش آموزان تهدید می شود یا امنیت دارد با ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت است. بگویند پروتکل ها را سخت گیرانه تر کنید، این کار را هم می کنیم. ما همین الان امتحانات پایه هفتم و هشتم را به صورت حضوری حذف کردیم و یک سوم جمعیت در مدارس در روزهای امتحان کاهش پیدا کرده است.

منبع:مهر

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7