کد خبر: 5361| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۱۷ شهریور سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۵:۱۲:۰ | تعداد بازدید: ۶۴۶۰

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: همه برنامه‌های اجرایی مدارس باید بر پایه کرامت دانش آموز باشد.
نشست علمی-تخصصی مدیران و کارشناسان معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گلستان با حضور رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در کانون فرهنگی تربیتی طه گرگان برگزار شد.
حکیم‌زاده در این نشست ضمن تسلیت ماه محرم اظهار کرد: محرم مدرسه ای برای آموختن درس های زندگی است و عاشورا و انتخاب شهادت یک انتخاب عاقلانه و عاشقانه به شمار می رود.
 وی در ادامه اضافه کرد: دانش آموز، صاحب کرامت است و نقش دانش آموز را باید از شاگرد به انسان صاحب کرامت تغییر دهیم و همه برنامه‌های اجرایی مدارس را  بر پایه کرامت دانش آموز اجرا کنیم. وی افزود: ما به هیچ عنوان به دنبال مخدوش کردن کرامت ذاتی دانش آموزان و کودکان نیستیم و نباید باشیم.
 این مقام مسئول اضافه کرد: طبقه بندی بچه ها و دانش آموزان آنها را مخدوش می‌کند
وی با بیان اینکه باید در مدارس ابتدایی به دنبال توفیقات تیمی و جمعی باشیم گفت: برنامه های رقابتی به جای تشویق بچه ها، دانش آموزان و کودکان را وادار به پس زدن هم می کند و نگاه ما نیز باید نگاه جمعی و تیمی باشد و این را به دانش آموزان نیز بیاموزیم.
 وی اضافه کرد: در نظام ها و سیستم های آموزشی پیشرفته، رقابت های جمعی و تیمی بر رقابت های فردی ارجحیت دارد و ملاک اصلی توفیقات گروهی است و آنها با حذف رقابت های فردی به دنبال توفیقات گروهی هستند.
وی افزود: نظام آموزشی ما باید از فردگرایی رها شود و به دنبال افزایش تعداد دانش آموزان موفق نباشد بلکه باید شرایط موفقیت همه دانش اموزان را فراهم نماید.
وی با توجه به اینکه بسیاری از آزمون ها مانند چرتکه، کانگورو و... در مدارس دوره ابتدایی ممنوع است گفت: آزمون های زائد فقط کرامت ذاتی دانش آموزان را مخدوش می‌کند. از این رو، حذف این آزمون ها رویکرد وزارت آموزش و پرورش است و شامل همه مدارس می شود.
حکیم زاده افزود: خانواده ها، از روی ناآگاهی علاقه به برچسب زدن نخبه و باهوش به بچه های خود دارند و به همین دلیل مورد سوء استفاده موسسات خصوصی قرار می گیرند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سند تحول بنیادین تربیت تمام ساحتی و نه تک بعدی را می خواهد، گفت: ما به عنوان کارگزار امر تربیت باید آسیب های مدارس را کاهش دهیم.
 حکیم زاده اضافه کرد: باید معلم از یک آموزش دهنده به مربی تبدیل شود و طبق آیات قرآن کریم، بزرگترین مربی پیامبر(ص) است بر اساس قرآن فرمول کار پیامبر به عنوان بزرگترین مربی، محبت بوده است و اقتدار ناشی از محبت قلبی با هیچ اقتداری قابل مقایسه نیست.
حکیم زاده با بیان اینکه مدرسه یا کلاس درس فقط محدود به فضای فیزیکی نیست گفت: مدرسه چهار بعد دارد: فضای فیزیکی، فضای علمی، فضای روانی-عاطفی و فضای اجتماعی-تعاملی که تاثیر فضای روانی-عاطفی بر یادگیری کودکان بیشتر از سایر فضاهاست.
  این مقام مسئول ادامه داد: یکی از آسیب‌های جدی مدارس اتکای برنامه‌های مدرسه فقط به چند دانش آموز است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: پژوهش ها نشان می دهد که  بین سپردن نقش به دانش آموز و موفقیت در آینده رابطه مستقیم وجود دارد لذا باید در دوره ابتدایی، معلمان به همه دانش‌آموزان فرصت اظهار نظر و ایفای نقش بدهند و همچنین باید بهانه‌های تشویق دانش آموزان را افزایش دهند زیرا تشویق به انسان ها قدرت و انگیزه می دهد.
حکیم زاده در خاتمه گفت: حیات طیبه که خواسته سند تحول بنیادین است اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه ما نگرش های مان را عوض نماییم.
منبع: وزارت آموزش و پرورش

لطفا کد زیر را وارد نمایید

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7