کد خبر: 7058| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۱۸ آبان سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۹:۴۷:۰ | تعداد بازدید: ۳۱۹۰

وزیر بهداشت گفت: بنده به عنوان یک کارشناس حدود 40 ساله نظام سلامت معتقدم که اولین سرباز خط مقدم دستاوردهای درخشان نظام سلامت از جمله کاهش مرگ و میر کودکان و مادران باردار، تکمیل پوشش واکسیناسیون و ترویج تغذیه با شیرمادر در کشور، بهورزان هستند و باید زانو بزنیم و با عشق و احساس، دست بلند مرتبه ترین سرباز نظام سلامت را ببوسیم.
دکتر سعید نمکی در همایش کشوری بهورزان و مربیان بهورزی در مشهد مقدس با بیان این مطلب، اظهار کرد: ما زحمات ارزشمند پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان، ماماها و تکنسین های اورژانس و اتاق ای عمل را ارج می نهیم، اما اگر مرتبه بندی کنیم، بدون شک سرباز خط مقدم نظام سلامت، بهورزان هستند.
وی خاطرنشان کرد: حدود 28 سال پیش که معاون بهداشت وزارت بهداشت بودم، خدمت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، رییس جمهور وقت کشورمان رسیدم، ایشان درخصوص یکی از شاخص های بهداشتی توضیح می خواستند و وقتی مواضع بنده و کارکرد نظام شبکه را شنیدند، علاقه مند شدند که نظام شبکه را از نزدیک مشاهده کنند.
وزیر بهداشت اضافه کرد: در اولین سفر با مرحوم هاشمی رفسنجانی، به استان همدان رفتیم و ایشان از نزدیک در خانه های بهداشت، با خدمات نظام شبکه بهداشتی کشور آشنا و به آن علاقه مند شده و درخصوص اقداماتی که برای توسعه نظام شبکه ضروری است، سوال کردند که به ایشان گفتم، از شما چند تقاضا داریم، نخست، در راه اندازی بسیج ملی واکسیناسیون در کشور کمک کنید؛ دوم اینکه، روزی به نام بهورزان در تقویم به رسمیت شناخته شود که با موافقت ایشان روز بهورز، نامگذاری شد. سومین درخواستم از آیت الله هاشمی، کمک به توسعه و تکمیل خانه های بهداشت در کشور با کمک منابع بانک جهانی بود.
دکتر نمکی افزود: آن زمان، حداکثر هزینه ساخت یک خانه بهداشت، حدود 230 هزار تومان بود و به مرحوم هاشمی گفتم که اگر به ما برای منابع مالی بانک جهانی کمک کنید، شبکه بهداشت کشور را تکمیل می کنیم و از شما می خواهیم که اولین کلنگ خانه بهداشت با این منابع را شما به زمین بزنید که ایشان همه تقاضاهای بنده را پذیرفتند. در نهایت، اولین خانه بهداشت با منابع بانک جهانی با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در یکی از روستاهای بم توسط ایشان، کلنگ زده شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به بهورزان، بیان کرد: اگر قرار باشد تا پای جان برای دفاع از بهورزان بایستم، خواهم ایستاد؛ هیچ وقت احساس تنهایی نکنید، چون نیامدم که با مصلحت اندیشی، عدول از حق و ایستادن و نظاره کردن مظلوم، وزیر بمانم؛ هر کجا به نیروهای بهداشتی و درمانی، ظلم و تعدی شود، به عنوان یک برادر کوچک و سرباز جان بر کف، ایستاده ام.
وزیر بهداشت تاکید کرد: کسوت وزارت برای من ارزشی ندارد، مگر اینکه بتوانم در این کسوت برای مردم ایران، کار ماندگار و ارزشمندی انجام دهم. به همان میزان که نخواهم گذاشت در عرصه بهداشت به بهورزان تعدی شود، اجازه نخواهم داد که فرد کم سواد یا بی سوادی با اتکا به سرمایه بادآورده پدری اش، در کسوت آقازادگی بر صندلی دانشگاه بنشیند، در این راه، از استیضاح و تهدید نمی ترسم و تنها چیزی که نگران آن هستم، افتضاح است؛ از اینکه در این دوره نتوانم از آرمان های انقلاب اسلامی دفاع کنم.
دکتر نمکی افزود: بنده برای خوشنام شدن، مسئولیت وزارت بهداشت را نپذیرفته ام، بلکه برای خدمت به مردم این مسئولیت را قبول کرده ام و در این راه، از اصول انقلاب و از خون شهدایی که مرزهای کشور را با جان و خون خود نگاه داشته و به ما سپردند، دفاع خواهیم کرد.
وی اظهار کرد: سیاست ما در این دوره، اولویت و تقدم پیشگیری بر درمان و درمان سرپایی بر بستری است و تحت هیچ فشاری با هیچ رانش و کششی، منابع کشور را به هدر نخواهیم داد و با فاصله های کوتاه، تخت های بیمارستانی با ضریب اشغال کمتر از 20 درصد را نخواهیم ساخت، مگر در نقاط محروم که نیازمند این زیرساخت ها باشند.
وزیر بهداشت اضافه کرد: در توسعه نظام شبکه، در قالب سیستم ادغام یافته نظام ارائه خدمت حرکت خواهیم کرد و اولین تماس ما با مردم، خانه های بهداشت و بهورزان خواهند بود. در توسعه پیشگیری و تقدم آن بر درمان، طرح ها و برنامه هایی داریم. پرونده الکترونیک سلامت یکی از ریل های عبور پزشکی خانواده و نظام ارجاع است که بهورزان، یکی از محورهای اصلی آن هستند.
دکتر نمکی با اشاره به اجرای طرح "هرخانه یک پایگاه سلامت" در کشور، گفت: این طرح را برای جامعه محور کردن ارائه خدمت و اینکه قبل از بهورز، سطحی را تعریف کنیم، اجرایی خواهیم کرد و اگر این طرح، نهادینه و اجرا شود، 20 میلیون سفیر سلامت یا سلامتیار در کنار بهورزان و نظام سلامت خواهند بود و در این صورت است که به نظام سلامت، آسیبی وارد نخواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در توسعه 400 خانه بهداشت عشایری که حداکثر هزینه راه اندازی آنها، کمتر از 10 تخت بیمارستانی است، مجدانه عمل خواهیم کرد، چراکه در این راستا، خدمات ارزنده ای به یک میلیون و 200 هزار عشایر کوچ رو کشور ارائه خواهد شد.
وزیر بهداشت یادآور شد: ساخت واکسن های روتاویروس، پنوموکوک و HPV در دستور کار قرار دارد. از سال آینده دو واکسن روتاویروس و پنوموکوک را به پروتکل واکسیناسیون کشور اضافه خواهیم کرد. زمانی که معاون بهداشت وزارت بهداشت بودم، واکسن هپاتیت را به پروتکل کشوری واکسیناسیون اضافه کردیم و امروز، می بینیم که میزان هپاتیت و سرطان ناشی از آن در کشور، کاهش چشمگیری داشته است.
دکتر نمکی ضمن تاکید بر لزوم بازنگری در نظام ارائه خدمت در کشور، گفت: این نظام گرچه پویا است، اما به گونه ای، پیر شده و نیازمند بازنگری در قابلیت های آن در ابعاد نیروی انسانی و سطح بندی خدمات، هستیم. سوال اینجاست که آیا ملاک ما برای ساخت خانه های بهداشت در تمام استان ها یکسان بوده و در تمام نقاط این میزان باید با روش حدنصاب جمعیتی تعیین شود؟ یعنی همانگونه که در استان های گیلان و مازندران، تعداد خانه های بهداشت را تعریف می کنیم، در سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و خراسان جنوبی نیز باید با حد نصاب جمعیتی، تعریف کنیم؟ از نخستین روز حضورم در وزارت
بهداشت گفتم که حد نصاب جمعیتی در کل کشور، نباید ملاک ما باشد، چون مدل زندگی مردم و پراکندگی جمعیت در کشور، یکسان نیست. به عنوان نمونه، در استان سیستان و بلوچستان باید 150 کیلومتر راه را طی کنید تا به یک منطقه کم جمعیت برسید و قطعا نمی توانیم و نباید آن جمعیت کم با پراکندگی زیاد را برای ارائه خدمات، فراموش کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت تدوین مدل ارائه خدمت بومی برای استان ها، افزود: زمانی که در معاونت بهداشت بودم، دکتر ادریسیان به بنده گزارشی داد که نشان می داد، میزان مالاریا فالسیپارم مقاوم به کلروکین در سیستان و بلوچستان حدود 92 درصد است که گفتم این میزان اشتباه است و به این استان سفر کردم و شهرهای مختلف آن مانند قصرقند، سرباز، پیشین و بلوچستان پاکستان را از نزدیک بررسی کردم، در این بررسی ها، مشاهده کردم که بیمار مبتلا به مالاریا، داروی خودش را مصرف نمی کند. در این راستا، در روستاها به جستجو پرداختیم تا دخترانی که تا کلاس ششم تحصیل کرده بودند را پیدا کنیم، اما موردی پیدا نشد. بنابراین، یک هفته در این استان ماندیم و دختران باهوش بی سواد را انتخاب کرده و آموزش دادیم که هر صبح با یک لیوان آب، داروی بیماران را به آنها بدهید و پس از آن، آمار واقعی مقاومت فالسیپارم مقاوم به کلروکین، 1.2 درصد بود.

