کد خبر: 17966| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۲۰ مرداد سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۰:۱:۰ | تعداد بازدید: ۱۲۴۵

دکتر اکبر دوایی، کارشناس فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در یادداشتی به نحوه برگزاری مناسک حسینی در ایام کرونا پرداخته است‌.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی  انقلاب فرهنگی در این یادداشت آمده است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
قالَ رَسُولُ اللّهِ صلّى اللّه علیه و آله: اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤ منینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.
شهادت امام حسین علیه السلام حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان ایجاد کرده است که هرگز به سردی نمی‌گراید.

جامع احادیث الشیعه، ج 12، ص 556

مُحرّم آمد و مـــــــــــــــاه عزا شد       مه جـــــــــــــــانبازی خون خدا شد

جوانــــــــــمردان عالم را بگویید        دوباره شور عـــــــــــاشورا بپا شد
چرا مولای مــــــــــا مهدی نیامد       که خون دل روان از  دیـــــده ها شد
محمدجواد غفورزاده(شفق)

مناسک بی‌بدیل حسینی در ماه‌های محرم و صفر در طول تاریخ فراز و فرودهایی داشته است لیکن نور این چراغ هدایت هیچگاه به خاموشی نگراییده است. اگر در ایام سلامت و امنیت کشتی حسین نجات بخش است؛ در ایام بحرانی نیاز بشریت به این سفینه نجات بخش بیشتر است. در ایام طوفانی کرونا باید کشتی حسین و حسینیان یاور بحران زدگان باشند و مصباح هدایت حسین را فرا راه بلازدگان بنشانند و صحنه‌هایی را خلق کنند که دنیا اعجاز حسینی را به دست حسینیان به عینه نظاره کند. لازمه ظهور حق از روزنه محرم 1400 آن است که همگی وظایفمان را به درستی شناخته و بدان عمل کنیم و با درس گرفتن از عاشورا و کربلا بتوانیم مراسم محرم امسال را به گونه‌ای برگزار کنیم که نه از شور حسینی کاسته شود و نه عقلانیت عمومی آسیب ببیند و نه آسیب جسمی از ناحیه ویروس منحوس کرونا حتی یک نفر را تهدید کند؛ و این ممکن است با احساس مسئولیت حسینی در قبال همنوعان‌مان. ما که حسینی هستیم، فداکاری و ایثار و عیش در بلا را از آنان آموخته ایم. مهم آن است که درس این زمان را از مکتب حسینی به درستی مشق کنیم و این تجربه را در منظر دیگرانی که با این مکتب آشنا نیستند قرار دهیم.
درسی که در محرم 1400 می‌توان از عاشورا و کربلای حسینی گرفت همان درسی است که تمام ایام سلامت و بلا باید آویزه گوش یک محب حسین علیه السلام قرار گیرد و آن، عقلانیت و تبعیت از ولایت حق از یک سو و امر به معروف و نهی از منکر از سوی دیگر است.
این درسی است که از مکتب حسینی می‌توان برای این ایام بلا خیز نیز به خوبی فراگرفت؛ ما عزاداران حسینی و متولیان هیئآت مذهبی در سایه عقلانیت اسلامی و تبعیت از مقام ولایت امر به ویژه با تأکیداتی که ایشان در باره این بیماری ناشی از ویروس منحوس کرونا داشتند، متعهد می‌شویم تا زمینه مساعدی برای عزاداران حسینی ایجاد کنیم و از سوی دیگر رعایت بهداشت را به یکدیگر متذکر شویم تا بتوانیم بدون آسیب به حتی یک نفر از عزاداران حسینی این مناسک الهی را به خوبی و مناسب شأن آن برگزار کنیم.
البته از آنجا که بلایا بی‌حکمت نیست و یکی از زمینه‌های آن گناه و نادیده انگاشتن آن در جامعه است‌، باید ضمن دوری از گناه و با استغفار به پیشگاه الهی، جامعه خود را از ویروس‌های گناه و آلودگی که امروزه بدان دچار شده است نیز تطهیر کنیم و چه زمانی بهتر از محرم و چه وسیله‌ای سریعتر از کشتی نجات حسین و چه چراغی فروزان تر از مصباح هدایت حسینی.
پس فرصت محرم را مغتنم شمرده، به یاری یکدیگر جامعه خود را از نظر جسمی و روحی؛ از ویروس‌های بیماری‌زای مادی و معنوی شستشو دهیم و از مولایمان حسین بخواهیم که امراض مادی و معنوی ما را درمان کند و ما را در راه رشد و تکامل یاری دهد.
امید است صحنه‌های زیبایی که سال گذشته در کوچه وخیابان و محیط‌های باز خلق شد به همراه مراسماتی که از طریق رسانه‌های جمعی و اجتماعی و فضای مجازی برگزار شد ، با انرژی بیشتری خلق شود؛ همچنین اطعام حسینی که جزء لاینفک این مراسمات بوده است، به صحنه زیبای مواسات مردم و یاری به محرومان و آسیب دیدگان از کرونا بدل گردد و ملت امام حسین علیه السلام سرمشقی برای آزادگان جهان گردد.
پس یاری مومنانه ما ملت امام حسین علیه السلام می‌تواند تهدید کرونا را به فرصتی بی‌بدیل برای نمایش ایثار و از خودگذشتگی حسینیان زمان بدل کند. ان شاء الله  

 
نازم آن آموزگاری را که در یک نصف روز                     دانش‌آموزان عالم را همه دانا کند

         ابتدا قانون آزادی نویسد بر زمین                        بعد از آن با خون هفتاد و دو تن امضا کند

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7