کد خبر: 8636| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۷ دی سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۳:۳۲:۰ | تعداد بازدید: ۲۵۷۶

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: در این تفاهم‌نامه سه هدف اصلی یعنی تبادل و اشتراک داده‌ها، استانداردسازی خدمات فرهنگی و پنجره واحد برای ناشران در نظر گرفته شده است که خوشبختانه پنجره واحد آن به صورت آزمایشی کار خود را آغاز کرده و درحال حاضر چهارهزار ثبت نام از سوی ۴۰۰ ناشر در آن ثبت شده است.
سید عباس صالحی صبح امروز در مراسم رونمایی از «پنجره واحد نشر» و امضای تفاهم‌نامه مشترک میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان این مطلب افزود: از زمان وزارت بنده همیشه سعی براین بوده که در تفاهم‌نامه‌ها یک‌ مورد روشن اجرایی را در نظر داشته باشیم تا گام‌های بعدی با اعتماد و امید به آینده برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه امروز با سه هدف گیری اصلی امضا می‌شود، خاطرنشان کرد: جهت‌گیری اول تبادل و اشتراک داده‌ها است، داده در عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات همیشه اهمیت داشته اما هرچه به سمت آینده می‌رویم داده به کانون سرمایه تبدیل می‌شود زیرا داده از حالت افزوده به حالت مادر تبدیل شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات داده اهمیت خاصی دارد، بنابراین اگر بتوانیم این کانون سرمایه اصلی را به تبادل و اشتراک بگذاریم از بایگانی و زیرخاکی شدن این داده‌ها جلوگیری و آن را به گنج تبدیل می‌کنیم.

صالحی با اشاره به دومین هدف این تفاهم‌نامه گفت: در بخش دیگری از این تفاهم‌نامه تلاش براین است که در استانداردسازی تولید و خدمات فرهنگی به هم‌ کمک کنیم، ما در برخی از بخش‌ها نیاز به استانداردسازی داریم البته در بخشی دیگر که استاندارد داریم نیز باید به سمت کیفی‌سازی حرکت کنیم، در بسیاری از حو‌زه‌های تولیدی و اقتصادی استانداردها خوب بوده اما در خدمات فرهنگی نیازمند استانداردسازی و در برخی بخش‌ها نیازمند کیفی‌سازی خدمات هستیم.

وی افزود: در بخش سوم این تفاهم‌نامه تاثیر خدمات برای ذی‌نفعان مشترک مدنظر قرار گرفته است، پنجره واحدی که میان دفتر توسعه کتاب و کتاب‌خو‌انی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی و خانه کتاب شکل می‌گیرد، برای گروه ناشرین است و این یک نقطه شروع برای تسهیل خدمات برای ذی‌نفعان به شمار می‌رود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: امروز در پرتو یک هم‌افزایی نهادی یک پنجره واحد بین شابک و فیپا را با هم همراه و همزمان کرده است و از اقدام‌هایی است که در حال حاضر چهارهزار ثبت نام از سوی ۴۰۰ ناشر در آن انجام شده است.

صالحی بیان کرد: تسهیل در خدمت در این فرآیند صورت خواهد گرفت، گاهی ناشران برای یک مجوز در فیپا، شابک و دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی قرار می‌گرفتند و امروز این ناشران در یک نقطه قرار می‌گیرند، از طرفی اعتماد در داده هم در این شرایط ایجاد می‌شود.

وی در ادامه گفت: این اقدام نخست این تفاهم‌نامه است و باید اقدامات بعدی هم در پایان این دولت برای اهالی فرهنگ و هنر پدید بیاید.

 
تفاهم نامه
 
در بخشی از این مراسم اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز با اشاره به این تفاهم‌نامه گفت: از مدت‌ها قبل تدارک چنین تفاهم‌نامه‌ای آغاز شد، ایده‌ اصلی این تفاهم‌نامه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود اما از آنجایی که در برخی خدمات دو دستگاه دارای اشتراک‌هایی هستند این تفاهم‌نامه مدنظر قرار گرفت.
 

وی افزود: در این تفاهم‌نامه با همکاری دفتر توسعه کتاب و کتاب‌خوانی و همچنین خانه کتاب پنجره واحدی بین سه مجموعه ایجاد خواهد شد تا از این طریق ناشران از بروکراسی اداری بین سه مجموعه برای گرفتن مجوز نشر رهایی پیدا کرده و در یک پنجره واحد خدمات مورد نیاز خود را پیگیری کنند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با قدردانی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور فرهنگی این وزارتخانه تصریح کرد: درست است که متولی اصلی ارائه خدمات به اهالی فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما با توجه به اینکه سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز با بخشی از این اهالی در ارتباط است این تفاهم‌نامه در ارائه خدمات مشترک به ذی‌نفعان می‌تواند تاثیرگذار باشد.
 

گفتنی است در این مراسم محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جواد مرادی‌نیا مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتاب‌خوانی و نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل خانه کتاب نیز حضور داشتند.

منبع:مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7