کد خبر: 9873| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۲۵ دی سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۱:۵۳:۰ | تعداد بازدید: ۲۰۹۸

رییس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه برای حل مشکلات کشور باید صاحب علم و فن باشیم و اقتصادمان را به روز کنیم، گفت: هر شب موفقیت‌هایمان را در رسانه‌ها می‌بینیم، اما شاید سوال کنید که چرا هنوز دچار مشکلاتی هستیم؟، معتقد هستم که اختلافات سیاسی یکی از عمده مشکلات کشور بوده و ما نمی‌توانیم بر سر مسایل اساسی کشور به توافق رسیده و برنامه‌ریزی جامع و دراز مدتی تدوین کنیم، این عارضه‌ای است که گریبان گیر کشور شده و حل آن نیازمند هماهنگ عمل کردن ارگان‎هاست، باید از منیت‌ها عبور کرده و وحدت نظر داشته باشیم.
دکتر حمید رضا طیبی در همایش علمی شهدای 27 دی دانشگاه تبریز با اشاره به اهمیت توسعه علمی و فناورانه در پیشرفت کشور و مشکلاتی که بر سر راه آن است، اظهار کرد: غربی‌ها با توسعه علمی و فناورانه به اقتدار نظامی و اقتصادی رسیده و از آن در استعمار مستقیم و غیرمستقیم بسیاری از کشورها استفاده کرده و با گماردن حاکمان و جلوگیری از دسترسی به این فناوری، جذب نخبگان را ادامه داده‌اند و کشور ما هم شامل این موضوع می‌شود.
وی با اشاره به فرمایش بنیانگذار کبیر انقلاب مبنی بر اینکه «اگر بخواهیم، می‌توانیم» بیان کرد: این سخن امام (ره)  بر ایجاد اراده و خود باوری در نسل جوان و به ویژه نسل جوان دانشگاهی تاکید دارد، دانشجویان شهید 27 دی ماه هم علاقه‌مند بودند تا ثابت کنند که کشور ما هم می‌تواند شاهد توسعه توان علمی و دفاعی باشد.
وی در ادامه به ظرفیت‌های علمی جهاد دانشگاهی اشاره و اظهار کرد: جهاد سازندگی مسئول توسعه عمرانی در کشور بود و این ایده مطرح شد که با ایجاد جهاد دانشگاهی، فعالیت‌های علمی و فناورانه توسعه پیدا کند و توسعه علمی و فناورانه و آموزش‌های مهارتی این نهاد انقلابی با آغاز فعالیت آن در ۱۶ مرداد ۵۹ در دستور کار قرار گرفت و با شروع انقلاب فرهنگی، مدیریت دانشگاه‌ها هم به این مجموعه جوان و منسجم سپرده شد.
طیبی خاطرنشان کرد: متاسفانه خیلی زود جنگ شروع شد و نهادی که بدنه آن را نیروهای انقلابی و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها تشکیل می‌دادند، توانمندی خودشان را به بدنه لجستیک جنگ اختصاص دادند.
وی با اشاره به اهم اقدامات جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس گفت: کار ارزنده شهید ستاری در بازسازی سیستم‌های الکترونیکی هواپیماهای اف پنج، طراحی بالن‌های هوایی به عنوان پدافند غیر عامل، رمز گشایی  دستگاه بی‌سیم ارتش عراق، ساخت بردزل‌های کنترل از راه دور و ساخت انواع خمپاره‌ها و تامین تجهیزات یدکی برای تجهیزات به غنیمت گرفته شده، از جمله این اقدامات بود.
وی اظهار کرد: همزمان با این فعالیت‌ها لازم بود در حوزه‌های دیگر هم فعالیت علمی و فناورانه انجام شود و در حوزه پزشکی اثبات کردیم که نه تنها توان حرکت در مرز علم را داریم، بلکه می‌توانیم علم را به فن تبدیل کنیم و حرفی نو برای گفتن داشته باشیم.
رییس جهاد دانشگاهی متذکر شد: فعالیت‌های موفقیت ‌آمیز در حوزه سلول‌های بنیادی و تحقیقاتمان در خصوص بیماری پارکینسون که فاز حیوانی را طی کرده و فاز بالینی آن با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) وارد فاز بالینی می‌شود، از کارهای ارزشمند این نهاد بوده و در حوزه فنی مهندسی، نفت، گاز، پتروشیمی و سایر صنایع هم کارهای بسیاری توسط این نهاد انقلابی انجام شده است.
وی متذکر شد: ما برنامه ریزی‌ها و مدیران را عوض می‌کنیم در حالی که مدیران اجرایی نباید تغییر کنند. بحران را جدی بگیریم، نخبگان علمی ما خودشان را ملزم به تحقق آرمان‌های شهدا می‎دانند و امیدواریم بتوانیم در مورد مسائل علمی به توافق رسیده و با چند برنامه پنج ساله، کشور را به حد مطلوبی از توسعه برسانیم.
طیبی خاطرنشان کرد: کشور ما دارای نیروی انسانی خوبی بوده و در این حادثه ناگوار هم عیان شد که چه تعداد از نیروهای انسانی ما از کشور خارج شده‌اند، منابع عظیم انرژی در ایران متعددند که می‌توانیم با نیروی انسانی و با دانش و تجهیزات خودمان، آنها را استخراج کرده و به فراورده بالاتر تبدیل و آن را منتقل کنیم.
وی در خاتمه متذکر شد: جهاد دانشگاهی جزیی از دانشگاه بوده و افتخار می‌کنیم در خدمت توسعه دانشگاه هستیم.

منبع:روابط عمومی جهاددانشگاهی

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7