کد خبر: 19503| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۲ بهمن سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۰:۳۶:۰ | تعداد بازدید: ۹۷۷

ازغدی گفت: ولایت اجتماعی بدون ولایت معنوی ممکن نیست، مرد و زن در قرآن، در سنت پیامبر(ص) و مکتب اهل بیت هیچ تفاوتی در ولایت اجتماعی و سیاسی ندارند و رقیب، دشمن و مسلط بر یکدیگر نیستند بلکه با کمک یکدیگر خانواده و فرزندان و جامعه خود را بهشتی می کنند.
حسن رحیم پورازغدی در پنجمین نشست بین المللی زن و ولایت اجتماعی که در سالن پژوهش های آستان قدس رضوی برگزار شد؛ بیان کرد: ولایت اجتماعی باید برگرفته از آیات قرانی باشد یعنی ریشه قرانی و توحیدی آن باید روشن باشد.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ولایت اجتماعی و سیاسی بدون ولایت معنوی ممکن و مفید نیست، ولایت اجتماعی برای زن و مرد باید مبدا و غایتش خداوند باشد لذا ما تا خود را اصلاح نکنیم نمی توانیم دیگران را درست کنیم.
 
وی با بیان اینکه در آیه ای از قرآن خداوند مردان و زنان هر دو مخاطب قرار داده است و این بدین معنا است که مرد و زن نسبت به یکدیگر ولایت دارند؛ گفت: ولایت یعنی محبت، یعنی همه نگران یکدیگر باشیم، اگر فساد و گناه در جامعه رایج می شود باید با آن مبارزه کنیم و جامعه را مانند خانواده خود بدانیم.
 
ازغدی افزود: وقتی مومن مشکلات دیگران را مشکل خود می داند، یعنی ولایت، همچنین افراد، مسئول یکدیگر و سرنوشت جامعه در تمام ‌مسائل اجتماعی و هر چه که جزو حریم خصوصی و فردی کسی نیست، هستند.
 
وی با اشاره به سخن پیامبر گرامی اسلام که فرمودند: امر به معروف و نهی از منکر در راس امور باید باشد؛ گفت: امر به معروف و نهی از منکر از واجبات است مگر در مواردی که فرد باید تقیه کند، تقیه یعنی مبارزه مخفی و مبارزه هوشمندانه که به دشمن خدا ضربه وارد کنی اما خود ضربه نخوری و به معنای ترک مبارزه نیست اما در جایی که نیاز است فرد حمایت خود را باید علنی کند.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه از ویژگی هایی که خدا در مردان قرار داده این است که زن برای آنها زیبایی دارد و میل به دیدن او دارند و در زنان نیز ویژگی هایی وجود دارد لذا بانوان در فعالیت اجتماعی باید مراقب باشند با رفتار و صحبت های خود موجب جذب برخی از قلب های بیمار نشوند لذا اسلام به زنان می گوید اگر می خواهید در عرصه اجتماعی و اقتصادی فعالیت کنید همراه با عفت و حیا و حفظ حریم باشد. قران خطاب به همسران پیامبر (ص) می فرماید: وقتی با مردان صحبت می کنید مراقب قلب های مریض  برخی مردان باشید.
 
وی در خصوص حجاب بانوان اظهار کرد: بانوان می توانند با رعایت حجاب اسلامی در عرصه های سیاسی ، اجتماعی و بین المللی فعالیت کنند و نباید آنها را حذف کرد قرآن می فرماید: زن و مرد در همه عرصه ها امر به معروف کنید، ارتباط را با خدا تقویت کنید و نماز بخوانید  و زکات را پرداخت کنید.
 
ازغدی با بیان اینکه خداوند صلاه بدون زکات را نمی پذیرد؛ گفت: زکات بدون صلاه مشکل فقرا را حل می کند اما انسان رشد نمی کند، حضرت زهرا (س) فرمود: پرداخت زکات علاوه بر اینکه کاربرد اقتصادی دارد و مشکل فقرا را حل می کند، موجب رشد خود فرد نیز می شود که متاسفاته اکثر افراد این را قبول ندارند.
 
وی بیان کرد: ولایت اجتماعی بدون ولایت معنوی ممکن نیست، مرد و زن در قران ، سنت پیامبر(ص) و مکتب اهل بیت هیچ تفاوتی در ولایت اجتماعی و سیاسی ندارند و تفاوت های جنسیتی در مردان و زنان وجود دارد و در برخی جاها مردان قویتر هستند و در جاهایی زنان و زنان و مردان در مکتب قران و پیامبر (ص) رقیب، دشمن و مسلط بر یکدیگر نیستند و مردان و زنان در منطق قرآن معاون و همکار یکدیگر هستند و با کمک یکدیگر خانواده و فرزندان و جامعه خود را بهشتی می کنند.

منبع:شبستان

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7