کد خبر: 5178| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۲ شهریور سال ۱۳۹۸ | ساعت ۹:۲۲:۰ | تعداد بازدید: ۵۳۸۰

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از راه‌اندازی بانک اسناد مستند ایران با عنوان آرشیو ملی هنر در شیراز خبر داد.
اشرف بروجردی  در آیین اختتامیه یازدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران، اظهار داشت: سینمای مستند چون بی‌واسطه با مردم جامعه‌اش در ارتباط است سینمایی اصیل و ماندگاری‌ست و مستند سازان رمز شکار واقعیت و سازندگان اندیشه و باور جامعه هستند.
وی افزود: معتقدم سینمای مستند می‌تواند با چشم حقیقت بینش تکیه‌گاه اصلی سینمای خلاق و پویای هر کشوری باشد و همه ما با هم باید به پیشواز این سینمای اصیل و راستین برویم.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به اینکه همواره عنوان می‌شود که سینمای مستند، سینمای مهجوری است، گفت: همانطور که می‌دانید اولین فیلمی که در ایران توسط مظفرالدین شاه ساخته شد اثری مستند بود بنابراین تعهد مستندسازان به آگاهی بخشی و تولید اسناد از واقعیت‌های جامعه و گنجینه و ذخیره این سرزمین است.
بروجردی افزود: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در طرح ایجاد آرشیو ملی هنر ایران بخشی را به فیلم مستند اختصاص داده است چرا که در روزگار ما اسناد تنها نسخه خطی، احکام و توافق نامه‌های کاغذی نیستند و فیلم مستند بخش انگار ناپذیر از فرهنگ ایران زمین را روایت می‌کند.
وی ادامه داد: مستند بخشی از حافظه این سرزمین است و آیندگان دستاوردهای خود را در دل همین مستندها جستجو خواهند کرد، بنابراین دستاورد مستندسازان را در اظهار نظر کوتاه نمی‌شود اجر نهاد.
برجردی با اشاره به اینکه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تلاش کرده از همه فیلم‌ها و مواد تصویری مستند، بانکی درست کند، گفت: این بانک به نام آرشیو ملی هنر در شیراز تاسیس شده است.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، افزود: با تلاش‌های که توسط همکاران ما در سازمان اسناد مرکز شیراز شده است این بانک در بهمن ماه امسال به بهره‌برداری خواهد رسید تا مورد استفاده تمامی علاقمندان به این آثار قرار گیرد.
بروجردی خاطرنشان کرد: در همین محل سازمان اسناد  کتابخانه ملی نیز اسنادی از 80 سال پیش در حال نگهداری است و با راه اندازی بانک فیلم مستند اسناد بیشتر و مهم‌تری را نیز در اختیار علاقمندان و پژوهشگران این حوزه قرار خواهیم داد.
منبع: ایرنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7