کد خبر: 8616| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۴ دی سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۵:۲۰:۰ | تعداد بازدید: ۲۵۶۶

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در همایش «تعالی معنوی و فرهنگ دفاعی» گفت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران جزو نیروهای مقتدر جهان هستند و نظام دفاعی ما از شاخصه‌هایی چون متصل بودن به ملت و فداکاری در عقیده برخوردار است.
 آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، عصر دوشنبه در اختتامیه همایش «تعالی معنوی و فرهنگ دفاعی» که در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش برگزار شد، اظهار داشت: همه ما باید قدردان مجاهدت‌های ارتش جمهوری اسلامی در زمینه تعالی کشور و برقراری امنیت باشیم.
مدیر حوزه های علمیه کشور در ادامه با بیان اینکه مقوله دعا در فرهنگ اسلام ریشه دارد، افزود: البته دعا با تاریخ بشریت گره خورده است و در مناسک و آیین‌های مختلف ادیان الهی، دعا از جایگاه رفیعی برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه دعا برآمده از فطرت آدمی است که با ذات الهی ارتباط دارد، گفت: انسان در فرایند نیایش در یک ارتباط ویژه با پروردگار قرار می‌گیرد، از این‌رو دعا در همه ادیان عمومیت دارد؛ اما عمق و کیفیت آن متفاوت است.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور ادامه داد: گنجینه فاخر معارف دعا در قرآن کریم، گنجینه‌ای عظیم است.
وی با اشاره به تقسیمات دعا، بیان کرد: در برخی دعاها فرد گاهی نگاه به خواسته‌ها و حاجات دارد؛ لذا به دلیل اینکه رویکرد مادی است، این دعا از درجه و مرتبه اندکی برخوردار است؛ چراکه خدا را واسطه رسیدن به اهداف مادی قرار داده است.
آیت الله اعرافی تصریح کرد: در دومین رتبه از دعا، انسان دستیابی به خواسته‌های معنوی و ربوبی را دستمایه دعا قرار می‌دهد و این دعا یک گام بالاتر از مرتبه قبلی است.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: در مرحله بعدی از تقسیمات دعا، انسان سعادت ابدی و رهایی از جهنم را در فرایند دعا از پروردگار مطالبه می‌کند که این نیز شکل دیگری از دعاست.
وی ادامه داد: در مرحله چهارم، انسان در دعا پروردگار و قرب الهی را مطالبه می‌کند که این دعا در رتبه بالایی قرار دارد.
آیت الله اعرافی افزود: در مرحله پنجم دعا، انسان به مرحله‌ای می‌رسد که خواسته‌های خود را وسیله برای رسیدن به خدا قرار می‌دهد و در مقام ارتباط با خدا، به قله وحدانیت می‌رسد؛ چرا که خواسته‌ها بهانه‌ای برای نیایش با خدا می‌شود که این مرحله برای اهل عرفان و افرادی که درجات ایمانی بالا دارند، محقق می‌شود.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور اضافه کرد: عبادت‌های ما نیز مراتبی دارد که شامل عبادت مادی، عبادت برای رهایی از جهنم و رسیدن به بهشت، عبادت برای پیشرفت‌های معنوی، و اوج عبادت، عبادت حب، عشق، دلدادگی و شیدایی است.
وی اظهار کرد: دعا با همه ابعاد و اضلاعی که در قرآن و روایات دارد، به شکل برجسته در اسلام عنوان شده و در مکتب اهل بیت (ع) به اوج و غنا می‌رسد.
آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: شکوه و فروغ دعا در مکتب اهل بیت (ع) به قله می‌رسد. بخشی از گنجینه دعای اهل بیت (ع) در صحیفه سجادیه، مفاتیح‌الجنان، اقبال‌الاعمال و... آمده است که در اوج زیبایی، جذابیت، عمق معنوی و جامعیت قرار دارد و به طور کلی دعا در منطق شیعه کاملاً متفاوت از دیگر مذاهب است.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: مجموعه دعاهاهای کوتاه و بلند شیعی یک گنج پنهانی است که راز وحدت اسلامی و حتی وحدت ادیان است.
وی در پایان افزود: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران امروز در ارزیابی‌های جهانی جزء نیروهای مقتدر جهان هستند با این تفاوت که نظام دفاعی ما از شاخصه‌هایی چون متصل بودن به ملت و فداکاری در عقیده برخوردار است و همچنین در حوزه صنایع و فناوری، نظام ما از تجهیزات بومی و مستقل برخوردار است.

منبع:پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7