کد خبر: 7497| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۲۵ آذر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۸:۴۶:۰ | تعداد بازدید: ۳۴۴۹

رئیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز گفت: مخالف مقاله نیستم، اما باید کشور را از مقاله‌زدگی نجات دهیم و مقاله‌ها به سمت حل مشکلات کشور خودمان حرکت کنند، نه کشورهای دیگر.
دکتر محمد علی کی‌نژاد در برنامه روز درهای باز دانشگاه هنر اسلامی تبریز به مناسبت هفته پژوهش با اشاره به نیاز کشور به مقالات، بیان کرد: مقالاتی که نیاز کشور را برطرف کنند، بسیار خوب هستند و از آن‌ها استقبال هم می‌شود، اما وضعیتی تحت عنوان مقاله‌زدگی پیش آمده که برداشت من این است که چون سیاست‌گذاری شده که پژوهش باید نیاز کشور را برطرف کند، طرح‌های خارج از دانشگاه هم کاهش پیدا کرده است و این شیب در آینده با سرعت و شتاب بیشتری حرکت خواهد کرد.
وی در ادامه گفت: باید خداوند را شاکر باشیم که در کشوری زندگی می‌کنیم که به پرچمداری بزرگ پرچمدار پژوهش کشور، مقام معظم رهبری، ملت ما ضمن مقاومت در مقابل استکبار، نیازهای کشورهای خودشان را برطرف می‌کنند.
وی افزود: همچنین خداوند را شاکریم که وضعیتی که در برجام به وجود آوردند و عدم فروش نفت، توفیقی شد که ما بتوانیم بیش از پیش به ظرفیت‌های درونی‌مان مراجعه کنیم.
کی‌نژاد در ادامه با اشاره به ارائه گزارشی با موضوع زیست فناوری در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: با ارائه این گزارش تمامی اعضا و حضار در این جلسه متعجب و از آقای رییس جمهور هم خواسته شد که به اطلاع مردم برسانید که کاری که بچه‌های دانش بنیان و دانشمندان کشور کرده‌اند، باعث صرفه جویی ۱.۵ میلیارد دلار ی در بحث زیست فناوری در کشور شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در رابطه با سایر قسمت‌ها چه نانو باشد و چه هسته‌ای یا فناوری‌های هایتک یا گیاهان دارویی، تقریبا همین وضعیت را داریم.
وی متذکر شد: در رابطه با تولید دارو کشور ما سه الی چهار درصد واردات ماده خام دارد که باید به دارو تبدیل شود و قدم‌های مثبتی در رابطه با خام فروشی و تبدیل آن به محصول برداشته شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه پس از برگزاری جلسه تقدیر هفته پژوهش از سال گذشته ، مقرر شد که ساختار دانشگاه، همراه با دانشگاه‌ای دیگر حرکت نکند. گفت: دانشگاه هنر با ۲۰ سال تجربه ساختارش را تغییر داد و معاونت فنی و پژوهشی به معاونت فرهنگی پژوهشی به منظور راه اندازی فرهنگ پژوهش آغاز به کار کرد. 
رئیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز افزود: ما قبل از این هم موفق بوده‌ایم و استفاده از پژوهش برای تولیدات هنری، بررسی تاثیرگذاری کارها و تولیدات هنری ما روی کشورهای جهان اسلام با برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی مانند ارسیکا، توان نمایشگاهی و فروشگاهی تولیدات هنری ما در خارج از کشور از جمله فعالیت‌های پژوهشی انجام شده در دانشگاه هنر اسلامی تبریز است.
وی اضافه کرد: وضعیت کشور از نظر اقتصادی طوری شده است که اعتبارات داده شده به ما برای پرداخت حقوق است و برای سایر فعالیت‌ها اعتباری پرداحت نمی‌شود.
وی تاکید کرد: ما باید از طریق پژوهش خارج از دانشگاه، پروژهایی را در نظر گرفته و عواید حاصل از آن را صرف سایر قسمت‌ها کنیم.
کی‌نژاد با تاکید بر ضرورت توجه به ضرورت آموزش در پژوهش گفت: دانشگاه در روزهای اول باید به طبع برنامه‌های آموزشی وزارت علوم حرکت کند، دانشگاه هنر اسلامی هم در این راستا حرکت می‌کرد، اما مطابق قانون، ما مجوز داریم که ۲۰ درصد از برنامه‌های آموزشی را تغییر دهیم که این ۲۰ درصد باید از درون تحقیقات ما بیرون بیاید و تحقیقات خودمان را تدریس کنیم.
وی با اشاره به ریشه عمیق هنر در ایران بیان کرد: در رشته‌های هنری چندان جای مشکل نبوده و ما را از چشم دوختن به خارج از کشور بی‌نیاز کرده است، اما در برخی رشته‌ها نظریه‌هایی تدریس می‌شود که در کشورهای غربی رد شده‌اند که رشته‌های هنری این گونه نبوده و باید به سمت داشته‌هایی برویم که خودمان به دست آورده‌ایم و سر کلاس تدریس کنیم.
وی بیان کرد: تولید آثار هنری با تکیه بر تحقیق، جای زیادی برای کار کردن دارد و این هدف در جلسات هفتگی پژوهش دنبال می‌شود و این سیاست نیاز به زمانی ۱۰ ساله دارد تا دانشگاه این سمت و سو را داشته باشد.
 دانشگاه هنر اسلامی تبریز افزود: همکاران ما در دانشگاه هنر اسلامی تبریز با وجود مشکلات بودجه یا سایر مشکلات، اقدامات خوبی را انجام دادند و حرکت‌ها امیدوار کننده است. انشالله که بتوانند در رابطه با جدول ارتقاء هم حرکتی کنند، جدول ارتقاء به کمک آثار بدیع راهی برای ارتقاء و اساتید و هنرمندان باشد.
وی، نیروی انسانی را یکی از موتورهای محرکه اصلی پژوهش عنوان و اظهار کرد: دانشگاه، سال گذشته برای اولین بار در کشور آغاز به پذیرش دانشجوی دکترا در رشته طراحی صنعتی کرد و رشته جدید استحکام بخشی بناهای تاریخی که در گذشته نبود نیز ایجاد شد. 
وی با اشاره به ابلاغ آیین نامه جذب در دانشگاه‌ها اظهار کرد: از سال ۸۹ تا ۹۸، ما ۴۰ نفر اعضای هیات علمی جذب دانشگاه کرده‌ایم.

منبع:ایسنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7