معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: برنامه عملی تدوین شده است تا بخشی از ضعفهای یادگیری دانشآموزان در زمان کرونا جبران شود.
رضوان حکیمزاده در خصوص برنامه آموزش و پرورش برای جذب دانشآموزان بازماندگان از تحصیل، اظهار کرد: «برای بازماندگان از تحصیل معاونت آموزش ابتدایی برنامه انسداد مبادی بیسوادی را در گذشته اجرا میکرد. در سال ۹۸ یک تفاهمنامه و تقسیم کار ملی را با مشارکت دستگاههای مختلفی که در این زمینه میتوانند به ما کمک کنند، امضا کردیم و وزیر وقت نیز از این موضوع بسیار حمایت کرد. از آن زمان به خصوص با سازمان ثبت احوال همکاری تنگاتنگی داشتیم به گونهای که آمار دانشآموزانی را که در نظام آموزشی ثبت نام نکرده بودند را سریعتر به ما ارائه کردند تا با مقایسه آمارها، سریعتر شناسایی و تفکیک و اسامی را به استانها ارسال کنیم.»
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: «امسال نیز برای اولین بار در واحد مدرسه این برنامه را اجرایی کردیم؛ براساس آییننامه جدید اجرایی مدارس و ماده ۴۷ که یکی از مسئولیتهای مدیر مدرسه را پیگیری رصد تحصیلی دانشآموزان و تداوم حضورشان در مدرسه میداند، برنامهای را تنظیم کردیم به این شکل که براساس یک دستورالعمل، اطلاعات منظمی را برای تارکان تحصیلی میان پایهها از واحد مدرسه اخذ کردیم چون در رابطه با کلاس اولیها مجبور هستیم با موالید مقایسه کنیم اما زمانی که دانشآموز وارد نظام آموزشی میشود و در مدرسهای ثبت نام میکند، اگر در وسط دوره تحصیلی به هر دلیلی حضور پیدا نکند، قبل از اینکه منطقه و استان متوجه شوند، اولین شخصی که متوجه عدم حضور دانشآموز میشود، مدیر مدرسه است بنابراین از مدیران خواستیم آمار دانشآموزانی که سال قبل در مدرسه حضور داشتند و امسال حضور ندارند را پیگیری کنند. آن دسته از دانشآموزانی که در مدارس دیگر ثبت نام کردهاند طبیعتاً در آمار ثبتنامیهای در مدارس دیگر هستند اما دانشآموزانی که نه به مدرسه دیگری رفته و نه در مدرسه حضور دارند، مدیر مدرسه به عنوان شخصی که کاملترین اطلاعات را دارد، از آنها خواستیم که گزارش این دانشآموزان را به مناطق بدهند و ما آمار را جمع آوری و به منطقه اعلام کردیم که بر دلایل عدم حضور آنها تمرکز کند.»
برنامهای را تنظیم کردیم که بعد از پایان ارزشیابی نوبت اول دانشآموزان بتوانیم مرحله دوم برنامه جبران و تثبیت یادگیری را اجرا کنیم
حکیمزاده در تشریح برنامههای پساکرونا نیز اظهار کرد: «با توجه به چالشهایی که شناسایی شده، آنچه که در حوزه معاونت ابتدایی برای ما مهم است این است که در حوزه ماموریتها و وظایفی که بر عهده داریم، شرایطی را فراهم کرد تا حد امکان بتوان ضعفهای یادگیری را جبران کرد. در فاز اول برای تابستان امسال، برنامه جبران و تثبیت یادگیری را اجرا کردیم؛ با تمرکز بر دانشآموزانی که در دو درس فارسی و ریاضی در دوره اول و درس فارسی، ریاضی و علوم در دوره دوم ابتدایی در کارنامه پایانیشان نتابج «نیاز به تلاش» و «قابل قبول» درج شده بود، شناسایی شدند و ۱۴ جلسه آموزشی خاص برای آنها برگزار شد. تفاهمنامهای با بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان داشتیم که از کمک دانشجو معلمان استفاده کردیم و خوشبختانه نتایج خوبی گرفتیم اما با توجه معضلاتی که بعد از بازگشایی خواهیم داشت، برنامهای را تنظیم کردیم که بعد از پایان ارزشیابی نوبت اول دانشآموزان بتوانیم مرحله دوم برنامه جبران و تثبیت یادگیری را اجرا کنیم و مجدداً دانش آموزانی را که ضعف دارند، شناسایی کنیم و برای آنها برنامههای جبرانی در نظر بگیریم که تا اردیبهشت ماه بتوانیم این مشکل را رفع کنیم.»
