کد خبر: 6712| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۱۷ مهر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۱:۱:۰ | تعداد بازدید: ۵۸۲۲

وزیر بهداشت در ساوه گفت: امروز تقریبا کمپانی داروسازی اروپایی نیست که مواد اولیه خود را در اروپا بسازد. 27 سال پیش به شرکت نوارتیس رفتم و در انبار مواد اولیه این شرکت دیدم روی بشکه ای نوشته شده "ساخت چین" و مدیر شرکت دوست داشت که بنده آنها را نبینم و آن لحظه چیزی یادداشت نکردم و اسم کمپانی مواد اولیه را در ذهنم به خاطر سپردم. بلافاصله به چین رفتم و دیدم که همان کمپانی چینی مواد اولیه را برای ما می فرستد اما ما وقتی BP-USP را پاس کند، آن را می پذیریم اما آن شرکت اروپایی HOUSE METHOD دارد که برای آن نیاز به یک یا دو پروسسینگ اضافی دارد که اتفاقا قسمت گران قیمت فرآیند تولید برای پیوریفیکیشن است، همان شرکت یک مواد اولیه را به ما و شرکت اروپایی می دهد.
دکتر سعید نمکی در مراسم رونمایی از ۹ محصول جدید دارویی در شهر صنعتی کاوه ساوه با اعلام این مطلب، افزود: امروز در کشور دوستانی که مواد اولیه دارویی تولید می کنند قابلیت پیوریفیکیشن برای HOUSE METHOD ها را دارند، باید به آنها کمک کنیم که حتی اگر این توانمندی را ندارند، پیدا کنند. باید کاری کنیم که تولید کننده داخلی به ویژه در تولید مواد اولیه، مظلوم واقع نشود چون قابلیت پروسسینگ و تاییدیه برای تولید کننده خارجی را در داخل کشور داریم و نباید زمانی که منبع داخلی مثلا متفورمین می تواند همه استانداردها را پاس کند، آن را از خارج کشور با عناوین مختلف و 4-3 برابر قیمت به کشور وارد کنیم.

وی تصریح کرد: در آینده به دلیل اینکه از بیمه شدن محصولات در قیمت های پایین بازار حمایت جدی تری خواهیم کرد و مردم نیز از نظر بنیه اقتصادی، قابلیت پرداخت مابه التفاوت داروی برند و ژنریک را از جیب نخواهند داشت، شرکت های تولیدکننده تحت لیسانس و برند باید قیمت تمام شده محصولات خود را به گونه ای پایین بیاورند که به قیمت تولیدات داخلی نزدیکتر شود البته اگر دارویی دارای مزیت های تکنیکال بالاتری است، می تواند قیمت بالاتری داشته باشد و بیمه هم در صورت نیاز، حتی آن را پرداخت کند لکن این موضوع عمومیت ندارد و در اغلب موارد چنین نیست.

وزیر بهداشت اظهار داشت: یکی از معضلاتی که بارها در مورد آن به همکاران سازمان غذا و دارو هشدار داده ام، موضوع قیمت گذاری و تبعیض در قیمت گذاری است، قیمت گذاری ها باید بررسی و بازرسی شود و دلیلی ندارد قیمت دو داروی مشابه بدون تفاوت و مزیت تکنیکال خاص، متفاوت باشد، حمایت از تولید داخل به معنای رانت تولید داخل نیست و همزمان با حمایت از تولید داخلی، هیچ رانتی به احدی نباید داده شود.
منبع: روابط عمومی وزارت بهداشت

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7