کد خبر: 5290| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۱۱ شهریور سال ۱۳۹۸ | ساعت ۹:۲۵:۰ | تعداد بازدید: ۳۵۸۶

برنامه گفت‌و‌گو محور «ایران» که دهه اول و دوم محرم از چهارشنبه تا جمعه روانه آنتن می رود؛ با حضور دکتر علی اکبر ولایتی به جریان گسترش شیعه پس از واقعه کربلا و نقش امام سجاد(ع) در ترویج و تبلیغ نهضت حسینی خواهد پرداخت.
در این برنامه به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و عزای حسینی چند محور مورد توجه قرار می‌گیرند که از منظر شیعی، تاریخی و تمدنی قابل توجه است. 
اولین محور به بررسی «مقاتل» اختصاص دارد که نگارش آنها بعد از واقعه عاشورا شروع شده و حتی در دوره قاجار هم مقتل‌نویسی وجود دارد. نگارش مقاتل و اینکه چگونه به دست ما رسیده؛ چطور جمع‌آوری شده و در سیر تاریخی به مقاتل چه گذشته در این برنامه مورد توجه قرار می‌گیرد.
دومین موضوع راجع به قیام‌‌ها و نهضت‌های اسلامی است که بر اثر واقعه عاشورا و بعد از حادثه کربلا شکل گرفته‌اند. این نهضت‌ها از قیام مختار ثقفی شروع می‌شود و تا قیام‌‌های شیعیان در زمان حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) را در بر می‌گیرد.
نکته ویژه‌ای که در این ایام در برنامه ایران و با حضور دکتر ولایتی به آن پرداخته می‌شود نقش حضرت سجاد (ع) در مدیریت خاندان پیامبر و جریان تشیع پس از کربلاست. زیرا پس از این واقعه شاهدیم که فرزندان امام حسن مجتبی (ع) و سیدالشهدا(ع) چگونه با مدیریت امام سجاد(ع) در نقاط مختلف عالم اسلام توزیع و پراکنده شدند به طوری‌که پس از کمتر از یک قرن بعد از واقعه کربلا شاهد شکل‌گیری حکومت‌های شیعی در شمال آفریقا در کشورهای تونیس، مراکش و مصر هستیم و جریان شیعی در ایران نیز توسعه پیدا می‌کند.    
گفتنی است برنامه «‌ایران» کاری از گروه اجتماعی فرهنگی به تهیه‌کنندگی مجید احسانی‌نیک است که روزهای پنجشنبه و جمعه ساعت 19:15 در جدول برنامه‌های شبکه دو قرار دارد و در دهه اول و دوم محرم از چهارشنبه تا جمعه ساعت 19:15 روانه آنتن می‌شود.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی سیما

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7