کد خبر: 10449| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۱۹ اسفند سال ۱۳۹۸ | ساعت ۹:۰:۰ | تعداد بازدید: ۳۲۵۰

رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی خواستار ورود سران قوا به موضوع مقابله با ویروس کرونا شد و درباره کم‌اهمیت جلوه دادن آن هشدار داد.

"علی نوبخت"  موضوع شیوع ویروس کرونا را از اساس یک موضوع پزشکی دانست و گفت: با وجود کمبود امکانات و لوازم بهداشتی و تجهیزات پزشکی، جامعه پرستاری و پزشکی و مقامات وزارت بهداشت در حال جانفشانی و فداکاری برای مقابله با این ویروس منحوس هستند.

 عوامل غیرپزشکی بر برنامه‌های وزارت بهداشت سایه افکنده است 
وی به ابعاد غیرپزشکی، اجتماعی، امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: جریانات غیرپزشکی بر برنامه‌های وزارت بهداشت برای پیشگیری و مهار ویروس کرونا سایه افکنده است و مانع مهار این بیماری می‌شود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ترافیک سنگین جاده‌های شمال در روزهای اخیر را یادآور شد و گفت: چرا با وجود این که وزارت بهداشت درباره مسافرت‌ها هشدار داد اما مسافرت‌ها کماکان انجام می‌شود و در پایانه‌های خروج از تهران تکلیف مردم به وسیله نیروهای نظامی و انتظامی روشن نمی‌شود و بعد از چندین ساعت رانندگی، در شهر مقصد جلوی آنها گرفته می‌شود و پلیس مانع ورود آنها به مقصد می‌شود.
نوبخت تصریح کرد: نیروهای نظامی و انتظامی باید بعد از گرفتن دستور از مقامات بهداشتی، اعمال برنامه کنند و مردم را سرگردان نکنند و از قبل تکلیف فرد روشن شود که وقتی عازم مقصدی می‌شود بداند که برگردانده خواهد شد و از ابتدا سفر را شروع نکند.
وی با اشاره به حضور جوانان در ورودی‌های برخی از شهرهای شمالی و جلوگیری از ورود خودروهای غیربومی گفت: اینکه افراد ساعت‌های متمادی با زن و بچه رانندگی کنند و پشت دروازه‌های شهر، مردم به جان هم بیافتند از کرونا خطرناک‌تر است.
دبیر مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران با بیان اینکه نباید مردم را در مقابل مردم قرار دهیم؛ اظهارداشت:چنین اتفاقاتی نشان می‌دهد که تصمیم‌گیری‌های ما درست نیست و باید تکلیف مردم را روشن کنیم.
نوبخت با بیان این که در موضوع پیروی از دستورات وزارت بهداشت سردرگمی وجود دارد، افزود: وقتی که نیروهای بهداشتی و پزشکی در ستاد ملی پیشگیری از کرونا اعلام کردند که مردم نباید مسافرت بروند، هیچ کس نباید مسافرت برود و بر اساس قوانین کشوری، این موضوع از اختیارات نیروهای دیگر است و اجرایی کردن آن در اختیار بخش بهداشت و درمان نیست.
وی، لزوم ایجاد ستاد بسیج اقتصادی برای حل مشکلات معیشتی مردم را متذکر شد و گفت: وقتی از مردم خواسته می‌شود که از خانه بیرون نیایند، این تکلیف برای شورای تامین استان‌ها ایجاد می‌شود که بلافاصله به فکر تامین مایحتاج مردم بیافتند و معیشت و غذا و وسایل مورد نیاز آنها را تامین کنند.
عضو هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، خروج مردم برای تامین مایحتاج خود را به خاطر مهیا نبودن زمینه‌های تامین آن از سوی شورای تامین استان‌ها را عامل گسترش کرونا دانست و افزود: خواهش من این است که سران سه قوه به این مساله ورود کنند زیرا  این موضوع هم به قوه مقننه، هم مجریه و هم قوه قضائیه مربوط است.
نوبخت تصریح کرد: دولت به تنهایی قادر به مهار ویروس کرونا نیست و حل این بحران نیازمند ورود سران قوا و حتی نیروهای مسلح است.
وی از تشکیل جلسه فوق‌العاده کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در روز دوشنبه -امروز- با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و سعید نمکی وزیر بهداشت خبر داد و افزود: در این جلسه بحث ما در مجلس این خواهد بود که وقتی به مردم می‌گوییم از خانه بیرون نیایید یا مسافرت نروید سازوکار اجرایی کردن آن چیست.
کم اهمیت جلوه دادن کرونا ظلم است
معاون درمان پیشین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه من مساله کرونا را فراتر از مسائل پزشکی می‌بینم و مسئله اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی و قضایی است، تاکید کرد: احساس می‌کنم موضوع جدی گرفته نشده است. همانطور که زیاد جلوه دادن موضوع کرونا و ترساندن مردم ظلم است به نظر من سهل انگاری و کم‌اهمیت جلوه دادن آن هم ظلم است.
وی به اقدام فوری کمیسیون بهداشت مجلس در نخستین روز پس از تعطیلات انتخابات مجلس و اعلام تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و قوه مقننه تا پایان تعطیلات نورزی اشاره کرد و گفت: برخی از مسئولان و مردم، موضوع را جدی نگرفته‌اند و یا به عمق فاجعه آگاهی ندارند.
عضو کمیته اخلاق و تاریخ پزشکی کمیسون نظام پزشکی ایران گفت: اینکه به کارمند گفته می‌شود که یکی فردا بیاید و پس فردا نیاید و چهار ساعت بیاید و چهار ساعت نیاید نشان می‌دهد که به مسئله به شکل علمی نگاه نمی‌شود.
جلوگیری از دخالت افراد غیرمجاز نیازمند اقدام دادستانی است
نوبخت در خصوص برخی اظهارات افراد غیرمجاز در حوزه درمان کرونا و پیشگیری از آن نیز گفت: دخالت افراد غیرمجاز در امور پزشکی طبق قوانین کشور جرم است و به عهده دادستان کل کشور و دادستان ویژه روحانیت است که ورود کند.
وی به موضوع آتش زده شدن یکی از کتاب‌های اصلی علم پزشکی پیش از شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: در همان زمان علیه این فرد اعلام جرم کردم و به خاطر همین تاکید دارم که موضوع مهار کرونا ابعاد قضایی هم دارد.
عضو منصوب رییس جمهوری در شورای عالی جمعیت هلال احمر ایران تاکید کرد: دخالت افراد غیرمجاز ممکن است باعث فریب و سهل‌انگاری مردم نسبت به خطر کرونا شود و رسیدگی به این موضوع وظیفه دادستان کل کشور است.
نوبخت، مهار بحران کرونا را نیازمند اقدام فوری حکومتی دانست و گفت: مساله از توصیه‌های پزشکی گذشته و فقط مسئولین باید تصمیم بگیرند و عمل کنند و مردم را از بلاتکلیفی خارج کنند.
وی افزود: اگر فردی دستورات بهداشت را اجرا نکند غیر از اینکه خودش لطمه می‌خورد باعث به خطر افتادن جان دیگران می‌شود که همه خلاف اخلاق و قانون است.
این نماینده مجلس ابراز امیدواری کرد با ورود سران قوا به موضوع، شیوع تصاعدی ویروس کرونا تا عید مهار شود.
 
 

منبع:ایرنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7