جمعیت دانشجویی کشور در سال تحصیلی گذشته (۱۴۰۲-۱۴۰۱) ۳ میلیون و ۲۴۹ هزار و ۶۰۱ دانشجو بوده که در مقایسه با سال قبل ۲.۷ درصد کاهش داشته است، همچنین از این تعداد ۵۰.۲ درصد را زنان و ۴۹.۸ درصد را مردان تشکیل میدهند.
نکوداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران، با حضور اساتید، دانشجویان، کارکنان و دانشآموختگان ادوار مختلف دانشگاه تهران و شخصیتهای علمی، فرهنگی و سیاسی داخلی و خارجی برگزار میشود.
وزیر علوم با تأکید بر ارتقای بهرهوری در حوزه آموزش عالی، گفت: ارتقای اعضای هیأت علمی باید بر اساس نقش آنها در افزایش بهرهوری انجام شود.
دکتر ابراهیم سوزنچی عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی، در گفتگو با فرهیختگان، چرایی کاهش سرعت علمی ایران و نقش آن در وضعیت علم و فناوری کشور را تشریح کرد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اجلاس روسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری خطاب به مدیران آموزش عالی کشور با بیان اینکه بهره وری در آموزش عالی یک اصل است، گفت: در بحث بهره وری باید نگاه ملی داشته باشیم.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها گفت: برای تربیت دانشجویانی به عنوان سرباز امام زمان (ع) و دانش آموخته در تراز انقلاب اسلامی، بازنگری در برخی رویه های آموزش عالی ضروری است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت گفت: رشد آموزش عالی در ایران بعد از انقلاب اسلامی چشمگیر بوده است و این رشد در تعداد رشته های تحصیلی دکترا و کارشناسی ارشد، جمعیت دانشجویی و مقالات علمی و پژوهشی بسیار مشهود است.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه داشتن متولی واحد در امر آموزش کشور، لزوماً به معنای ادغام وزارتخانههای مربوطه نیست، گفت: سیاستگذاری در بخش آموزش عالی کشور نباید واگرایی داشته باشد. داشتن متولی واحد در این بخش، موجب انسجام و یکپارچگی میشود.
دکتر محمدعلی زلفیگل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در بدو ورود به ساختمان ستادی وزارت علوم، مورد استقبال مدیران و کارکنان ستادی این وزارت قرار گرفت و در سخنانی اظهار داشت: سه رکن اساسی و مهم در آموزش عالی که باید مورد توجه قرار گیرد؛ دانشجویان، کارمندان و اعضای هیات علمی هستند که انتظار میرود همه کارکنان صف و ستاد به عنوان یاوران علمی به فرزندان این مرز و بوم ارائه خدمت دهند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دستاوردهای حاصل شده در دوران کرونا در بخش آموزش عالی کشور نشان می دهد که سرمایه خوبی از نظر فکری و مدیریتی همچنین فناوری در اختیار داشتیم که شاید به نوعی به آن توجه کامل نمیشد و مغفول مانده بود.
دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه رتبه بندی، یکی از ابزارهای شفاف سازی است، گفت: امروزه دانشگاه ها برای حفظ اعتبار، دریافت بودجه بیشتر، جذب بهترین و درخشان ترین اساتید و دانشجویان، تلاش می کنند تا در رتبه بندی های مختلف برترین جایگاه ها را تصاحب کنند.دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه رتبه بندی، یکی از ابزارهای شفاف سازی است، گفت: امروزه دانشگاه ها برای حفظ اعتبار، دریافت بودجه بیشتر، جذب بهترین و درخشان ترین اساتید و دانشجویان، تلاش می کنند تا در رتبه بندی های مختلف برترین جایگاه ها را تصاحب کنند.
ابعاد مختلفی از حضور بانوان در آموزش عالی در گزارشی با عنوان «حضور بانوان ایرانی در عرصه آموزش عالی کشور طی ۴ دهه پس از انقلاب اسلامی» توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام شد، که بر این اساس در تمامی مقاطع تحصیلی آموزش عالی سهم بانوان پذیرفتهشده به بیش از 60 درصد افزایش داشته و سالانه بالغ بر ۴۵۰۰ نفر از بانوان به مقطع تحصیلی دکترای تخصصی راه یافتهاند، همچنین بر اساس اعلام یونسکو مشارکت زنان ایرانی در حوزه تحقیق و توسعه در بخش آموزش عالی به ۳9.6 درصد افزایش یافته است.
تهران، خیابان طالقانی، شماره 436
کدپستی: 1591814313(+9821) 66976601 - 7
info@sccr.ir www.sccr.ir