حرکت در مرزهای دانش در قلمرو آن مسأله و موضوع پژوهش، از مؤلفه های پژوهش برتر است؛ باید در مرز دانش حرکت کرد و مؤلف، آخرین تحقیقات در زمینه مد نظر را دیده باشد و سعی کند که قدمی رو به جلو بردارد.
حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در آیین تجلیل از برترینهای پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی که به صورت مجازی برگزار شد، بزرگترین سرمایه برای هر مجموعه و سازمانی را منابع انسانی آن مجموعه دانست و اظهار داشت: حقیقتاً یکی از نعمت های خوبی که خداوند به دفتر تبلیغات اسلامی به عنوان مجموعه چندضلعی ارزانی کرده، بهره مندی از نیروهای انسانی متعهد و کارآمد می باشد و در این میان، حضور هیئت علمی دفتر مزید بر علت شده که به غنا و ارتقای نیروهای انسانی مجموعه افزوده است.
وی، وجود مدیران شایسته و متعهد در دفتر تبلیغات اسلامی را نعمتی برای این نهاد حوزوی عنوان کرد و گفت: این نعمت واقعاً جای شکرگزاری دارد و اگر پژوهش های ما هر ساله به لحاظ محصول و ارائه کارهای پژوهشی بیشتر جلوه گر می شود، بخش غیر قابل انکار آن، به مدیریت پژوهشی خوب حجت الاسلام والمسلمین لک زایی بر می گردد.
اجزای چرخه پژوهش
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به اهمیت عرضه محصول پرداخت و تصریح کرد: چرخه پژوهشی از اجزای نیازسنجی، مسأله یابی، مخاطب شناسی، پژوهش و تحقیق، مدیریت پژوهش و عرضه محصول پژوهشی تشکیل می شود؛ عرضه محصول پژوهشی غیر از تولید محصول پژوهشی است که چگونه و در چه قالب ها و اشکالی عرضه کنیم.
وی با اشاره به اهمیت وجود قطب های فکری و فرهنگی در دفتر تبلیغات اسلامی افزود: در این سال ها، در دفتر تبلیغات اسلامی شاهد موفقیت هایی در برخی از اجزای این چرخه بوده ایم؛ دفتر تبلیغات اسلامی در مسأله نیازسنجی و مسأله یابی قدم های استوارتری نسبت به گذشته برداشته که مرهون مسأله محور شدن دفتر و تشکیل قطب های فکری و فرهنگی است که کمک کرد تا مسأله نیاز سنجی و مسأله یابی رشد و جهت پیدا کند و پژوهش ها مسأله محور شود.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی اظهار داشت: نکته دوم در این چرخه، مسأله مدیریت پژوهش است که سامان بهتری پیدا کرده است و آن چیزی که نهایتاً به معاونت پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می رسد، مطمئناً از فیلترهایی گذشته است و اینها کیفیت کار را بالاتر می برد و شاهد رشد هستیم.
عدم تأثیرگذاری تولید محصول پژوهشی بدون عرضه مناسب
وی بر عرضه محصول پژوهشی تأکید کرد و گفت: اگر همه اجزای چرخه پژوهش کار خود را به خوبی انجام دهد اما نتوانیم نسبت به کار تولید شده عرضه مناسبی داشته باشیم، کار ناقص صورت می گیرد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: در دنیا نحله های باطل به کمک ابزار هنر، رسانه و سینما و گونه های مختلف عرضه آن، آورده خود را در اذهان و مخاطبین عرضه می کنند و تأثیر می گذارند.
وی افزود: در چرخه پژوهش، در مسأله عرضه نیازمند تلاش هستیم، البته در مقایسه با گذشته قدم هایی برداشته ایم اما باید در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشیم.
اهمیت فرآوری ماده خام پژوهش
حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان این که پژوهش ماده خامی است که باید فرآوری شود، به اهمیت و لزوم فراوری پژوهش پرداخت و اظهار داشت: یک ضلع فراوری پژوهش، ارائه و عرضه مناسب، متنوع و تأثیرگذار یافته پژوهشی است.
وی بر لزوم توجه به خروجی کاربردی و راهبردی در پژوهش ها تأکید کرد و گفت: پژوهش هایی انجام می گردد، اما گاهی اوقات فرآوری نمی شود که بخشی از آن به خروجی کاربردی و راهبردی از آن پژوهش مربوط می شود؛ برای پژوهش خود باید لبه کاربردی و راهبردی قرار دهیم و می بایست از طریق ارتباط گیری به دنبال آن بود که پژوهش ها چطور می تواند در قانون گذاری، مدیریت و برنامه ریزی کشور وارد شود.
لزوم بهره گیری از محتواهای پژوهشی تولید شده در قالب های مختلف
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: باید دید که چطور می توان از پژوهش های صورت گرفته در راستای بهره برداری بیشتر مبلغان از محتواهای تولید شده بهره جست که لازم است معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر با کمک پژوهشکده مورد نظر مثلاً اثر 6 جلدی را به اثر یک جلدی تبدیل کنند و برای مبلّغان و کسانی که می خواهند در سطوح مختلف استفاده کنند، آماده شود.
مؤلفه های پژوهش برتر
حجت الاسلام والمسلمین واعظی ضمن تشریح مؤلفه های پژوهش برتر اظهار داشت: حرکت در مرزهای دانش در قلمرو آن مسأله و موضوع پژوهش، از مؤلفه های پژوهش برتر است؛ باید در مرز دانش حرکت کرد و مؤلف آخرین تحقیقات در زمینه مد نظر را دیده باشد و سعی کند که قدمی رو به جلو بردارد.
وی بحث نوآوری در محتوا را از دیگر مؤلفه های پژوهش برتر عنوان کرد و گفت: نوآوری انواع و اقسامی دارد که پژوهش باید یک نوع بداعت و نوآوری داشته باش؛ همچنین نیازمحور بودن، به یک پژوهش ظرفیت می دهد که آن اثر برتر شود.
نقش افق گشایی علمی در برتر شدن اثر پژوهشی
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که مؤلفه و زاویه دیگر که می تواند پژوهشی را برتر کند، افق گشایی علمی است، خاطرنشان کرد: جامعه علمی ما با یک فضای دانشی ارتباط نگرفته است.