به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسیهای نظریهپردازی نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه کمیته دستگاهی کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظره که در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از کرسیهای نظریهپردازیعلمی در کشور به چیستی نظریهپردازی پرداخت.
وی با اشاره به تفاوت کرسیهای آزاد اندیشی و کرسیهای علمی گفت: کرسیهای علمی به دو صورت کرسیهای ترویجی و نظریهپردازی و نوآوری برگزار می شود که در کرسیهای ترویج تلاش شده به صورت نیمه متمرکز و با بررسی و اجرای کمیته های دستگاهی دانشگاه ها در هر استان برگزار شود.
رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان اینکه تاکنون 44 نظریه پس از ارائه و نقد ناقدان توسط هیات داوران پذیرفته و ثبت شده است، اظهار کرد: کرسیهای نظریهپردازی پس از بررسی و مشخص شدن ناقدان و داوران کرسی، در شوراهای تخصصی دبیرخانه هیات حمایت از کرسیهای نظریهپردازی بررسی و تایید می شود.
حجتالاسلام والمسلمین خسروپناه همچنین در ادامه تعداد 32 کرسی برگزار شده در دانشگاه فرهنگیان را کارنامه موفقی از این دانشگاه و ارتقاء آن دانست و گفت: دانشگاه فرهنگیان در ریل کرسی ها قرار گرفته است.
وی با اشاره به حضور استادان صاحب اثر و علم و اندیشه در دانشگاه و آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت داشتن روحیه پژوهشی و لزوم انگیزه بخشی به استادان و ارتقاء روحیه پژوهشی برای توسعه کرسیهای علمی در دانشگاه ها، خاطر نشان کرد: برای این کار می توان امتیازات کرسیهای نظریهپردازی و ترویجی را در آیین نامه ارتقاء قرار داد و یا حمایت های مالی از استادان پژوهشگر و کرسی ها در نظر داشت.
رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، با اشاره بر تاکید دبیرخانه بر حمایت و پشتیانی و توسعه برگزاری کرسیها افزود: دبیرخانه همواره در ایجاد کمیتههای دستگاهی و تسهیل برگزاری کرسی ها اقدام کرده است.
وی با بیان اینکه گرچه مسائل اجتماعی تک عاملی نیستند، علت کم پرداختن به کرسیهای نظریهپردازی را کمبود روحیه نظریهپردازی دانست که مهمترین عامل آن ساختار است.
حجتالاسلام والمسلمین خسروپناه با اشاره به لزوم حرکت به سمت داشتن دانشگاه نسل دوم یعنی آموزش پژوهش محور و یا نسل سوم که آموزشِ پژوهش محور کارآمد، ادامه داد: ساختار در برخی دانشگاهها از معلم و استاد تنها تدریس می خواهد، می بایست فرایند نظریهپردازیدر دانشگاه ها کار شود و از استادان متخصص در این خصوص کمک گرفته شود.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به فلسفه حاکم بر پارادایم و انواع روش ها اشاره کرد و گفت: می توان برای توسعه این موضوع برای استادان علاقه مند دوره های ضمن خدمت با این موضوع برگزار کنیم.
رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسیهای نظریهپردازی در ادامه بر لزوم تدوین نظام مسائل آموزش و پرورش تاکید و خاطر نشان کرد: از این طریق و با همراهی معلمان و استادان و ایجاد توافقی نخبگانی می توان از طرح پرسش و نظام مسائل به مبانی فلسفی برسیم.
وی ادامه داد: با تعلق امتیاز به هر استاد و معلم که در این مسائل پژوهش کرده و و کرسی برگزار کند، گاهی از صفر به سالی 200 کرسی نظریهپردازیخواهیم رسید.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه دکتر حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به پیشینه و آغاز بحث نهضت تولید و جنبش نرم افزاری در ایران، گفت: همچنین کرسیهای نظریهپردازی و آزاد اندیشی 20 سال پیش در حوزه علمیه مطرح که منجر به تولید علم بومی شد.
وی با تأکید بر اهمیت تولید و توسعه علم در تمدن اسلامی خاطر نشان کرد: همواره در احادیث و روایات بر فراگیری علم و دانش تأکید فراوان شده است، حکمت مفید را باید گرفت و استفاده کرد.
دکتر خنیفر در بخش دیگری از سخنان خود همچنین به نقش مساجد در بحث دانش و دانش پروری اشاره و ایران را از طلایهداران دانش و نظریهپردازی قبل و بعد از اسلام عنوان کرد.
وی با اشاره به اهمیت نخبه پروری و توجه به نخبگان در دنیای اسلام، افزود: علمای قدیم مهذب بودند و در کنار تعلیم به تهذیب نیز میپرداختند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، در ادامه به ویژگی های دوران خیزش و رستاخیر علمی مسلمانان و ایرانیان اشاره و تصریح کرد: نخبه پروری، توجه به نسخه برداری، عطش علمی علماء، علاقه به ترجمه و شرح و نقد، عدم خست علمی و دگر آموزی یا جانشین پروری از ویژگی های این دوران بود.
وی کرسیهای نظریه پردازی را حرکت دانش از محاق به صحنه دانست، و اظهار کرد: کرسی های نظریه پردازی فرصتی برای اعلام عمومی دانش شایسته و بایسته است، کرسی ها باید یک اوج و نکته ناگفته داشته باشند، این که به موضوعات نو و یا از منظر دیگر به مسائل نگاه شود.
دکتر خنیفر افزایش جسارت، تضارب آراء، فرصتی برای اعلان جهانی، جوشش و خروج از رکود و باور به خویشتن را از ویژگیهای کرسی های نظریه پردازی سالم دانست و افزود: باید مراقب بود که در این کرسیها حرف نو باشد، و آجری به برج و باروی قلعه دانش خاص اضافه کند، اگر میاندیشیم که هر مقالهای کرسی است خطاء کردهایم.
وی با اشاره به پدیداری ویروس کرونا و ورود دنیا به یک کریدور زیستی جدید با بیان اینکه کرسیها باید ناظر به نیازهای روز شوندخاطر نشان کرد: در دوران کرونا همه چیز آسیب دید اما دنیای مجازی در همه ابعاد از جمله آموزش رشد کرد، این دنیا اکنون نیاز به کرسی و نظریه پردازی دارد، اینکه در این برهه و در دوران تلفیقی و ترکیبی از کدام الگو مدل آموزشی مطرح می توان بهره گرفت.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، ادامه داد: کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظر، باید به طرح و بررسی مسائل مبتلا به جامعه بپردازند تا خدماتی شایسته را بتوان ارائه کرد.
وی همچنین بر لزوم تقویت زیر ساختها، تمهیدات پشتیبانی، حرکت به سمت کلاس و آزمایشگاههای مجازی و آموزش آموزشگران اشاره و خاطر نشان کرد: عصر کنونی عصر تخصص و مهارت، آموزشهای شناور، کوچ مجازی، آموزشهای حجمی و جمعی و پسانداز منابع انسانی است، باید منابع انسانی شایسته را حفظ کرد.