کد خبر: 11293| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۲۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۷:۳۹:۰ | تعداد بازدید: ۳۴۴۸

تفاهم‌نامه ایجاد ناحیه نوآوری پردیس تهران به عنوان پیشران فناوری ایران اسلامی بین سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران منعقد شد.
 این تفاهم‌نامه با هدف تقویت زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان تهران با مرکزیت شرق استان و استفاده از حداکثر ظرفیت‌ها و امکانات و تسهیلات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و استانداری تهران برای گسترش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ناحیه نوآوری پردیس امضا شد.
ناحیه نوآوری پردیس تهران به عنوان پیشران آینده اقتصاد کشور و با رویکرد جایگزینی منابع نفتی با جذب استعدادها و متخصصان داخل و خارج از کشور با بهره‌گیری از توانمندی‌های شرکت‌های فناور و نوآور، بستری برای یکپارچگی بین سه رکن منطقه نوآوری، منطقه صنعتی و منطقه مسکونی را در شرق استان تهران ایجاد کرده است.
با توجه به این که بهترین زیست‌بوم‌های دنیا، نواحی نوآوری ویژه خود را دارند، قرار بر این است که ناحیه نوآوری پردیس تهران هم به عنوان ناحیه ویژه نوآوری در کشور معرفی شود،  به عنوان مثال دره سیلیکون آمریکا که ۶۷ سال پیش کار خود را آغاز کرد، ۳ میلیون جمعیت دارد و ۵۰۰ هزار نفر شغل نوآورانه هم در آن ایجاد شده است، از دیگر نمونه‌های موفق این نواحی در دنیا می‌توان به دایدوک در کره جنوبی، سوژو در چین و هسینچو در تایوان اشاره کرد.
شهر پردیس با ۴ هزار و ۱۵۰ هکتار مساحت و ۱۷۰ هزار نفر جمعیت ساکن، یکی از بهترین موقعیت‌های جغرافیایی برای تاسیس ناحیه نوآوری در ایران است، این موقعیت به دانشگاه آزاد اسلامی رودهن، دانشگاه پیام نور پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی ناحیه نوآوری پردیس، مرکز ارتباطات ماهواره‌ای بومهن و پژوهشگاه علوم شناختی قابل اتصال است.
همچنین مراکز صنعتی که می توانند به این ناحیه متصل شوند شامل شهرک صنعتی فیروزکوه، منطقه صنعتی خرمدشت، منطقه صنعتی کمرد، منطقه صنعتی سیاه سنگ و شهرک صنعتی دماوند می‌شوند.
در فاز اولیه ناحیه نوآوری پردیس، مقرر شده است که در کنار پردیس نوآوری ۲۰ هکتاری و پردیس دانش ۱۸ هکتاری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ناحیه نوآوری پردیس با ۲۵ هکتار، پردیس کارآفرینی با ۳۱ هکتار و فاز ۴ پارک فناوری پردیس با ۲۰ هکتار به طور کامل راه اندازی و عملیاتی شوند.
پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۱۴۰۳، در این ناحیه، پنج هزار دانشجو، ۲۰ هزار نیروی انسانی فعال، یک هزار شرکت فناور و دانش‌بنیان، ۱۰۰ متخصص ایرانی بازگشته به کشور، ۱۲۰ میلیون دلار صادرات و ۳۰ هزار میلیارد تومان فروش رقم بخورد.
 
 

منبع:مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7