کد خبر: 5240| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۶ شهریور سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۲:۱۴:۰ | تعداد بازدید: ۶۲۲۲

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروز دانشگاه‌های غرب نسبت به مسئله خداگرایی حساس شده‌اند و درحال بررسی این موضوع هستند، اما متاسفانه در کشور ما، کتب زیست شناسی و فیزیک تدریس می شود که ماهیت الحادی دارند.
دکتر مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش توانمند سازی اساتید حوزه علوم انسانی که در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد اظهار کرد: بسیاری از عالمان مسیحی معتقدند که همه چیز به ماده و فیزیک وابسته است اما بسیاری فیزیک دانان مطرح، عقیده دارند که بسیاری از مسائل مانند شعور را نمی توانیم با علم فیزیک توضیح دهیم.
وی افزود: بسیاری از دانشمندان در گذشته، از این که دین‌دار بودن خود را بروز دهند، می ترسیدند؛ اما امروز صریحا این موضوع را اعلام می کنند.
دکتر گلشنی ادامه داد: تعامل گرایان در غرب معتقدند که علم و دین می توانند تعامل داشته باشند، چرا که دین می تواند پاسخگوی خیلی از مسائل علمی باشد؛ در واقع این گروه به تعامل گرایی میان علم و دین تاکید دارند که در آخر باید به یک‌دیگر برسند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: امروز دانشگاه های غرب نسبت به مسئله خداگرایی حساس شده اند و درحال بررسی این موضوع هستند؛ اما متاسفانه در کشور ما کتب زیست شناسی و فیزیک تدریس می شود که ماهیت الحادی دارند.
وی گفت: در دوره تمدن اسلامی، هیچ تعارضی میان علم و دین وجود نداشت و فعالیت های علمی را نوعی عبادت می دانستند؛ عده ای حوزه علم و دین را متفاوت نمی دانند و می توانند به راحتی با یک دیگر تعامل داشته باشند. یکی از خطاهای مسلمانان این بود که به دنبال اثبات موضوعات علمی از طریق آیات قرآن بودند. علم موضوعی ثابت نیست و دائما درحال تغییر است و به همین دلیل نباید مسائل علمی را از طریق قرآن اثبات کرد.
دکتر گلشنی با بیان این که آیات قرآن انسان ها را مامور به کشف علوم طبیعی کرده است، خاطر نشان کرد: ما از قرآن برای معرف شناسی و هستی شناسی الهام می گیریم؛ راه حل فیلسوفان مسلمان این بود که علم را به دو قسمت تجربی و مسائل تبیینی تقسیم کردند و امروز دانشمندان غربی معتقدند که فلسفه نقش مهمی در علم دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان اذعان داشت: برخی افراد عقیده دارند که علم در طول دین قرار دارد و دین به معنای خاص آن مطرح نیست. تمامی سوالات را با علم تجربی نمی توان پاسخ داد، این مسئله‌ای است که حتی دانشمندان غربی و ملحد نیز به آن عقیده دارند‌. قرآن نیز تاکید می کند که بسیاری از حقایق هستی را با حواس پنج‌گانه نمی توانیم درک کنیم.
منبع: ایسکانیوز

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7