امیدواریم اعتبارات خاصی برای برنامههای جبرانی در نظر گرفته شود
برنامه عملی تدوین شده است تا قسمتی از ضعفهای یادگیری دانشآموزان در زمان کرونا را جبران کنیم
وی اضافه کرد: «تمرکز خاصی در دوره اول به خصوص مهارتهای خواندن و نوشتن داریم. با اعلام آمادگی و تأکید رئیس جمهور برای داشتن برنامه برای افت تحصیلی و حمایت وزیر آموزش و پرورش، قرار شد اگر امکان باشد اعتبارات خاصی برای برنامههای جبرانی در نظر گرفته شود. امیدواریم این اتفاق بیافتد. در هر حال برنامه عملی تدوین شده است تا قسمتی از ضعفهای یادگیری دانشآموزان در زمان کرونا را جبران کنیم.»
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: «برنامه دیگر ما در خصوص آموزشهای حضوری است. با توجه به اینکه در حاشیه شهرهای بزرگ به دلیل اینکه خانوادهها نمیتوانند به صورت موثری از یادگیری بچه ها حمایت کنند، ما همکاری مان را با شبکه آموزش ادامه خواهیم داد و تلویزیون آموزشی را در راستای عدالت آموزشی ارائه خواهیم کرد.»
وی افزود: «براساس مصوبه ۹۵۱، سیاست معاونت آموزش ابتدایی این نیست که از کتابهای کمک آموزشی استفاده کنیم بلکه مدنظر ما این است که با توجه به اهداف برنامه درسی، ارزیابی موثر داشته باشیم که دانشآموزان تا چه حدی به این اهداف دست پیدا کردند. وقتی دانشآموزی در یادگیری حروف الفبا مشکل دارد، راهکار آن استفاده از کتابهای کمک آموزشی نیست بلکه صرف زمان بیشتر است که این موضوع با همکاری خانه و مدرسه اتفاق میافتد و باید هدفمند باشد. بنابراین همانطور که در فاز اول طرح جبران و تثبیت یادگیری اتفاق افتاد، امیدواریم با استفاده از ظرفیت درون آموزش و پرورش، خیرین فرهنگی و بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان بتوانیم فرصتهای یادگیری جبرانی را فراهم کنیم.»
تدوین برنامه ای تحت عنوان نهضت نصیب آموزشی
حکیمزاده ضمن اشاره به توسعه عدالت آموزشی نیز بیان کرد: «ما براساس تبیین مقام معظم رهبری برنامه ای را تحت عنوان نهضت نصیب آموزشی یکسان تدوین کردیم در این برنامه با در نظر گرفتن شاخصهای عملکردی اصلی آموزش در دوره ابتدایی، ۴۴۹ منطقه آموزشی کشور را براساس توسعه یافتگی آموزش، رتبه بندی کردیم و متوجه فاصله بسیار زیاد مناطق کشور شدیم که از قبل نیز این موضوع را میدانستیم اما به این شکل دقیق براساس شاخصهای علمی، اولین بار بود که چنین ارزیابی میشد.»
وی اضافه کرد: «از هر استان دو منطقه را که محرومترین منطقه از نظر آموزشی بودند، انتخاب کردیم و با توجه به اینکه مناطق مختلف کشور، شرایط متفاوتی دارند برنامهای مشارکتی با همکاری مسئولان آن مناطق آموزشی تدوین کردیم. این برنامه در دستور کار شورای آموزش و پرورش هر شهرستان قرار گرفت و تبیین شد و به صورت هدفمند ارتقای این شاخصها در دستور کار قرار گرفت. این مراحل را در اردیبهشت ماه انجام دادیم و زمانی که آقای نوری آمدند این برنامه را تقدیم کردیم و ایشان نیز از این برنامه استقبال کردند چون در راستای برنامههای خودشان بود لذا مقرر شد توافقی بین همه دست اندرکاران انجام شود تا بتوانیم در استان خوزستان که یکی از استانهای پایلوت ما است، نشستی سراسری با حضور مدیران کل سراسر کشور داشته باشیم. خوشبختانه وزیر آموزش و پرورش نیز در این زمینه تجارب ارزشمندی دارند. این برنامه اصلی ما برای توسعه عدالت آموزشی است.»
منبع:پانا