کد خبر: 5007| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۱۵ مرداد سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۱:۲۸:۰ | تعداد بازدید: ۵۵۰۹

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: خواهران طلاب پیشتاز فعالیت در عرصه های اجتماعی هستند به نحوی که این ویژگی را می توان به عنوان ظرفیت اختصاصی و وجه ممیزه فعالیت آنها از برادران طلاب به شمار آورد.
نشست هم‌اندیشی و تبادل‌نظر موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران کشور برگزار شد.
در ابتدای این جلسه احمد نادری عضو هیات علمی دانشگاه و رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی ضمن تشریح بسترها و نقاط عطف موجود جهت همکاری های علمی و پژوهشی با حوزه های علمیه گفت: این موسسه به عنوان اولین و برجسته ترین نهاد شکل گیری و حیات علوم اجتماعی در کشور، دارای ظرفیت های بالقوه و بالفعلی است که می تواند فرصت های ویژه ای را در راستای اثرگذاری هرچه بیشتر و گسترش دامنه فعالیت طلاب در عرصه های اجتماعی و کمک به رفع آسیب ها و مسائل اجتماعی کشور ایجاد نماید.
وی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری و علما همواره تصریح داشته‌اند، کنشگری فعال حوزه‌های علمیه و فارغ‌التحصیلان آن در مسائل اجتماعی و متن زندگی مردم اهمیتی اساسی دارد و امروز موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی با در اختیار داشتن پشتوانه علمی غنی از دستاوردهای پژوهشی در طول شصت سال فعالیت خود و مهم تر از آن، دسترسی به شبکه ای ارزشمند از اساتید و پژوهشگران خبره در حوزه مطالعات اجتماعی، نگاه ویژه ای به عرصه مطالعات اجتماعی اسلامی داشته و آمادگی کامل جهت همکاری های مشترک در حوزه های پژوهشی و نیز آموزش طلاب در امور پژوهشگری اجتماعی را دارد.
در ادامه حجت‌الاسلام حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ظرفیت‌های منحصربه فرد در خواهران طلاب اظهار داشت: امروز به جرات می توان گفت که خواهران طلاب پیشتاز فعالیت در عرصه های اجتماعی هستند به نحوی که این ویژگی را می توان به عنوان ظرفیت اختصاصی و وجه ممیزه فعالیت آنها از برادران طلاب به شمار آورد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر مسئله نوآوری‌های علمی و نظری در علوم اجتماعی افزود: وظیفه تحوّل و پویایی در علوم اجتماعی کشور از موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی انتظار می رود و تیم جدید موسسه این ظرفیت را داراست.
وی گفت: این امید وجود دارد که با نگاه جدید مدیریتی در این موسسه و با استفاده از توان و ظرفیت های بسیار خوب نخبگان علوم اجتماعی و تعامل وثیق پژوهشگران حوزه و دانشگاه، نسبت به تولید ادبیات جدید و بومی در حوزه علوم اجتماعی و علوم انسانی گام‌های اساسی و موثری برداشته شود که بحمدلله شروع پرقدرت فعالیت های موسسه در همین مدّت کوتاه، این امید را تقویت می کند.
وی در پایان تأکید کرد: بحث پژوهش های میدانی و تربیت پژوهشگر اجتماعی حرفه ای به عنوان یکی از اصلی ترین موضوعات مشترک در تعامل و همکاری میان مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی موردنظر است و با برنامه ریزی دقیق و تلاش همه جانبه می تواند فصلی جدید را در پیگیری مسائل و آسیب های اجتماعی کشور ایجاد کند.
مهدی حسین زاده مدیر گروه مطالعات اجتماعی اسلامی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی هم ضمن ابراز خرسندی از شکل گیری تعاملات نزدیک و تعریف همکاری مشترک با حوزه های علمیه و استفاده از ظرفیت طلاب در مسائل اجتماعی اظهار داشت: یکی از آسیب های جدی علوم اجتماعی در ایران، مسئله منطبق نبودن نظریات و روش های پژوهش جامعه شناختی با نظام مسائل اجتماعی موجود در کشور است و از این‌رو، بعضا خطاهای فاحشی را در مدیریت مسائل اجتماعی و ارائه تجویزها از سوی پژوهشگران و اساتید این حوزه شاهد هستیم.
وی افزود: لذا آنچه برای ما اهمیت اساسی دارد و گروه مطالعات اجتماعی اسلامی در موسسه نیز با تمرکز بر آن فعالیت خود را آغاز کرده است، برطرف کردن حلقه مفقوده در اتصال میان احصاء مسائل بومی و انضمامی جامعه ایرانی با نظریات و چارچوب های روش شناختی متناسب با آن در پژوهش ها و نظریه پردازی هاست. این آسیب همچنین متوجه فعالیت های اجتماعی طلاب نیز هست و بایستی با همکاری مشترک و تمرکز جدّی در این حوزه، به مدل های مناسب و بومی برای حل و رفع مسائل اجتماعی امروز کشور دست یافت.
حجت الاسلام نامخواه پژوهشگر حوزه علمیه قم هم در ادامه با تشریح ظرفیت های موجود در حوزه های علمیه خواهران گفت: امروز قریب به ۵۰۰ مدرسه در ۲۸ استان کشور، ظرفیتی را برای آموزش و تربیت ۱۰۰ هزار طلبه ایجاد کرده است که هدایت این ظرفیت غنی به منظور مشارکت در حل مسائل و آسیب های اجتماعی کشور، می تواند جهشی بزرگ در جامعه به شمار آید.
وی افزود: مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران این آمادگی را دارد تا در مسئله کنشگری اجتماعی طلاب و ایجاد فرصت هایی برای آموزش ایشان در حوزه های پژوهش اجتماعی و میدانی، از این ظرفیت انسانی غنی و فعّال در همکاری های وثیق با موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی استفاده نماید.
گفتنی است در این نشست جمعی از برادران و خواهران مسئول در اداره کل اجتماعی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، به ارائه نقطه نظرات و زمینه های تعامل و همکاری مشترک فی مابین این مرکز و موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران پرداختند.
در پایان این نشست با توجه به زمینه‌های همکاری و فعالیت طرفین، تدوین بک تفاهم نامه همکاری در حوزه های پژوهشی و آموزشی مورد تصویب قرار گرفت.
منبع: فارس

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7