سرپرست وزارت آموزش و پرورش در جمع مدیران مناطق 21 گانه شهرستانهای استان تهران با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش برای تغییر گفتمان نیازمند تصویب قوانین خاص است، گفت: آزادسازی ظرفیتهای درون آموزش و پرورش به تصویب این قوانین خاص نیاز دارد.
دکتر سید جواد حسینی با ابراز خرسندی از حضور در جمع همکاران شهرستانهای استان تهران با اشاره به چالشها و مسائل حوزه آموزش و پرورش در شهرستانهای استان تهران اظهار کرد: قرار گرفتن در کمربند یک کلانشهر بزرگ و سرریز جمعیت سیال این کلانشهر در شهرستانهای استان تهران قطعاً مشکلاتی را با خود به همراه خواهد داشت که بهراحتی نمیتوان نادیده گرفت.
تغییر گفتمان جامعه در مورد نظام تعلیم و تربیت ضروری است
دکتر حسینی با اشاره به حضور بیش از 110 هزار دانشآموز اتباع خارجی در شهرستانهای استان تهران و مسائل مختلفی که با خود به همراه خواهد داشت، تأکید کرد: بهخوبی با چالشها و پیچیدگیهای مسائل آموزش و پرورش آگاه هستم و همکاران خود در این استان را درک میکنم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش اولین مسئله در نظام آموزش و پرورش کشور را تغییر گفتمان در جامعه پیرامون نظام تعلیم و تربیت دانست و افزود: باید نگاه تمامی برنامه ریزان، دستاندرکاران و مسئولین در جامعه از نگاه هزینهای به آموزش و پرورش به نگاه سرمایهگذاری تغییر کند و این باور که صرف بودجه برای آموزش و پرورش هزینه نیست، بلکه بزرگترین سرمایهگذاری است، باید در جامعه شکل گیرد.
دکتر حسینی با تأکید بر اینکه توسعه بدون آموزش و پرورش محقق نخواهد شد، تصریح کرد: پربسامدترین مفهومی که در دنیای امروز بهکاربرده میشود مفهوم توسعه است و مشترکترین سخن پیرامون توسعه این است که آموزش و پرورش، نهاد تحول توسعهخواه است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نظریه سرمایه انسانی، اظهار داشت: موسسه تحولخواه مدرسه است و کارگزار فکور، مؤثر و تحولخواه؛ «معلمان» هستند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه فقط به دنبال افزایش سهم آموزش و پرورش تنها از بودجه ملی نباشیم، تصریح کرد: باید سهم آموزشوپرورش از GDP را افزایش دهیم چراکه GDP همه عوامل مؤثر در تولید را میسنجد.
نظام حساس، عریض و طویل و پهنپیکر آموزش و پرورش را با قوانین عام سایر دستگاهها نمیتوان اداره کرد
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نمیتوان نظام حساس، عریض و طویل و پهنپیکر آموزش و پرورش را با قوانین عام سایر دستگاهها اداره کرد، تأکید کرد: باید قوانین خاص برای نظام آموزش و پرورش تدوین و تصویب کنیم.
دکترحسینی ادامه داد: برای سنجش صلاحیت معلمان باید نظام پرداخت اجتماعی و اقتصادی خود را اصلاح کنیم چراکه با این نظام پرداخت نمیتوان صلاحیت سنجی کرد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش، با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش برای تغییر گفتمان نیازمند تصویب قوانین خاص است، گفت: آزادسازی ظرفیتهای درون آموزش و پرورش به تصویب این قوانین خاص نیاز دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه باید نگاهمان تثبیت ارزشها با اصلاح روشها باشد، تأکید کرد: نظام تعلیم و تربیت نیازمند اصلاح در تمامی زمینهها است.
دکتر حسینی با اشاره به اینکه 4 هزار و نهصد ساعت نسبت به دنیا به کودکان بیشتر آموزش میدهیم، یادآور شد: همین فشردگی علاوه بر ایجاد هزینه، سبب بروز مشکلات و چالشهایی در مدرسه هم میشود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ساخت مدارس بزرگ برای اجرای تعلیم و تربیت تمام ساحتی را ضروری دانست و افزود: با ساخت مجتمعهای بزرگ آموزشی میتوان شرایط آموزشی، ورزشی و پرورشی مناسب جهت تربیت دانش آموزان فراهم کرد.
آموزش و پرورش باید از بدنه متصلب، متمرکز و بخشنامه گرا نجات یابد
وی با تأکید بر توسعه مشارکتها در تمامی ابعاد درونسازمانی و برونسازمانی تأکید کرد: آموزش و پرورش باید از این بدنه متصلب، متمرکز و بخشنامه گرا نجات یابد و رویکردها در آن تغییر کند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پایان اجرای متعادل سند تحول بنیادین را وظیفه اصلی آموزش و پرورش دانست و خاطرنشان کرد: روح حاکم بر سند تحول بنیادین؛ ارتقا کیفیت و عدالت آموزشی است لذا این دو موضوع نباید فراموش شود.
منبع: وزارت آموزش و پرورش