کد خبر: 7373| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۱۶ آذر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۸:۴۱:۰ | تعداد بازدید: ۲۸۱۶

دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست شورای دانشگاه فردوسی مشهد، اولویت اساسی این وزارتخانه را اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی دانست و گفت: در این راستا دانشگاه‌ها باید به ماموریت‌های اصلی خود برگردند.
دکتر غلامی در این نشست اظهار داشت: اینکه همکاران ما مطرح می‌کنند که آموزش عالی کشور باید یکپارچه شود یک بحث کارشناسی و قابل دفاع است.
وی افزود: وزارت علوم در مسائل مالی دانشگاه‌ها بیشتر نقش پشتیبانی کننده دارد تا هدایت کننده؛ تلاش وزارت علوم با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور بیشتر اتمام پروژه‌های ناتمام است.
دکتر غلامی درخصوص توسعه رشته‌ها و توسعه بی‌رویه مراکز آموزش عالی خاطرنشان کرد: در سال‌های قبل تعداد مراکز آموزش عالی به ۲۸۶۰ رسید؛ اصل قضیه این است که ما در وزارت علوم ۸۵ دانشگاه، موسسه و مرکز آموزش عالی در بخش دولتی داریم.
وی افزود: در بحث ساماندهی آموزش عالی سال ۱۳۹۷ کلیه مراکز وابسته به دولت تعطیل شد؛ این مراکز از ۱۳۰۰ مرکز به ۶۰۰ مرکز که همگی آنها غیر دولتی هستند تقلیل پیدا کرد.
وزیر علوم بیان کرد: در این میان و ذیل ساماندهی و ماموریت گرا کردن آموزش عالی، دانشگاه پیام نور نیز از ۸۰۰ مرکز به ۵۰۰ مرکز کاهش پیدا کرده است.
وی با اشاره به پذیرش دانشجو با کمترین امکانات و کیفیت آموزش عالی در این دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌های غیر دولتی هم تحت کنترل و نظارت وزارت علوم آمد؛ با این تاکید که نگاه ما حمایت از آموزش غیردولتی است اما با رعایت استانداردهای آموزشی و کیفیت مطلوب.
دکتر غلامی در ادامه اظهار داشت: وزارت علوم از توسعه دانشگاه فنی و حرفه ای حمایت می‌کند. همچنین با توجه به کمبود داوطلب در دانشگاه آزاد اسلامی برخی مراکز آن تعطیل شده‌اند؛ این فرآیند با کنترل رشته‌ها و دوره‌های جدید و جلوگیری از توسعه جدید به تعادل می‌رسد.
وی افزود: طرح ساماندهی بحث کلانی است که از دو سال پیش شروع کرده‌ایم و هم اکنون آماده اجرا می‌باشد و اواخر امسال انشاالله اجرایی خواهد شد.
وزیر علوم با تاکید بر شبکه‌سازی در درون استان‌ها خاطرنشان کرد: مثلاً دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان دانشگاه مادر استان، هسته اصلی در شبکه دانشگاهی استان خراسان رضوی خواهد بود و ذیل این دانشگاه قرار نیست مرکزی تعطیل شود مگر ضرورت کارشناسی آن احصاء شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم توجه به علوم اجتماعی و انسانی در حل معضلات کشور تاکید کرد و گفت: یکی از نگرانی‌های ما کاهش علاقه‌مندی داوطلبان به رشته‌های علوم پایه است؛ استادان و صاحب‌نظران باید در حل این مشکل راه حل ارائه کنند.

منبع: اداره کل روابط عمومی وزارت علوم

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7