دکتر نمکی خاطرنشان کرد: آیا در حال حاضر باید همانند گذشته بگوییم که بهورز باید 30 سال در خانه بهداشت بماند یا برای او، امکان ارتقا بگذاریم؟ نباید بهورزان احساس کنند که زیر یک سقف کوتاه، تا آخر عمر ماندنی هستند، چراکه احساس رشد و تکامل را اگر از انسان بگیرید، قطعا پویایی را از دست می دهد. نه تخصص گرایی و فوق تخصص گرایی و نه محدود کردن بهورزان به منظور عدم ارتقا، جزو پروتکل های بنده نیست.

وی یادآور شد: شرایط کشور در این روزها، بسیار سخت و دشوار است و از داخل و خارج، دچار مشکل هستیم. بنده از آمریکا و اسراییل ترس و بیمی ندارم، چراکه آنها را ترمزی در راه توسعه کشور نمی دانم، هر قدر که به ما بیشتر فشار وارد کردند، بیشتر رشد کردیم، بلکه همواره از درون مرزها، نفاق، دورویی و ناجوانمردی نگرانم. دعا کنید که خداوند کمک کند تا شرّ ناجوانمردان را به خودشان بر گردانیم و خداوند به ما توفیق دهد تا خودمان را به رانش ها و کشش ها، گرفتار نکنیم و از خدا، طلب توفیق کنیم و به هیچ بنده ای چه خوب و چه بد، دل نبندیم.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لغو سفرش به سوییس، گفت: سفرم به سوییس به دلایلی لغو شد که یکی از آنها کسالت بود، گرچه بنده اهل گرفتار شدن در رختخواب به دلیل بیماری نیستم و دلیل محکم ترم، ترجیح بر حضور بین بهورزان نمونه کشور بود.

منبع:وبدا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7